رئیس سازمان دارالقرآن کریم خبر داد:

کاهش 16 درصدی تیراژ چاپ قرآن در سال 93 / نمایشگاه دائمی قرآن با هفت هزار جلد کتاب راه اندازی می شود

مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت : متأسفانه در سال 93 تیراژ چاپ قرآن به علت گرانی کاغذ و سایر مشکلات نسبت به سال قبل خود با کاهش 16 درصدی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم در اولین نشست خبری سال جاری در خصوص گزارش عملکرد این سازمان در سال گذشته  اظهار داشت: ارتقاء دارالقرآن های سراسر کشور به اداره امور برنامه ریزی قرآن از جمله تغییرات تشکیلاتی استان ها در سال 93 بود که یک قدم جهشی محسوب می شود.
وی ادامه داد : هم اکنون در همه مراکز استان ها یک دارالقرآن و در هر شهر یک کارشناس امور قرآن وجود دارد که آمار کارشناسان امور قرآنی ما در سراسر کشور به 550 کارشناس رسیده و بیش از 60 درصد آنها جذب نیرو شده اند.
قره شیخلو تشکیل شورای سیاست گذاری فعالیت های قرآنی در دستگاه های فرهنگی کشور را از دیگر عملکردهای سازمان دارالقرآن کریم برشمرد و گفت : این شورا با هدف پیگیری های لازم برای توسعه آموزش موضوعات قرآنی برای کارکنان و خانواده های محترم آنها در نهادهای فرهنگی کشور ایجاد شده که تا کنون دو نشست آن برگزار شده است.
لغو صدور مجوز برای مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت تا اطلاع ثانوی
رئیس سازمان دارالقرآن کریم افزود: در اواخر سال 93 هیئت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت تشکیل شد که معاون قرآن وزارت ارشاد به عنوان رئیس، بالاترین مقام مسئول سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نائب رئیس، دو کارشناس ارشد حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، دونفر از اتحادیه قرآنی، نماینده حوزه علمیه قم و نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه در این هیئت فعالیت می کنند. 
وی با اشاره به اینکه براساس ابلاغیه تشکیل هیئت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت جلوی صدور مجوز برای متقاضیان تااطلاع ثانوی گرفته شده است، تصریح کرد: مجوزهایی که درآینده برای مؤسسات قرآنی صادر می شود با دو امضا وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود و امیدواریم به زودی اولین جلسه این هیئت تشکیل گردد.
قره شیخلو ادامه داد: سازمان دارالقرآن کریم در سال 93 از دو بخش سازمان تبلیغات اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی جذب اعتبار داشت که نهایتاً 60 درصد اعتبارات به سازمان تخصیص داده شد و فعالیت های صورت گرفته بر این اساس بوده است.
حمایت سازمان دارالقرآن از سه هزار و 856 برنامه قرآنی در سال 93
وی تصریح کرد: در حوزه تولید محصولات قرآنی 9 جلد کتاب با رویکرد آموزش قرآن چاپ شد که وقف و ابتدا، قرآن در روایات اهل بیت(ع) و سری جدید کتاب‌های حوزه پیش‌دبستانی از جمله این تولیدات بود. همچنین نرم‌افزار آموزش روانخوانی قرآن از دیگر تولیدات سازمان دارالقرآن الکریم در سال 93 بود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم درباره فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی عنوان کرد: برگزاری هفتمین دوره مسابقات تفسیر «نورالهدی» با مشارکت 9 هزار و 341 نفر، برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن تلاوت با مشارکت چهار هزار و 845 نفر در دو مرحله استانی و کشوری، برگزاری نهمین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی به منظور تجلیل از 36 چهره قرآنی از جمله؛ 22 استاد پیشکسوت آموزش قرآن، پنج نفر رتبه اول مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن و 9 حافظ دارای مدرک درجه دو حفظ قرآن از جمله برنامه‌های ما در حوزه تبلیغی و ترویجی بوده است. نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از دیگر برنامه‌های ما در سال 93 بود که در این طرح نیز هزار و 42 نفر مدرک تخصصی حفظ دریافت کردند.
وی در ادامه گفت: حمایت از اجرای برنامه‌ها و مراسم‌های قرآنی از دیگر برنامه‌های ما در سال 93 بود که براین اساس، سه هزار و 856 مراسم در سطح کشور داشتیم و هزار و 349 مراسم مربوط به کرسی‌های تلاوت می‌شد. همچنین، 375 مراسم جزء‌خوانی قرآن، 732 محفل انس با قرآن در شهرستان‌ها و هزار و 400 برنامه قرآنی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی از جمله این مراسم‌ها بودند که مورد حمایت سازمان دارالقرآن الکریم قرار گرفتند.
کمتر از دو درصد قرآن های کریم به خط ایرانی چاپ می شوند
رئیس سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه در سال گذشته یازده هزار و 150 جزء قرآن توسط مصححان دفتر نظارت بر چاپ و نشر قرآن تصحیح شده است، افزود: 244 مجوز چاپ برای تیراژ یک میلیون و نهصد و سی و شش هزار و هفتصد جلد قرآن بوده است.
وی بیان داشت: تا پایان سال 92 بیشترین چاپ قرآن با ترجمه استاد الهه قمشه ای که بوده که این آمار در سال 93 جای خود را به ترجمه استاد حسین انصاریان داده و متأسفانه در سال 93 تیراژ چاپ قرآن به علت گرانی کاغذ و سایر مشکلات نسبت به سال قبل خود با کاهش 16 درصدی مواجه شده است.
قره شیخلو با اشاره به اینکه در سال گذشته 88 درصد از دومیلیون قرآن چاپ شده به خط عثمان – طه بوده است، گفت: 9.5 درصد از این آمار به خط استاد حسن زاده، 1.5 درصد به خط پاکستانی و کمتر از یک درصد به قرآن های کم علامت اختصاص دارد که این موضوع ضعف بزرگی است که ناشران باید به آن توجه کنند و به استفاده بیشتر از خطاطان ایرانی در چاپ قرآن کریم اهتمام ورزند.
نمایشگاه دائمی قرآن در سال 94 راه اندازی می شود
وی در خصوص برنامه های سازمان دارالقرآن برای سال جاری اظهار داشت: نمایشگاه دائمی قرآن با هفت هزار جلد کلام الله مجید در سازمان دارالقرآن کریم با زیربنای 400 متر مربع تأسیس می شود که این نمایشگاه در دنیای اسلام بی نظیر خواهد بود.
رئیس سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: توجه به آموزش مدیران مؤسسات قرآنی و برگزاری اولین همایش حافظان کل قرآن کریم در آستانه ماه مبارک رمضان به صورت استانی و منطقه ای از دیگر برنامه های در دستور کار این سازمان است.
قره شیخلو با بیان اینکه آموزش الویت اول سازمان دارالقرآن کریم در سال 94 خواهد بود، افزود: راه اندازی حلقه های آموزش تفسیر قرآن در کشور پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و به همین منظور برگزاری 150 جلسه آموزش تفسیر قرآن در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به نزدیکی ایام اعتکاف خاطرنشان کرد: سال گذشته 1800 مسجد در روزهای اعتکاف تحت پوشش سازمان دارالقرآن بودند که این رقم امسال افزایش پنجاه درصدی خواهد داشت و بر اساس این طرح در روزهای اعتکاف در هر مسجد یک مربی قرآن برای اصلاح نماز، ختم و تلاوت قرآن و سایر موضوعات آموزشی حضور می یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.