منوچهر محمدی در نشست خبری "توافق لوزان کدام استقلال کدام پیروزی":

تیمی که قدرت به چالش کشاندن 6 کشور را دارد چرا از مذاکره با همکارانش طفره می‌رود؟

معاون اسبق وزیر امور خارجه گفت: شما که قدرت مذاکره و به چالش کشاندن ۶ کشور را دارید، چرا از نشستن بر سر میز و مذاکره با همکارانتان در دانشگاه طفره می‌روید و اگر شما ما را قانع کنید، ما هم شما را تشویق می‌کنیم.

تیمی که قدرت به چالش کشاندن 6 کشور را دارد چرا از مذاکره با همکارانش طفره می‌رود؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ منوچهر محمدی معاون اسبق وزیر خارجه صبح امروز با حضور در کنفرانس خبری «توافق لوزان کدام استقلال کدام پیروزی» گفت: با وجود ۳ سند که از نشست لوزان بیرون آمده است، چگونه می‌توانیم بگوییم که ۳ برداشت وجود دارد و نیز بگوییم که سند رسمی این را نمی‌گوید و این متن برداشت ماست، در حالیکه FACT SHEET هم نیست و یک سند رسمی است که دولت ایالات متحده به صورت رسمی انتشار کرده است.  
 
وی با اشاره به بیانیه الجزایر اظهار داشت: آن هم یک سند بود و با وجود اینکه غیر مستقیم با آمریکا مذاکره کردیم، ولی یک قرارداد بود و دارای متن بود، حال چگونه است که یک سالنی مذاکره می‌کنند و سه متن بیرون می‌آید و آقایان می‌گویند این تفاوت‌ها اختلاف در برداشت است.  
 
معاون اسبق وزیر خارجه با طرح این سوال از تیم مذاکره کننده ادامه داد: تفاوت برداشت است یا متن جعلی است، چرا فریاد نمی‌زنید که ایالات متحده یک سند جعلی داده است و بعد سند خوب را نفی می‌کنید.  
 
محمدی با بیان اینکه برای این سند منتشر شده سه حالت وجود دارد، خاطرنشان کرد: اول اینکه هر دو سند ایران و آمریکا جعلی است، دوم اینکه سند ایران درست و مال آمریکا جعلی است که در این حالت باید فریاد کنید و سوم اینکه سند ایران غلط است و سند آمریکا درست است که در این حالت هم باید گفت سخن راست را به مردم بگویید.  
 
وی افزود: براساس کدامیک از سند‌ها می‌خواهید متن نهایی را بنویسید، شما که از ابتدای کار اختلاف دارید، چگونه می‌خواهید توافق نهایی را بنویسید و بعد هم آقای ظریف می‌گوید به ما اعتماد کنید، در حالیکه آن‌ها در حال ارائه سند هستند و اگر سند آن‌ها جعلی است باید این موضوع را اعلام کنید.  
 
وی با طرح چند سوال از تیم مذاکره کننده، ادامه داد: شما که قدرت مذاکره و به چالش کشاندن ۶ کشور را دارید، چرا از نشستن بر سر میز و مذاکره با همکارانتان در دانشگاه طفره می‌روید و اگر شما ما را قانع کنید، ما هم شما را تشویق می‌کنیم.  
 
وی سوال دیگر خود را اینگونه مطرح کرد که اگر در آغاز امر بر سر اقدام مشترک اختلاف دارید پس بر چه مبنایی می‌خواهید سند نهایی را تنظیم کنید؟  
 
وی در پایان بیان داشت: شب گذشته آقای ظریف گفت که متن منتشر شده چرک نویس است، پس اگر چرک نویس است، چرا اسم آن را بیانیه گذاشته‌اید؟  

محمدی در ادامه گفت: نمی‌توانم بگویم که به توافقی بر اساس تفاهم لوزان خواهیم رسید، چرا که نه نظام و نه مردم اجازه اجرایی شدن چنین تفاهمی را نخواهد داد و اگر به فرض هم چنین اتفاقی بیفتد و توافق لوزان به مرحله اجرایی برسد، از انرژی هسته‌ای جز ویترین و دکور چیزی باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: من هم معتقد هستم که صحنه مذاکرات بین‌المللی صحنه بده بستان است و در قبال دادن امتیاز باید امتیاز هم بگیریم منتهی با چه کسی و با چه دستمایه‌ای و چگونه می‌توانیم توافق برد – برد داشته باشیم.

معاون اسبق وزیر امور خارجه در همین باره تأکید کرد: در طول تاریخ ما با آمریکایی دو بار توانستیم بازی برد – برد کنیم؛ یک بار در ماجرای اشغال لانه جاسوسی و دیگری در خصوص ماجرای مک فارلین.

محمدی خطاب به دولت گفت: ولی شما سیاست برد – برد را در مذاکرات دنبال نکردید و دائماً گفتید که خزانه ما خالی است و باید دم کدخدا را دید و یا این که گفتید آمریکا می‌تواند با یک بمب کل تأسیسات هسته‌ای ما را نابود کند و این که در جای دیگر گفتید ما بچه خوبی هستیم و بنا نداریم با جهان دعوا کنیم. وقتی با این سیستم جلو می‌روید، بازی شما بازی برد – باخت می‌شود و علناً هم این اتفاق افتاده است. ما در طول مذاکرات هیچ چیزی دریافت نکردیم چرا که نه تحریم‌ها برداشته می‌شود و از انرژی هسته‌ای هم چیزی جز دکور باقی نخواهد ماند.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: ما امیدوار هستیم که دوستان برای حفظ آبروی نظام راه جدیدی را انتخاب کنند و آن راه،‌ برخورد تهاجمی است. چرا دولت یک بار نمی‌گوید که آمریکا دشمن ماست و مدام بر تعامل با آمریکا تأکید دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وجود ، برداشت ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار