کمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

واگذاری مطالعه 5 مخزن از دو ميدان بزرگ نفتی ايران به پردیس بالادستی

رييس پرديس‌بالادستي با اشاره به اینکه مطالعه 5 مخزن از دو ميدان بزرگ نفتي ايران به پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است گفت: علت اين واگذاري،كسب رتبه نخست توسط پژوهشگاه در رتبه‌بندي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي است.

محمدرضا كمالي، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اهميت واگذاري فعاليت‌هاي مطالعاتي، توسعه‌اي دو ميدان بزرگ نفتي به پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: مطالعه 5 مخزن از دو ميدان بزرگ نفتي ايران، يعني ميدان اهواز كه در واقع بزرگ‌ترين ميدان توليدي ايران و سومين ميدان بزرگ دنيا است و نيز ميدان يادآوران كه يك ميدان مشترك بين ایران و عراق محسوب مي‌شود، نشانگر قابليت‌هاي انكار ناپذير پژوهشگاه است.

وی تصریح کرد: علت اين واگذاري، كسب رتبه نخست توسط پژوهشگاه در رتبه‌بندي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي است، در واقع پژوهشگاه به دليل تجربه، توانمندي و قابليت‌هاي موجود، توانسته در عرصه‌هاي علمي و تخصصي خود را به مسئولان تصميم‌گير و صنعت اثبات كند.

کمالی در خصوص توانمندي‌هاي پرديس بالادستي پژوهشگاه، اظهار داشت:تجربه‌اي كه ما در اين عرصه داريم، به جرات مي‌توان گفت در سطح كشور منحصر به فرد است، وقتي به همه اين امكانات به صورت جامع نگاه مي‌كنيم، در مي‌يابيم، گردهم آمدن افراد متبحر، متخصص و تجهيزات و امكانات دستگاهي، نرم افزاري و سخت‌افزاري براي پژوهشگاه، يك مزيت رقابتي منحصر به فرد ايجاد كرده است.

رييس پرديس‌بالادستي تصریح کرد: پس از امضاء توافقنامه واگذاري در مهر ماه 93 و قراردادي كه اخيرا منعقد شد، ما اكنون در حال برنامه‌ريزي براي تهيه نقشه راه و طرح پيشنهادي هستيم، از اين رو اين طرح جامع، طرحي است كه مدت 10 سال اعتبار دارد و قرار است در اين زمينه براي مخازن آسماري و بنگستان در ميدان اهواز و مخازن گدوان و كژدمي در ميدان اردوندان به مرجع تبديل شويم.

وی خاطرنشان کرد: اين فرصت بسيار بزرگي، نه تنها براي بالادستي پژوهشگاه بلكه براي پرديس‌هاي پايين دستي و انرژي و محيط زيست است، زيرا قرار است اين كار به صورت يكپارچه و هم افزايي شده انجام شده و براي اولين بار همه پتانسيل‌هاي پژوهشگاه در فعاليت‌هاي مرتبط با اين مخازن به كار گرفته شوند.اميد است با توجه به وجود زمينه‌ها، زير ساخت‌ها و تخصص‌هاي لازم كه در طول ساليان گذشته ايجاد شده است بتوانيم ثمره و خروجي قابل قبولي را در اين طرح بزرگ و جامع به اثبات برسانيم.

پیگیری شناسایی شیل‌های گازی در سال 94

کمالی در پاسخ به این سوال که آیا در زمينه شناسايي ذخاير شيل‌هاي گازي كه هم اكنون در اولويت برنامه‌هاي كشورهاي پيشرفته است فعاليت داشته‌ايد، گفت: از ديگر توفيقات طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ در سال 93 پروژه شيل‌هاي گازي بود كه هم اكنون رويكرد دنيا و كشورهاي پيشرفته به سمت شناسايي و استحصال مخازن غير متعارف است.

وی تاکید کرد: مخازن غير متعارف،‌ مخازني‌اند كه فناوري‌هاي پيشرفته‌اي را مي‌طلبند، ولي از نظر كمي و حجمي نسبت به ذخاير متعارفي كه هم اكنون در حال استفاده‌اند بسيار بيشتر‌ است. در اين زمينه نيز پژوهشگاه به عنوان پيشتاز وارد شده و يك شريك بسيار مناسب از يكي از دانشگاه‌هاي تراز اول اروپا را هم در كنارمان داريم، اين كار امسال آغاز شد و با پيشرفت قابل توجهي در حال پيشرفت است، ما تا آخر سال آينده هم درگير اين طرح خواهيم بود.

کمالی تصریح کرد: از پروژه‌هاي شاخص ديگر " مطالعه و ارزيابي ژئوشيميايي مدلسازي سيستم‌هاي نفتي در كپه داغ" بوده كه آن هم به انتهاي خود رسيده و خوشبختانه به نتايج مورد انتظار دست پيدا كرديم كه با اجراي اين طرح، در آن منطقه هم پتانسيل‌هاي جديد اكتشافي شناسايي خواهد شد.

توسعه میادین نفتی در اولویت پردیس‌بالادستی

وی ادامه داد:با توجه به اينكه پرديس بالادستي در چند سال گذشته تعداد قراردادهاي زيادي را با صنعت نفت به طور مستقيم منعقد كرده است، تعهدات خود را بر اساس برنامه ادامه خواهد داد، مهم‌ترين اولويت در سال 94، رويكرد ما در توسعه مياديني است كه به ما واگذار شده‌اند، اين مسئله در صدر و اولويت امور خواهد بود.

رييس پرديس‌بالادستي افزود: چرا كه اثر بخشي و ارزش افزوده‌اي كه اين نوع مطالعات مي‌تواند در سطح كلان و صنعت نفت داشته باشد به مراتب بالاتر است، هم اكنون در حال برنامه‌ريزي هستيم و اميدواريم سال آينده بتوانيم با سازماندهي كامل، زير ساخت‌هاي مناسب را عملياتي كنيم .

سال 94 سال چالشی برای پردیس‌بالادستی

کمالی در پایان خاطرنشان کرد:سال 94 يك سال چالشي براي پرديس بالادستي خواهد بود، به دليل اينكه ما در پروژه‌هاي خيلي بزرگ وارد مي‌شويم، بنابراين وقت و انرژي بسياري نياز خواهد داشت، ‌از اين رو چالش‌ها و فعاليت‌هاي اساسي پيش رو در زمينه توسعه ميادين با هدف توليد صيانتي و ازدياد برداشت خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار