معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:

شرکت 700 هزار نفر در مراسم اعتکاف 94/ امکانات مساجد برای انجام مراسم اعتکاف کافی نیست

"حسین روحانی نژاد" گفت: آمار اولیه مساجد شرکت کننده در مراسم اعتکاف 94 ، 5 هزار و 500 مسجد و آمار اولیه معتکفین حدود 700 هزار نفر در سراسر کشور اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران  "حسین روحانی‌نژاد" معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود پیرامون مراسم اعتکاف با تبریک اعیاد و ایام ماه مبارک رجب افزود: به پیشگاه خداوند شاکریم که یک بار دیگر توانستیم ماه رجب را درک  کنیم و پیرامون ایام البیض گفتگو نماییم.

وی گفت: اعتکاف یک سنت حسنه است که پیامبر اسلام آن را تأیید فرموده است و خود نیز معتکف می‌شدند البته مسئله اعتکاف از روز اول خلقت برای کائنات گذاشته شده بود ولی شکل آن متفاوت بوده است.

"روحانی نژاد "خاطر نشان کرد: اسلام عزیز هم مسئله اعتکاف را تأیید کرده که حداقل آن سه روز است که دو روز اول آن مستحب و روز سوم آن واجب می‌شود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: این سنت نبوی قبل از انقلاب مورد غفلت قرار گرفته بود و تعداد اندکی در حوزه علمیه و در مسجد امام حسین عسگری (ع) معتکف می‌شدند ولی از دهه دوم انقلاب اسلامی همان طور که سازمان تبلیغات دیگر مناسبت‌های دین و سنت‌های اسلامی را احیاء کرد اعتکاف را هم احیاء نمود که در این 20 سال اخیر هر سال تعداد معتکفین رو به رشد است.

وی با بیان اینکه هر سال بالای 20درصد افزایش در تعداد معتکفین داریم، افزود: در سال 93 ، 650 هزار نفر معتکف داشتیم که 600 هزار نفر آنها در مساجد و 50 هزار نفر در دانشگاه‌ها و اماکن مقدسه مانند حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(ع)، حرم عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ معتکف شدند.

وی 30 درصد این تعداد را آقایان و 70 درصد را خانم‌ها عنوان کرد و گفت: 35 درصد این تعداد طلاب و دانشجویان بودند و 57 درصد معتکفین 15 تا 30 سال را داشتند که نشان دهنده‌ی گرایش جوانان بیش از پیش به معنویت است.

وی اعتکاف را یکی از رویش‌های معنوی انقلاب دانست و گفت: همانطور که ما در صنعت وعلم و موارد دیگر پس از انقلاب رشد داشتیم در آیین معنوی و مذهبی هم به توفیقات بسیار خوبی نائل شدیم ولی اعتکاف مراسمی است که هیچ یک از منابع مالی دولتی در آن صرف نمی شود و همه منابع مردمی است.

وی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی فقط ستاد‌های استانی را برای به بهداشت، اورژانس، آتش‌نشانی و تأمین امنیت ایجاد کرد اما هزینه‌های اعتکاف توسط خود مردم تأمین می‌شود.

"روحانی نژاد" یادآور شد: اعتکاف را در مساجدی که عموم مردم در آن تردد دارند را می‌توان برگزار کرد ولی وضعیت مساجد ما برای انجام مراسم اعتکاف بالا نیست و با اینکه سال به سال افزایش پیدا می‌کند ولی باید امکانات در مساجد افزایش یابد.

وی گفت: آمار اولیه مساجد شرکت کننده در مراسم اعتکاف 94 ، 5 هزار و 500 مسجد است و آمار اولیه معتکفین بیش از 700 هزار نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.