حجت الاسلام ملكيان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مطرح كرد:

عبادت علي قبل از آفرينش آدم در عرش اعلي/صداي كوبيدن در بهشت چیست؟

استاد حوزه البرز گفت: حضرت آدم بعد از آفرينشش در عرش اعلي مي‌بيند كه پنج نور در حال عبادت خدا هستند كه وقتي از حضرت حق تعالي سؤال مي‌كند متوجه مي‌شود كه...

حجة‌الاسلام ملكيان در گفتگو با خبرنگار معارف قرآن باشگاه خبرنگاران با اشاره به مقام والاي علي ابن ابيطالب (ع) اظهار داشت: علامه اميني در كتاب فاطمه الزهراء از لسان پيغمبر مي‌گويد كه نور وجود پنج تن آل عبا خصوصاً علي و فاطمه چهار هزار سال قبل از آفرينش آدم در عرش بوده به طوري كه وقتي حضرت آدم به دنيا مي‌آيد در عرش اعلي مي‌بيند كه اين پنج تن در حال عبادت هستند كه در اين زمان از حضرت حق تعالي سؤال كرد كه آيا قبل از من كسي را آفريده‌‌اي، كه باري‌تعالي جواب منفي به آدم مي‌دهد و مي‌گويد كه من كسي را قبل از تو خلق نكرده‌ام.

وي با اشاره به مقام اميرالمؤمنين (ع) بيان كرد علامه طباطبايي رحمت الله عليه در كتاب الميزان با اشاره به روايتي از حضرت پيغمبر (ص) آورده است كه بهشتيان هنگامي كه وارد بهشت مي‌شوند بايد در زده و از صاحب خانه اجازه بگيرند كه صداي كوبيدن در همان صوت يا علي بوده و حضرت علي (ع) و اولادش صاحب بهشت هستند.

وی افزود:مقام علي به قدري بلندمرتبه است كه هيچ پيغمبري در خانه خدا به دنيا نيامده، حتي حضرت عيسي (ع) كه مادرش نذر شده بيت‌المقدس بود هنگام تولد، او را از آنجا بيرون راندند، اما فاطمه بنت اسد كه نذر شده خانه خدا هم نبود براي به دنيا آوردن علي ابن ابيطالب (ع) به خانه خدا دعوت شد و در اينجا اين شعر به همه افكار خطور مي‌كند كه طواف خانه كعبه از آن شد بر همه واجب كه در آنجا پديد آمد علي ابن ابيطالب كه در اين شعر مسئله ولايت‌پذيري به خوبي نشان داده شده است.

حجه الاسلام ملكيان با اشاره به شكافته شدن ديوار كعبه ادامه داد:
عظمت علي آن قدر بالاست كه علي به همراه مادرش قرار نيست كه از دري وارد كعبه شوند كه بت‌پرستان جاهل رفت و آمد مي‌كردند، و بنابراين به همراه حضرت علي (ع) ديوار كعبه شكافته و فاطمه بنت اسد به مدت سه روز مهمان خانه خدا بودند كه بعد از متولد شدن حضرت پيغمبر اولين كسي بود كه به استقبال آنان آمده و علي ابن ابيطالب را در آغوش مي‌گيرد و آورده‌اند كه علي با لسان فصيح عربي آيات ابتدايي سوره مؤمنين را براي رسول الله قرائت مي‌كند .

حجه‌الاسلام ملكيان تصريح كرد: حضرت علي در عبادات چنان غرق مي‌شد كه رنگ از رخسارش پريده و زانوان آن حضرت مي‌لرزيد و طوري با خداي خويش مناجات مي‌كرد كه تير را از پايش مي‌كشيدند اما او متوجه نمي‌شد.

وي ادامه داد حضرت علي (ع) در جنگ‌ها چنان شجاع بود كه هر كسي در جنگ نام حيدر كرار را مي‌شنيد پا به فرار مي‌گذاشت و عرب‌هاي آن زمان ضرب‌المثلي مي‌گفتند كه در هر جنگي كه علي باشد عزرائيل به درستي آنجاست و خود حضرت در نهج‌البلاغه اشاره كرده است كه به خدا سوگند كه اگر تمام عرب به جنگ من بيايند من به آن‌ها پشت نخواهم كرد.

وی با اشاره به يتيم‌نوازي حضرت حيدر تأكيد كرد: حضرت اميرالمؤمنين كه در همه جنگ‌ها از او وحشت داشتند در برخورد با بچه‌هاي يتيم چهار دست و پا شده و به بازي با آن‌ها پرداخته و بچه‌ها را بر روي دوش مباركشان مي‌گذاشتند.

استاد حوزه البرز در ادامه ابراز داشت حضرت علي (ع) به قدري انسان كامل و جامعي بود كه دشمنان متعصب آن حضرت لب به اعتراف گشوده به طوري كه ابن ابي الحديد معتزلي در شرح نهج‌البلاغه جلد 1 علي (ع) در باب عبادت، شجاعت، خوش‌خلقي، مردم‌داري و ايثار و گذشت جزء بهترين آفريده‌هاي حضرت حق تعالي ذكر كرده است. 

 حجه‌الاسلام ملكيان در پايان خاطرنشان كرد: طرز برخورد علي ابن ابيطالب با همسرش مي‌تواند درس بزرگي براي همه ما باشد به‌گونه‌اي كه هنگامي كه ايشان با تمام مسائل و دغدغه‌هايي كه داشتند وارد منزل مي‌شدند همسرشان را با لفظ «محبوبه من زهراء» صدا زده و سپس حضرت زهرا در جواب مي‌فرمودند «جانم به فداي تو يا علي» كه اگر همه ما همين يك مورد را در زندگي‌هايمان پياده كنيم نمره خوبي را از اهل بيت كسب خواهيم كرد.
آدم نه به گندم چنان راغب بود         ميل دگرش به جانبي غالب بود
مي‌جست بهانه‌اي كه آيد به نجف        مقصودش علي ابن ابيطالب بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار