آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

پافشاری ایران بر فعالیت صلح آمیز هسته‌ای برگرفته از سیاست علوی است/ کلید حل مشکلات کشور در داخل است نه در لوزان و نیویورک

امام جمعه موقت تهران گفت: ای کسانی که با تیم مذاکره کننده ما صحبت می‌کنید و می‌گویید ما به ایران اعتماد نداریم این فکر اسلام و سیاست علوی است و منادی آن جمهوری اسلامی ایران و رهبری فقاهت و عدل است که ما بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای پافشاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،  آیتا‌لله " امامی کاشانی" خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این هفته تهران را ایراد کرد.
 
وی افزود: پیغمبر اکرم (ص) سیره و روشی داشت که برای همه جهان بشریت تابلوی بسیار باعظمت و باشکوهی است که جامعه انسانیت را به خیر دعوت می‌کند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی با تبریک روز میلاد حضرت علی(ع) اظهارداشت: امیرالمؤمنین علی(ع) تابلویی از یپغمبر اکرم(ص) بودند یعنی آنچه پیامبر اسلام (ص) از نظر ولایت و نه نبوت، بلکه ولایتی که باطنی از نبوت است بوده به طور کامل در امیرالمؤمنین علی(ع) منعکس بود.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در این خطبه موضوع وفای به عهد را از منظر امیرالمؤمنین علی(ع) عرض می‌کنم به نوشته "عباس محمود عقاد" از علمای برجسته سنی مصر که موسوعه‌ای وزین در این باره دارد می‌نویسد که علی در دل کعبه تولد یافت و راز آن این است که علی در آنجا صورت به زمین گذاشت و این اعلامی به جامعه بشریت بود که سجده برای کعبه است و نه برای بت‌ها.
 
وی گفت: در مثل فردا روزی که ولادت امیرالمؤمنین علی(ع) بود خداوند متعال با وضع تولد حضرت امیر در دل کعبه این حقیقت را به دنیا اعلام کرد که بت‌پرستی پایان یافته است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی افزود: عقاد می‌نویسد که حضرت امیر(ع) وقتی هم که به شهادت رسید در مسجد بود یعنی از ابتدا تا آخر عمرش خدا و توحید و معنا در زندگی‌اش جاری بود.
 
خطیب جمعه تهران اظهار داشت: عقاد این مرد بزرگ اهل سنت و نویسنده قوی می‌گوید که دینی که علی داشت از دینداری دیگران ممتاز بود و خلفای قبلی تنها دین عبادت و اجرای احکام را داشتند اما امیرالمؤمنین علی(ع) علاوه بر اینکه دینش عبادت و اجرای احکام بود دین تأمل و تفکر هم داشت و نشان داد جهان به سوی عدل و علم و فکر پیش می‌رود.
 
وی افزود: سپس عقاد درباره فقهی که امیرالمومنین علی(ع) نیز می‌گوید صحبت می‌کند که فقه تأمل و تدبر و عدالت و انسانیت است که فقط از تارک مبارک امیرالمؤمنین علی(ع)می درخشید و این درخشش هم در اهل بیت حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان در تاریخ کاملا مشهود است.
 
به عهد خود وفادار باشیم
 
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به آیه شریفه 34 سوره اسراء و ارتباط آن با وفای به عهد گفت: یکی از شعب وفای به عهد در امور اقتصادی و معاملات است که باید با مردم عدالت را به کار برد و این وفای به عهد است یعنی وقتی در ترازو جنس را می‌گذارید ترازو را درست بکشید و جنس را درست دست مردم بدهید.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این آیه شریفه می‌فرماید که این گونه وفای به عهد را وقتی که می‌گویید جنس من خوب است و مبلغ من مناسب است و پیمانی را که می‌بندید به آن عمل کنید که برای خودتان هم خیر است و عهد را به هم نزنید و به آن وفا کنید.
 
وی گفت: نتیجه این می شود که اجتماع را در مهد عدالت و دامان فضیلت تربیت می‌کنند یعنی جهان بشریت بر اساس عدالت پیش می‌رود نه اینکه به دنبال ظلم و تجاوز و اجحاف و عهدشکنی برود.
 
آیت‌الله امامی کاشانی افزود: از کلمات بحث مفسرین این طور برداشت می‌شود که این میثاق برای افراد بهتر است و حتی اگر برای کسی ضرر هم داشته باشد پایان آن برای او بهتر است و جامعه را به سمت عدالت سوق می‌دهد و مسیر را پاکیزه می‌کند این برای فرزندان ما هم خوب است و نمی‌گذارد جامعه به سراغ ظلم برود که اگر رفت، ظلم به همه ضربه می‌زند.
 
خطیب جمعه تهران اظهارداشت: کارمندان عزیزی که قرارداد می‌‍بندند و حقوق می‌گیرند باید به عهد خود وفا کنند نباید بگویند که چون حقوق ما کم است پس از کار کم بگذارد شما با دولت قرار گذاشته‌اید و این چه معنی است که دیر به میز کار بیایید و یا زود از اداره خارج شوید این چه معنا دارد که به ارباب رجوع می‌گویید فردا بیایند و بعد می‌نشینید صحبت‌‌های خصوصی می‌کنید همه اینها پیمان‌شکنی و نقض عهد است.
 
رشوه گرفتن نقض پیمان خداست
 
وی تصریح کرد: وقتی که عهد بستید پس چرا چنین عمل می‌کنید چرا رشوه می‌گیرید؟ جرا این گونه روابط در کارها و ادارات و دستگاه‌های اجرایی و قضایی است که پول‌های باطل گرفته می‌شود به لقمه حلال قناعت کنید و به سراغ دادن لقمه حرام به زن و بچه نروید.
 
آیت‌الله امامی کاشانی گفت: خود عهد د ر روز قیامت به صورتی زیبا مجسم خواهد شد که ای عهد فلانی چگونه عمل کرده است؟
 
امام جمعه موقت تهران افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) در نام 53 نهج‌البلاغه درباره وفای به عهد به جناب مالک اشتر می‌فرمایدکه ای مالک اگر بین خودت و دشمنت پیمان بستی به این عهد عمل کن و آن را نشکن و ذمه خود را به امانت رعایت کن و جانت را در برابر عهد سپر کن.

وی اظهار داشت: یعنی عهد آنچنان بزرگ است که مولا علی می‌فرماید جانت را در برابرعهد سپر کن چه برسد که پول و مال و این رشوه‌ها و اجناس قاچاق و این خوردن‌ها و خوراندن‌ها به زنان و فرزندان یعنی از زندگی آلوده و کثیف بپرهیزید.
 
از فرصت‌های عبادی ماه رجب بهره ببریم
 
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: ایام‌البیض عبادت است و ماه رجب ماه توبه بیایید استغفارکنید و مساجد ما از فردا برای اعتکاف مملو از جوانان است. اعتکاف یعنی با خدابودن زیرا خانه خداست. یعنی همه کارها را با خدا دانستن و با خدا پیوستن همان طور که ان‌شاء‌الله برای همه سال معتکفین با خدا باشند و برای ما هم که در اعتکاف نیستیم چنین است یعنی از خدا بخواهیم اگر تاکنون عهد و پیمان‌ها را شکسته‌ایم از این به بعد نکنیم و بسیاری از به هم ریختن زندگی‌ها و طلاق‌ها هم به خاطر همین عهد شکنی بوده لذا به سراغ این کارهای زشت نرویم و توبه کنیم.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: این کلام مولا را همه دنیا ببینند و بشنوند و حقوق جهانی و حقوقدانان بشریت ببینندکه حق در دنیا چیست؟ دشمنان اسلام و آنها که برای تحقیر اسلام، اوباش را به عنوان اسلام تکفیری به راه انداخته‌اند و برای پیغمبر اکرم(ص) کاریکاتور می کشند و می‌‌خواهند جوانان ما را فریب بدهند این کلام را بشنوند.
 
وی افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب در نامه به جوانان غرب فرمودند فریب یک مشت افراد غدار در دنیای استکبار را نخورید.
 
آیت‌الله امامی کاشانی اظهارداشت: حقوقدانان دنیا ببینند که مولا علی(ع) می‌فرماید که ای مالک اگر با دشمنت هم قرارداد بستی جانت را برای وفای به عهد بر سر دست بگیر.
 
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: مولا علی(ع) در جمله دوم این نامه می‌فرمایند که ای مالک اما خیلی هم مراقب باش در قراردادی که با دشمن می بندی دشمن گاهی می‌خواهد انسان را غافل کند بنابراین بر حذر باش که در غفلت نیفتی و خیلی با احتیاط صحبت کند و قدم بردار اما با صبر وارامش و اطمینان و استحکام و تدبیر حرف بزن و قرار را بنویس والبته حسن ظن نداشته باش.
 
پافشاری ایران بر فعالیت صلح آمیز هسته‌ای برگرفته از سیاست علوی است
 
وی افزود: این جمله رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای که می‌فرمایند به دشمن حسن ظن نداشته باشید است و مولا امیرالمؤمنین علی(ع) هم می‌فرمایند که صبر داشته باشد و با تدبیر صحبت کن و در عین حال مواظب باش که تو را غافل نکنند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی اظهار داشت: بحمدالله تیم مذاکره‌کننده ما هم چنین هستند و امیدواریم این کشور هم در سایه امام زمان(عج) به توفیقات خود ادامه دهد.
 
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: حضرت علی(ع) در جمله سوم خود در این نامه می‌فرمایند که ای مالک عهدت را نشکن وقتی با دشمن پیمان می‌بندی بدان خدا پیمان را قرار داده که جامعه بشری ارام زندگی کند و چه دوست باشد و چه دشمن به قرارداد وفادار باش.
 
وی افزود: مولا علی(ع) می‌‌فرمایند که دغل‌کاری و تدلیس در پیمان نکنید و پیمانی با عبارات چند پهلو نبندید که برای فرار از آن قرارداد از همان الفاظ استفاده کنید.
 
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: حقوقدانان بشر در کجا این حقوق و حرف‌ها را پیدا می‌کنند که منادی اسلامی بگوید این عهد بین هر کس است باید به آن عمل شود زیرا رحمتی برای همه جوامع بشری از سوی خداست یعنی با حساب این الفاظ را بکار ببر و روی آن بایست.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت علی(ع) در جمله چهارم نامه خود می‌فرمایند که این مالک اگر تدبیر کردی و با مشورت هم جلو رفتی و با دشمن قراردادی بستی و امضا کردی و بعد فهمیدی که این قرارداد به ضررت است نباید عهد را بشکنی زیرا بهتر از این است که بساط عدل و آرامش را در زمین به هم بزنی.
 
وی افزود: ای کسانی که با تیم مذاکره کننده ما صحبت می‌کنید و می‌گویید ما به ایران اعتماد نداریم این فکر اسلام و سیاست علوی است و منادی آن جمهوری اسلامی ایران و رهبری فقاهت و عدل است و دولت بر این اساس و پایه تیم مذاکره‌کننده هم بر این روش است بنابراین بی‌اعتمادی در خود شماست.
 
ما به کشورهای 1+5 اعتماد نداریم
 
آیت‌الله امامی کاشانی خطاب به گروه کشورهای 1+5 اظهار داشت: اعمال و روش شما در دنیا معلوم است که چه می‌کنید و آن وقت جمهوری اسلامی را متهم می‌کنید که ما به شما اعتماد نداریم و ایرانی‌ها باید اعتماد ما را جلب کنند. اگر جمهوری اسلامی ایران بر اساس معاهده NPT قراردادی را بسته که بر پای انرژی صلح‌‌آمیز ایستاده‌ایم اما سلاح هسته‌ای نداریم، این تفکر و منطق و دین و سیاست علوی ما است اما شما چه که سیاستتان نه دینی و مسیحی است و متأسفانه انسانی هم نیست.
 
امام جمعه موقت تهران در پایان خطبه اول خود تصریح کرد: با کمال تأسف کنگره آمریکا مصوبه می‌گذارد که عراق به سه دسته سنی، شیعه و کرد تجزیه شود. البته ملت عراق ملتی هوشیار و بیدار و منسجم و مسلمان هستند و بر اساس فتوای مرجعیت کشورشان عمل می‌کنند. این ملت بر دهان کنگره می‌زند و ان‌شاء‌الله استکبار این آرزو را که برای همه کشورهای اسلامی دارد به گور خواهد برد.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: خودم و عزیزان را به تقوا توصیه می‌کنم.
 
وی ادامه داد: نکته اول روز کارگر است و در این باره رهبر انقلاب مطالب بسیار عالی فرموده‌اند. ایشان فرمود‌ه‌اند "کار و سرمایه گذاری عبادت است و سرمایه‌گذار و کسی که کار می‌کند عبادت می‌کند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی افزود: کسانی که کار می‌کنند و کسانی که سرمایه دارند و باید به عبادت بودن کارشان توجه کنند. پیغمبر اسلام زمانی که از جنگ تبوک باز می‌گشت فردی به دیدار ایشان آمد و پیامبر دیدند دست وی پینه زده است. ایشان از این فرد پرسید که این چیست در دست تو می‌بینم؟ وی گفت در اثر کار است و پیغمبر اکرم خم شد و دستش را بوسید.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: این عمل پیغمبر نشان می‌دهد که ارزش کار در اسلام تا چه حد است اما باید توجه کرد که کار باید خداپسند باشد. نوع کار، ظرافت کار و جنس کار مهم است.
 
وی افزود: سرمایه‌دارها سرمایه‌شان را به خارج از کشور نبرند و سرمایه را در داخل خرج کنند و ضرورت دارد که هر فردی خانواده‌اش را با مال حلال سیر کند، نه با جنس قاچاق و رشوه که این‌ها حرام است.
 
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: زنان و فرزندان شوهران و پدرانشان را از درآوردن پول با راه حرام نهی کنند اما با آن‌ها بحث نکنند تنها بگویند که این گفتن‌ها اثر دارد.
 
کلید حل مشکل کشور در داخل است نه در لوزان و نیویورک

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: اثر دوم این است که بنیه تولید کشور را تقویت می‌کند و کلید حل مشکل کشور در داخل است نه در لوزان و نیویورک، کلید حل مشکلات تولید و فعالیت‌های تولیدی است.
 
وی ادامه داد: کار تولیدی می‌تواند تیم مذاکره کننده را حمایت کند و ملت باید روی حرف‌های خود محکم بایستد و آن نور و شعور در کشور ما است و نخواهد گذاشت دشمن به کشور مسلط و چیره شود.
 
ملت و دولت کالای خارجی را بر خود تحریم کنند
 
آیت‌الله امامی کاشانی گفت: مسئله این است که کشور روی پای خود بایستد و فقر و بیکاری را از بین ببرد و به فرمایش مقام معظم رهبری تولید داخلی مهم است و دولت که یکی از مصرف کنندگان است به همراه ملت، کالاهای خارجی را بر خود تحریم کنند.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: نکته دیگر شهادت شهید استاد مطهری است که ایشان از نظر فکر، ذوق و استعداد کم نظیر بود ولی یکی از ویژگی‌های وی باور داشتن علم بود.
 
وی افزود: شهید مطهری گفته است که در گذشته دوستانش او را به تحصیل در رشته پزشکی توصیه کرده‌اند اما زمانی که وی در کلاس امام(ره) حاضر می‌شود و از بحث‌های امام استفاده می‌کند به علم، ایمان پیدا می‌کند.
 
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: دیگران هم باید مانند شهید مطهری باشند و باید به کلاس، درس، دانش و علم باور و ایمان داشته باشند.
 
سکوتملت عربستان به معنای شریک بودن در گناه دولت‌شان است
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: به ملت عربستان نه دولت این کشور می‌گویم که دولت شما که هم اکنون ملت یمن را می‌کشد و فرودگاه صنعا را بمباران می‌کند و از ورود کمک‌های غذایی و دارویی جلوگیری می‌کند خلاف انسانیت عمل کرده است.
 
وی خاطر نشان کرد: ملت عربستان و ملت‌های عرب چرا سکوت کرده‌اند و این سکوت به این معناست که شما در این گناه بزرگ شریک هستید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار