باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

عربستان شبه جزیره ثبات نیست/ ریاض در قعر پرتگاه جنگی

عربستان نمی‌تواند تا ابد اعتراض‌های داخلی خود را سرکوب و اجازه فعالیت آزاد به مردمش را ندهد، بالاخره حکام این کشور مجبور خواهند شد زمانی به درخواست‌های مردم پاسخ مثبت داده و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به مردم خود بدهند. البته ممکن است سعودی‌ها زمانی متوجه این موضوع شوند که دیگر کار از کار گذشته باشد و مردم خود حقوقشان را بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، عربستان که خود را پدر خوانده کشورهای عربی می‌داند، حق هر نوع دخالت و اعمال نفوذ در کشورهای منطقه را برای خود محفوظ دانسته تا جایی که با حمله نظامی به یمن به مقابله با انصارالله برخواسته و اقدام به برخورد با مردم بی‌دفاع این کشور می‌کند.                                    
 


ریاض سعی در به کرسی نشاندن حکومت‌های کاملا موافق و همراه خود را دارد و از هیچ اقدامی در این راه ولو کشتن مردم آن سامان ابایی ندارد.
 
ریاض در حالی در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند که خود از به رسمیت شناختن کوچکترین حقوق مسلم ملتش دریغ می‌کند، ولی با دخالت در امور سایر کشورها تلاش می‌کند که آن‌ها را با جهت حرکت خود همگام سازد و برای برآورده کردن خواسته‌هایش دست به هر اقدامی می‌زند و این کار تا جایی پیش می‌برد که با ایجاد حکومت‌های دست‌نشانده نفوذ خود را در منطقه حفظ کند.
 
نکته‌ای که در خصوص عربستان کاملا روشن است این موضوع است که حکام سعودی در داخل کشور با بحران‌های بسیاری از جمله بحران مشروعیت مواجه می‌باشند و سعی می‌کنند که بحران‌های داخلی خود را با سیاست خارجی حل کرده و ذهن مردم کشورش را به اوضاع خارجی مشغول کرده و از اعتراض‌های داخلی و توجه به مشکلات داخل بکاهند.
 
عربستان بر خلاف آنچه که حکام آن سعی در نشان دادن آن دارند، جزیره ثبات نیست و با مشکلات بسیاری مواجه است. مشکلاتی از نوع داخلی و خارجی، مرزی و فرا مرزی‌ و حتی درون خانوادگی در بین خاندان سلطنتی. عربستان بر خلاف آنچه که در صدد نشان‌دادن آن است؛ رابطه خوبی با همسایگان خود ندارد و ارتباط این کشور با همسایگان خود بیشتر جنبه‌ی سیاسی و نمادین دارد.
 
به گفته‌ی کارشناسان ریاض با مشکلات داخلی زیادی مواجه است و برای فرافکنی دست به حمله علیه یمن زده است. یکی از مشکلات اساسی که می‌‌توان به صورت کلی به آن اشاره کرد تنش در خاندان سلطنتی حکام سعودی و کهولت سن پادشاهان این کشور است.
 
از مشکلات دیگر سعودی‌ها می‌توان به فساد در خاندان سلطنتی آل سعود و سوء استفاده از قدرت توسط شاهزادگان سعودی اشاره کرد که موجب نارضایتی مردم شده و سالهاست که اعضای آل سعود به خاطر استفاده‌های مالی از موقعیت سلطنتی خود و رفتار متکبرانه مورد انتقاد بوده و هستند.          
 

 
همچنین عدم آزادی‌های اجتماعی و رسانه‌ای از دیگر مواردی است که حکام سعودی اعمال کرده و اجازه فعالیت رسانه‌ای و حتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به اهالی عربستان نمی‌دهند.           
 
بحرانهای اجتماعی و تبعیض‌های جنسیتی نیز از مشکلاتی است که شهروندان و به ویژه زنان سعودی همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند. زنان در این کشور از هرگونه حقوق به عنوان یک شهروند محرومند، به صورتیکه هنوز شمار قابل توجهی از آنان شناسنامه و یا حتی کارت شناسایی ندارند و هویت این زنان در صورت لزوم با گواهی قیم آنان اثبات می‌شود. 
 


زنان عربستانی علاوه بر این از حق رانندگی محرومند و نمی‌توانند بدون قیم و محرم خود از شهری به شهر دیگر بروند و یا حتی در برخی موارد از خانه خود نیز نمی‌توانند خارج شوند.
 
در کنار انقلاب‌های مردمی سال‌های اخیر منطقه اعتراضاتی نیز در عربستان شکل گرفت، ولی مسئولان سعودی در آغاز اعتراضها در مناطق مختلف این کشور تدابیری را به قصد فریب مردم در پیش گرفتند که به عقیده ناظران عربستانی نتواست موفقیت چندانی را برای آنها کسب کند، چرا که تبیلغات آنان در خصوص اشتغال جوانان و اعطای وام به شهروندان فقط در حد وعده هایی بود که عملی نشد.
 
از سوی دیگر عربستان نمی‌تواند تا ابد اعتراض‌های داخلی خود را سرکوب و اجازه فعالیت آزاد به مردمش را ندهد. بالاخره حکام این کشور مجبور خواهند شد زمانی به درخواست‌های مردم پاسخ مثبت داده و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به مردم خود بدهند. البته ممکن است سعودی‌ها زمانی متوجه این موضوع شوند که دیگر کار از کار گذشته باشد مردم خود حقوقشان را بگیرند.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
در صورتی که عربستان برای فرار از مشکلات داخلی کشورش به بازی خطرناک خود در منطقه ادامه دهد این روند در ماههای آینده می‌تواند منطقه را به پرتگاه جنگی فراگیر سوق دهد که مسلما بزرگ ترین بازنده آن خود عربستان خواهد بود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، مداخله ، منطقه ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار