در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور؛

موضوع آمایش آموزش عالی و تعیین ظرفیت دانشگاه‌ها بررسی شد

موضوع آمایش آموزش عالی و تعیین ظرفیت دانشگاه‌ها در جلسه 61 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی شد.

موضوع آمایش آموزش عالی و تعیین ظرفیت دانشگاه‌ها بررسی شدبه گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 61 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به مصوبات و آیین‌نامه‌های این جلسه را تشریح کرد و گفت: در ابتدای جلسه تذکری به وزارتین علوم و بهداشت و به ویژه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در زمینه آیین‌نامه حمایت مالی از دانشجویان مقطع دکتری داشتیم، چرا که از سال 90 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوباتی در این زمینه داشت که متأسفانه وزارتین اقدام مناسبی را در این خصوص انجام نداده اند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این جلسه از وزیر علوم تحقیقات و فناوری خواسته شد که آیین‌نامه‌های لازمه در ذیل سیاست‌های ابلاغ شده در حوزه آموزشی آن وزارتخانه را تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی کند تا در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نهایی شود.

کبگانیان به اهمیت آیین‌نامه حمایت مالی از دانشجویان مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از دانشجویان دکتری ما که از نخبگان کشور هستند به سمت کشورهای صنعتی و غربی جذب می‌شوند و عده‌ای دیگر از این نخبگان که ازدواج کردند و یا در حال تشکیل خانواده هستند به دلیل مشکلات مالی به چند شغله بودن و یا کارهایی که دور از تخصص تحصیلی آنان است روی آوردند که این امر موجب افت تحصیلی آنها شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مباحثی در این خصوص در وزارت بهداشت، در جلسات سال گذشته انجام شد که مقرر شد گزارش ارائه شده از سوی این وزارتخانه تکمیل شود چرا که دانشجویان تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مقداری از سوی این وزارتخانه حمایت مالی می‌شوند، اما این مسئله برای همه دانشجویان جامعیت ندارد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه گفت: موضوع آمایش آموزش عالی و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و رشد بی‌رویه برخی رشته‌ها در برخی از استان‌ها بحث اصلی  این جلسه بود.

کبگانیان ادامه داد: متأسفانه آمایش در حوزه آموزش عالی در سطح ملی انجام نشده و برخی از فارغ‌التحصیلان در رشته‌های تحصیلی خودشان جذب نمی‌شوند و همچنین اقتضائات جنسیتی در رشته‌های ارائه شده لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: در اردیبهشت سال 93 در  ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور 12 سیاست اجرایی در این زمینه تصویب و به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی ابلاغ شد.

کبگانیان با اشاره به بخش‌های مهم این سیاست‌های ابلاغی، گفت: تنظیم توزیع آموزش نیروی متخصص، نرخ فارغ‌التحصیلان بیکار، نیازهای محلی و مزیت‌های نسبی استان‌های مختلف، اقتضائات جنسیتی، هماهنگی بین مقاطع مختلف آموزشی، هماهنگی میان بخش‌های دولتی و ساماندهی تقاضاهای اجتماعی از جمله مواردی است که در ذیل سیاست هایی اجرایی لحاظ شده است.

وی به مشکل موجود در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کاهش تدریجی ظرفیت‌ مازاد در دانشگاه‌ها مشکلی است که با آن روبه‌رو هستیم چرا که در برخی از دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌های مازادی داریم که باید این‌ها تعدیل و ساماندهی شود.

وی همچنین به گزارش ارائه شده ذیل این سیاست توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه در 4 ماده و 8 تبصره ارائه شده که در این جلسه نکاتی مبنی بر در نظر گرفتن مناطق 10 گانه بین دانشگاه‌ها پیشنهاد شد که مقرر شد بندها و نکاتی که مغفول مانده در آیین‌نامه اضافه شود.

کبگانیان گفت: مقرر شد در این آیین‌نامه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری هماهنگی‌های لازم چه در ارتباط با مناطق مختلف و چه در ارتباط با رشته‌ها انجام شود و در اولین فرصت این اصلاحات انجام شود و کلیات این آیین‌نامه در حضور رئیس جمهور و رؤسای 3 قوه در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار