علی رهبری در نشست خبری ارکستر سمفونیک ملی ایران:

در ارکستر شانس میدان دادن به جوانها کم بوده است/ موسیقی سنتی و ملی باید از حالت موزه در بیاید

رهبر ارکستر ملی ایران گفت: ما در ارکستر به پیشکسوتها توجه نداریم و فقط به سطح کیفی آن اعتقاد داریم.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری ارکستر سمفونیک ملی ایران با مدیریت هنری علی رهبری در تالار وحدت برگزار شد. 

رهبری در ابتدا گفت: ما یک مشکلاتی داشتیم که بیشتر توسط افراد به وجود آمده تا از طرف وزارتخانه یا سنت بین مردم و بیشتر تقسیر خود ‌موزیسین‌ها بوده زیرا کار اصولی انجام نمی‌دادند من این را تقصیر دولت و وزارتخانه نمیدانم البته تقصیری که دولت داشت این بود که ارکستر اصلا برایش اهمیت نداشت البته که بستن ارکسترها به 50 سال پیش بازمی‌گردد. 

وی ادامه داد: هدف کوچکتر کردن کار ارکسترها نیست بلکه بهتر و توسعه دادن آنها است. برداشته شدن نام تهران از ارکسترها  اصرار من بوده ضمنا کلمه ملی هم به ارکستر ملی هیچ ربطی ندارد و این تنها در ایران رایج است در جهان ارکسترهای اصلی را به نام ملی می‌شناسند که به موسیقی ملی آن کشور ربطی ندارد. 

وی افزود: 40 سال پیش در تاریخ موسیقی ایران اتفاق مهمی افتاد آن هم ادغام دو هنرستان ملی و هنرستان عالی موسیقی ایران بود این  دو هنرستان به شکل وحشتناکی از هم جدا بودند و بچه‌های آن دو به شکل تحقیر آمیزی به هم نگاه می‌کردند ما که نسل تازه‌ای بودیم و حالت انقلابی داشتیم در ابتدا از موسیقی ایرانی شروع کرده و سپس به نواختن موسیقی غربی همراه داریوش دولتشاهی و کامبیز روشن روان رفتیم مصطفی پور تراب در  موسیقی غربی بسیار ما را کمک کردند البته که من به موسیقی ایرانی هنوز هم توجه دارم و در این اواخر کارهایی آماده کرده‌ام بنام مادرم ایران که از آن ایرانی‌تر خود آثار من است. 

وی تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم موسیقی غربی با موسیقی ایرانی هیچ تفاوتی ندارد من چون موسیقی  ایرانی زده ام می‌توانم با قوت موسیقی غربی را رهبری  کنم چون موسیقی ایرانی با عشق و احساس ما نوازندگان ارتباط دارد. 

رهبری عنوان کرد: بنده با عوام فریبی مخالفم و از اجراهای سرگرمی بیزارم و دوست ندارم سطح موسیقی ایران را پایان بیاورم و همچنین اعتقاد دارم با اجراهایی سنگین برای مردمی که موسیقی نمی‌شناسند و با این نیت  که سطحشان بالا برود غلط است برنامه‌های ارکستر با اشخاص و حتی خود من کاری ندارد اگر کار اساسی باشد اصلا نیازی نیست که وزیر یا معاون آن  مثل ناظم بالای کار باشد ما سعی می‌کنیم کاری اساسی و با پایه انجام دهیم. 

مدیر هنری ارکستر ملی ایران عنوان کرد: در این مملکت میدان دادن به جوانها کم بوده اما الان هر کس کارش خوب باشد در ارکستر حضور خواهد داشت. 

وی درباره وضعیت اپرا تصریح  کرد: سال آینده ما اپرایی که بتواند مجوز بگیرد اجرا می‌کنیم الان اپرایی انتخاب کردیم که در حال ترجمه است و در  فصل هنری حداقل دو اپرا اجرا خواهیم کرد برای اپرا سه یا چهار ارکستر می‌خواهیم گرگیف در سنپطرزبورگ 350 نوازنده دارد که در چندین ارکستر به کار می‌اید این کار ارگانیزه شده است حال من با 40 سال تاخیر آمده‌ام که این کارها را انجام دهم. 

وی ادامه داد: ما در اینجا لیستی داشتیم با نام ارکستر ملی که همه آنها نوازندگان ارکستر سمفونیک بودند به همین خاطر ضرورتی ندیده‌ایم که مثل سالیان گذشته آنها را جدا کنیم خوشبختانه  علی مرادخانی و مصطفی پور تراب نیز با ایده موافق بودند. 

وی ادامه داد: ما برنامه 6 ماهه ارائه دادیم اما اعتقاد دارم اجراهای پیش خواهند آمد و کار دیگری نیز داریم آن هم اجرای ارکستر در شهرستانها است بنده فکر ی‌کنم حدود 5 کنسرت ملی هم داشته باشیم از رهبران دعوت خواهیم کرد که نیازی به جمع آوری نوازندگان ندارند و زیر نظر ما کار خواهند کرد و از لحاظ  کیفی داوری خواهند شد. 

وی تصریح کرد: ما در ارکستر به پیشکسوتها توجه نداریم و فقط به سطح کیفی آنها توجه داریم امروز رهبران ملی دعوت شده‌اند تا ساعت 3 درباره ارکستر ملی صحبت کنیم ما باید موسیقی سنتی و ملی را از حالت موزه در آورده تا پیشرفت کند ما مثل رستوران ایرانی نیستیم که هم خاویار ایرانی دارد و هم کله پاچه و اعتقاد دارم که اگر زمان بگذرد به ا ین بچه‌ها بیشتر افتخار خواهیم کرد. 

وی درباره گروه کر نیز بیان کرد: ما به  کر نیاز داریم زیرا قطعات ایرانی بسیار و اپراهایی داریم که به کر نیاز دارد  گروه کر ایران از اول مهر ماه رهبر خواهد داشت و باید از اول برود در تالار  وحدت و شهرستانها کنسرت بدهد. 

وی ادامه داد:  آرزوی بعدی من این است که جشنواره فجری در سطح جهانی داشته باشیم الان با امکاناتی که پیش آمده اگر از  همین حالا مقدمات شروع شود این اتفاق شدنی است. 

رهبری عنوان کرد: متاسفانه شهرستانها فراموش شده‌اند آرزو داریم تا روزی که عمر ما می‌رسد دیگر فرقی بین شهرها نباشد و کلمه ملی ایران باعث شود دید همه نسبت به آن عوض شود. 

وی عنوان کرد: تنها اختلافی که ارکستر با قبل دارد این است که با بهترین شرایط تشکیل شده و الان صحبت شخص نیست تشکیلات قبل بیشتر به درد لغو کردن ارکستر می‌خورد تا تشکیل آن ما شوخی با کسی نداریم و هیچکس را کنار نگذاشته‌ایم. 

رهبر  ارکستر ملی ایران  افزود: الان احساس  کردم که میشود همه چیز را درست  کرد و این آقایانی که الان به من کمک می‌کنند مسئول اتفاقات قبل نیستند این آزمونهایی که پیش از این گرفته می‌شد  همه قلابی بود و بیشتر کلاه برداری نام داشت و مسئولین دولت جدید یک سال و نیم درگیر پرداخت بدهکاری ها بودند وگرنه همان اوایل مرا دعوت  می‌کردند. 

وی عنوان کرد: در ارکستر با نام ایران به خارج از کشور سفر کنیم بهتر از نام تهران است داوطلبان  ارکستر ملی حدود 7 نفر هستند که فرهاد فخرالدینی، فریدون شهبازیان و بردیا کیارس جز این اسامی هستند من انقدر روی افراد تمرکز نمی‌گذارم و تمام رهبران  ارکستر ملی را دعوت کرده‌ام البته که این دعوتها هیچ ضمانتی برای حضور آنها در ارکسترهای بعدی نیست و ما از نوازندگان برای حضور رهبران نظر سنجی می کنیم چون این یک کار تیم است. 

رهبری درباره دستمزد نوازندگان و ساعت کاری آنها تصریح کرد: دستمزد نوازندگان حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان است و نوازندگان درجه یک 20 درصد بالاتر می‌گیرند و پس از آنها کنسرت مایسترها هستند که حقوقشان بیش از 3 میلیون می‌شود تمام ارکسترهای دنیا هر روز تمرین دارند و در روزهای تعطیل کنسرت دارند در ایران ما روزی 5 ساعت تمرین می‌کنیم و ساعت کاری ماهیانه ما 132 ساعت است البته که این برنامه ثابت است و هر اجرای اضافه بصورت پروژه‌ای باید پرداخت شود. 

وی در انتها خاطر نشان کرد: سال آینده بیش از 100 کنسرت خواهیم داشت و من با هیچ  نوع موسیقی به هر شکلی مخالف نیستم و از همه دعوت خواهم کرد. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار