باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

شیادی آل‌سعود برای دنیا ثابت شده است/ فرار نظامیان سعودی از باتلاق یمن

سعودی‌ها تنها با اعلام توافق‌صلح در یمن می‌خواستند از فشارهای بین‌المللی، افکار عمومی در جهان اسلام و سازمان‌های بین‌المللی رهایی پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نزدیک به یک ماه از آغاز تهاجم وحشیانه عربستان و متحدینش به یمن می‌گذرد و این کشور هم‌چنان زیر آتش خودخواهی‌های آل‌سعود می‌سوزد.

عربستان در ابتدا اهداف شوم خود از حمله به یمن را از بین بردن نظامیان تروریستی انصارالله، بازگرداندن حکومت مشروع منصور هادی، برقراری امنیت و بازگشت امید به این کشور اعلام کرد و سراسیمه به بمباران مناطق مختلف این کشور پرداخت.
  

آن‌ها تمام زیرساخت‌ها، نیروگاه‌ها و حتی مخازن دارو و غذا را مورد هدف قرار دادند. هزاران زن و کودک و پیروجوان کشته و زخمی شدند. سعودی‌ها نه تنها امنیت و استقلال را به این کشور بازنگرداندند، بلکه با تخریب اماکن صنعتی، مدارس و پایگاه‌های آموزشی جامعه‌ یمن را سالها به عقب راندند.
 
همزمان با تجاوز وحشیانه آل‌سعود، جمهوری اسلامی ایران با مشورت کشورهایی نظیر روسیه، آمریکا، الجزایر، لبنان، سوریه، عراق به یاری همسایه خود شتافت و طرحی را تقدیم بان کی‌مون کرد تا هرچه زودتر آتش‌بس در این کشور برقرار شود.

ریاض برای تخلیه فشار روانی افکار عمومی این آتش‌بس را پذیرفت ولی درحقیقت با شیادی و فریب‌کاری خود دست به تاکتیکی زد. آن‌ها پایان حملات طوفان قاطعیت را اعلام کردند ولی بلافاصله با نقض این تعهد مدعی شدند که اینک زمان بازگشت امید به یمن است و به حملات خود ادامه دادند.
                                                                                            

                                                                                                                                                                                 در همین راستا "حسن درویش‌وند" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه عربستان با حمله به یمن تمام مقررات انسانی و قوانین بین‌الملل و حسن همجواری را زیر پا گذاشت، گفت: آن‌ها به یک کشور همسایه که با هم قرارداد داشتند، حمله کردند و به شدیدترین وجهی مردم را تحت فشار قرار دادند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: علی‌رغم اینکه سعودی‌ها یک ائتلاف شکننده‌ای را در این رابطه درست کرده بودند، ولی از طرف جوامع بین‌المللی و افکار عمومی دنیا و بعضی از کشورها به‌شدت تحت فشار قرار گرفتند. حتی "بان کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل  نیز، بارها درخواست قطع حملات را کرد و این بود که دست به یک فریب زدند،
 
وی تصریح کرد: سعودی ها از یک طرف اعلام آتش‌بس کردند و از طرف دیگر به حملات خود به یمن ادامه دادند. پذیرش آتش بس در واقع برای فرار از افکار عمومی دنیا و فریب دادن جامعه جهانی بود. آن‌ها می‌خواستند، بگویند که ما آتش‌بس برقرار کردیم، در حالی که واقعاً و عملاً این طور نبوده و مدام زیرساخت‌های یمن را مورد هدف قرار می‌دهند. آن‌ها تنها با اعلام توافق‌صلح می‌خواستند از فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی در جهان اسلام و سازمان‌های بین‌المللی رهایی پیدا کنند. 

 
درویش‌وند بیان کرد: آن‌ها تا به حال هیچ امتیازی به دست نیاورده‌اند و حتی باعث تقویت وضعیت داخلی گروه‌های یمنی شده‌اند. انصارالله و متحدینش در مکان‌هایی که قبل از حمله حضور نداشتند، مستقر شده‌اند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه ادامه داد: سعودی‌ها از نظر میدانی چیزی به دست نیاورده‌اند و بسیار بعید است که امتیازی به دست آورند، ولی چاره‌ای به‌جز حمله ندارند. آن‌ها برای فرار از مطالبات داخلی خود و همچنین قول‌هایی که به استکبارهای جهانی داده بودند، اقدام به این حملات کردند، پس به‌دنبال راه حلی هستند که اوضاع داخلی خود را سر و سامان دهند و بعید است که با ادامه حملات به این اهداف برسند.

وی با اشاره به ادامه حملات هوایی به یمن گفت: میانجی‌های مختلفی در پشت پرده در حال وساطت هستند و سعودی‌ها هم به دنبال این هستند که از باتلاق یمن نجات پیدا کنند، ولی مادامی که نتوانند فشارهای داخلی خود را حل کنند، احتمالاً به این عملیات ادامه خواهند داد.

درویش‌وند با بیان اینکه عربستان در داخل خاک خود دارای مشکلات فراوانی است،گفت: سعودی‌ها برای فرار از مشکلات داخلی و همچنین فشارهایی که از طرف قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا بوده ( ایالات متحده بارها اعلام کرده است که با گروه‌های مبارز و دموکراسی‌خواه در یمن مشکل دارند) سعی می‌کنند، آن‌ها را به فراتر از مرزهای خود معطوف کنند.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه تصریح کرد: در واقع سعودی‌ها به دنبال دو چیز هستند؛ یکی حل مشکلات داخلی و دیگری به دست آوردن رضایت قدرت‌های استکباری و علت اصلی حمله به یمن همین بوده است.

درویش‌وند با اشاره به صحبت‌های امیرعبداللهیان که اقدامات عربستان در یمن بی‌پاسخ نمی‌ماند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده هرگز در یمن مداخله نظامی نخواهد داشت و طرح چهار ماده‌ای خودش را که بسیار شفاف و واقع‌بینانه است را عرضه کرده و به دنبال اجرای آن است. ولی واقعیت این است که مردم یمن تجاوزات، ظلم و ستمی که عربستانی‌ها به آن‌ها وارد کردند، را فراموش نخواهند کرد و به آن‌ها پاسخ خواهند داد. صحبت‌های این مقام ایرانی بیانگر واقعیتی است که وجود دارد و به مفهوم مداخله نظامی ایران در یمن نخواهد بود.            


وی با بیان اینکه هزاران سرباز سعودی از پادگا‌ها و مناطق مرزی یمن فرار کرده‌اند، اظهار داشت: مردم عربستان انگیزه‌ای برای تجاوز به همسایه خود ندارند و این را درک می‌کنند که این حملات یک تجاوز آشکار برای فرار از مشکلات داخلی است. طبیعی است که در این وضعیت روحیه‌ای برای جنگ باقی نمی‌ماند و از طرف دیگر مردم یمن ضعیف نیستند. این کشور لقمه آسانی برای ریاض نخواهد بود.
 
درویش‌وند افزود: سربازان و نظامیان سعودی برای نجات جان خود و برای اظهار مخالفت به این تجاوز خبیثانه‌ای که صورت گرفته اقدام به فرار می‌کنند. اخباری دریافتی مبنی بر این است که این فرارها روز به روز بیشتر می‌شود و علت اصلی عدم حمله زمینی عربستان به یمن هم همین موضوع بوده است.
 
درویش‌وند در پایان با اشاره به حضور داعش در یمن خاطرنشان کرد: داعش را سعودی‌ها سرمایه‌گذاری و درست کرده‌اند و این سازمان را
به یمن هم آورده‌اند. البته از قبل هم داعش و القاعده در یمن حضور داشتند ولی مدتی است که این حمایت‌ها گسترش پیدا کرده‌اند و گزارش‌های متعدد و موثقی وجود دارد که عربستان با کمک‌های مالی و رساندن سلاح به دست تروریست‌ها می‌خواهد مردم یمن را از حول و حوش رهبران مبارز خود دور کنند.
 
پس نتیجه می‌گیریم، سعودی‌ها با پذیرش آتش‌بس، فقط خواستند فشار عمومی جهانی را تخلیه کنند ولی نقض این تعهد، نتیجه عکس داد یعنی نه تنها فشار افکار عمومی کمتر نشده، بلکه دروغ گویی و فریب کاری و شیادی آل سعود برای دنیا ثابت شده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: یمن ، عربستان ، آتش بس ، حوثی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار