زیباکلام در مناظره با بذرپاش:

توافق لوزان نقطه عطفی در تاریخ خواهد بود / دولت یازدهم نمی‌خواهد از مسئله هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: توافق لوزان یک نقطه عطف در تاریخ خواهد بود و در نهایت به جاهای خوبی خواهد رسید.

توافق لوزان نقطه عطفی در تاریخ خواهد بود / دولت یازدهم نمی‌خواهد از مسئله هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی کند

به گزارش خبرنگار  احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، دقایقی پیش مناظره "صادق زیباکلام" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با "مهرداد بذرپاش" عضو هیأت رئیسه مجلس در گردهمایی بزرگ دانشجویان و نخبگان به منظور تبیین متن بیانیه لوزان برگزار شد.

زیباکلام در ابتدای این مناظره با بیان اینکه توافق لوزان یک نقطه عطف در تاریخ خواهد بود، گفت: این توافق در نهایت و دست کم در میان مدت به جاهای خوبی خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: بعد از 36 سال گروهی در ایران و گروهی در آمریکا حاضر شدند که نگاه متفاوتی به هم بیندازند. آن نگاه آکنده از بی‌اعتمادی، بغض و کینه امروز تبدیل به جمله‌ای شده است مبنی بر این که آیا به دور از این نگاه بغض‌آلود می‌توانیم به هم نگاه بکنیم؟ آیا می‌توانیم بار دیگر به یکدیگر اعتماد کنیم؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: سی و شش سال مدام گفته‌اند که آمریکا دروغ می‌گوید و این اولین بار است که یک جمع رسمی به نام دولت یازدهم حاضر شده که آن نگاه سنتی پر از بغض و کینه را بعد از 36 سال کنار بگذارد.

زیباکلام با اشاره به اینکه اقشار و لایحه‌های تحصیل کرده جامعه از مذاکرات لوزان استقبال کرده‌اند گفت: مقام معظم رهبری نفیاً و اثباتاً تاکنون پیرامون توافق لوزان اظهارنظر نکرده‌اند و اگر نظر ایشان نسبت به مذاکرات مثبت نباشد، پایان کار خواهد بود و از سوی دیگر اگر ایشان موضع بی‌طرفانه نسبت به توافق لوزان داشته باشند و یا این گونه نشان داده شود که خیلی موافق روند مذاکرات نیستند، توپخانه مخالفین به سمت لوزان حمله‌ور خواهد شد.

وی پیرامون چرایی نگرانی عده‌ای با توافق لوزان گفت: این افراد شوخی شوخی دارند نگاه می‌کنند که اگر توافق لوزان به سرانجام برسد و آمریکایی‌ها به تعهدات خود وفا کند، آن وقت این نقطه عطف بعد از 36 سال شروع به تکثیر شدن می‌کند و بسیاری از مسائلی که حول عدم اعتماد به آمریکایی‌ها تاکنون مطرح شده بود، زیر سوال می‌رود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تأکید بر این که جدی‌ترین درگیری و مناقشه دو کشور ایران و آمریکا ظرف 36 سال گذشته مسئله هسته‌ای بوده است، بیان داشت: اگر بتوانیم در خصوص مسائل هسته‌ای با آمریکایی‌ها به توافق برسیم چرا در زمینه‌های دیگر نتوانیم به چنین نقطه‌ای دست پیدا کنیم؟ ضمن این که در موارد دیگر مشترکات میان ما و آمریکا بسیار بیشتر از مسائل هسته‌ای است. آیا در مورد مثلاً مسئله افغانستان ما و آمریکا نمی‌توانیم به توافق برسیم؟ اپیدمی توافقات لوزان می‌تواند به قسمت‌های دیگر نیز سرایت کند.

زیباکلام با اشاره به این که در مذاکرات صرفاً مسئله آمریکا مطرح نیست، گفت: مردم در سال 57 یکسری خواسته‌هایی داشتند که به خاطر آن انقلاب کردند اما در سال‌های بعد از آن مطالبات پیرامون انقلاب مصادره و عمدتاً بدل به آمریکاستیزی شد و مسائل کلان مملکتی تحت نظر آمریکاستیزی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: پس از آن که در سال 82 فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط سازمان مجاهدین برملا شد، سیاست دولت اصلاحات نسبت به مسئله هسته‌ای کج‌دار و مریز بود. یعنی دولت وقت می‌خواست به گونه‌ای رفتار کند که همه دنیا را بر علیه خود نشوراند،‌ اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، این سیاست خائنانه معرفی شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: اصولگرایان به جای این که مسئله هسته‌ای را در جهت پیشبرد منافع ملی ادامه دهند، آن را صرفاً در جهت آمریکاستیزی بکار بردند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: دولت یازدهم برخلاف دولت‌های نهم و دهم و نیز برخلاف اصولگرایان تندرو نمی‌خواهد که از مسئله هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی، جناحی و خطی کند و به همین دلیل در پی سازش و توافق با طرف غربی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: زیباکلام ، تحریم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار