معاون بهداشت وزارت بهداشت:

مصرف نمك ايرانيان از ميانگين جهانی بالاتر است/بررسی 4500 شكايت سلامت مواد غذايی رستوان‌ها

سیاری با بيان اينكه ميزان استاندارد جهانی مصرف نمك 5 گرم برای هر فرد به صورت روزانه است، گفت: متاسفانه هر ايرانی روزانه حدود 10 تا 12 گرم نمك مصرف می‌كند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت گفت: 200 بیماری به علت آلودگی مواد غذایی ایجاد می‌شود که ساده‌ترین آنها اسهال است و همچنین بیماریهایی نظیر مننژیت، آنسفالیت و سرطانها که در اثر آلودگی مواد غذایی به آلایندهای بیولوژیک و شیمیایی ایجاد می‌شوند این نکته قابل تعامل است که سالانه دو میلیون نفر به علت آلودگی غذا به سرطان مبتلا می‌شوند که این فرآیند طی طولانی مدت اتفاق می‌افتد. 
 
وی ادامه داد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی با محوریت سلامت غذا «از مزرعه تا سفره» بر این نکته تأکید دارد که آلودگی در مزرعه، مسیر حمل و نقل، تولید و صنعت اتفاق می‌افتد که در این میان تولید کنندگان، عرضه کنندگان و مصرف کنندگان باید آگاه باشند. 
 
دکتر سیاری در ادامه سه گرد سفید را نابود کننده حیات دانست و گفت: نمک، شکر و هرویین سه گرد سفیدی هستند که سلامت را به خطر می‌اندازند. در خصوص مصرف نمک میزان استاندارد جهانی 5 گرم است که هر ایرانی روزانه بین 10-12 گرم مصرف نمک دارد ما موفق شدیم با همکاری سازمان استاندارد، استاندارد سازی در خصوص میزان نمک موجود در نان را اصلاح کنیم و در خصوص میزان استاندارد نمک در پنیر هم اقداماتی انجام دادیم ضمن اینکه میزان نمک در مواد غذایی صنعتی مثل رب و تن ماهی بسیار بالا می‌باشد. 
 
دکتر سیاری در ادامه گفت: در هر 320 گرم نان 5 گرم نمک وجود دارد و بنابراین هر ایرانی به غیر از نمکی که از طریق نان دریافت می‌کند بقیه مازاد بر نیاز روزانه‌اش است. 
 
دکتر سیاری در خصوص شکر و قند هم گفت: میزان قند پنهان در نوشابه و عسل و سایر مواد غذایی بسیار بالا است حداکثر نیاز روزانه برای دریافت قند و شکر 25 گرم معادل 6 قاشق مربا خوری که مصرف ایرانیان بیشتر از این میزان گزارش شده است. 
 
دکتر سیاری در خصوص مصرف روغن گفت: اسید چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع بسیار مضر هستند و باید روغنی مصرف شود که فاقد اسید چرب ترانس بوده و اسید چرب اشباع آن حداقل ممکن باشد و ما تلاش کردیم دو استاندارد در مورد روغن ایجاد کنیم اول اینکه روغنی که به دست مردم می‌رسد حداقل اسید ترانس را داشته باشد و گام دوم اینکه اسید چرب اشباع را کاهش دهیم. 
 
وی به ایمنی و سلامت سبزیجات و میوه‌ها هم اشاره کرد و گفت:‌ ابتلا به سرطان ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده سالانه جان دو میلیون نفر را می‌گیرد. 
 
دکتر سیاری در پایان به سامانه نظارتی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت:‌سامانه 1490 فعال و آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و شکایات در خصوص سلامت مواد غذایی رستورانهای عرضه کننده مواد غذایی و موارد مشابه است و شکایت مردم 48 ساعته از طریق این سامانه پیگیری می‌شود همچنین 23 هزار رستوران عرضه کننده مواد غذایی در اولویت معاونت بهداشت قرار دارد که تاکنون 4500 مورد بررسی شده و اماکنی که از نظر بهداشت محیط و بهداشت مواد غذایی استانداردهای لازم را به دست بیاورند در موارد عالی سه  سیب، در حالت متوسط دو سیب و در موارد ضعیف یک سیب اعطاء‌ می‌گردد که این سیب سلامت به منزله عملکرد بهداشتی آن واحد صنفی است. 
 
دکتر سیاری آخرین بخش صحبتهایش را به تحرک اختصاص داد و گفت: علاوه بر ایمنی و سلامت غذا و رژیم غذایی سالم تحرک و فعالیت بدنی بسیار اهمیت دارد در مورد بچه‌ها روزی یک ساعت فعالیت و در مورد افراد بزرگسال در هفته 150 دقیقه تحرک الزامی است همچنین تحرک و فعالیت بدنی زمانی مؤثر و سودمند است که موجب افزایش ضربان قلب و تعرق در بدن شود. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار