جنتی در جمع خبرنگاران:

بخش بین‌الملل سال آینده هم مستقل برگزار می شود/ حضور سینماگران خارجی دیپلماسی فرهنگی ماست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم‌های ایرانی با تم ارزشی در جهت صلح، مسائل فرهنگی، تحکیم خانواده و مفاهیم عرفانی باعث اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی می‌شود

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در جمع خبرنگاران گفت: اولین دوره ای است که بخش بین‌الملل فجر به صورت مستقل برگزار می‌شود و این یک تجربه موفقی بود. نزدیک به 700 فیلم در این بخش مشارکت کردند که فیلم‌های خوبی عرضه شد. تعدادی از آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت و شاهد اعطای جوایز به آن‌ها بودیم و هم چنین بازار فیلم ایرانی که بهترین فیلم‌های ایرانی با زیرنویس و دوبله عرضه شد و بسیاری از آن‌ها مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: من فکر می‌کنم که برداشت همه میهمانان خارجی یک برداشت مطلوب از این جشنواره است البته امسال تجربه اول برگزاری مستقل بود و امیدواریم که اگر کاستی‌هایی هم داشته باشد در سال آینده جبران شده و بسیار باشکوه تر برگزار شود.

جنتی در خصوص دیپلماسی فرهنگی ایران مبنی بر نزدیک شدن با کشورهای دیگر بیان کرد: همان طور که ملاحظه کردید بیش از 200 مهمان خارجی در این جشنواره شرکت کردند؛ حضور آن‌ها بخشی از دیپلماسی فرهنگی ماست که بیشتر با فرهنگ و تمدن فیلم‌های سینمایی ما آشنایی پیدا می‌کنند. وقتی فیلم‌های ما در دنیا بازار پیدا می‌کند و در مجامع و تالارهای سینمایی بین‌الملل به نمایش گذاشته می‌شود همه‌ی این‌ها بخشی از دیپلماسی فرهنگی است که باعث شده ملت‌های دنیا با فرهنگ و تمدن و هنر ما بیشتر آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادامه روند جداسازی بخش بین‌الملل از جشنواره داخلی در سال آینده بیان کرد: سال آینده به همین صورت خواهد بود و به نظر امسال تجربه موفقی داشتیم. در سال‌های گذشته بخش بین‌الملل تحت‌الشعاع جشنواره ملی ما قرار می‌گرفت و بیشتر فیلم‌های ایران عرضه می‌شد ولی امسال به صورت مستقل فیلم‌ها تعدادی از کارگردان‌ها، شخصیت‌های سینمایی و هنرمندان خارجی شرکت کردند.

وی افزود: بازار فیلم‌ها هم بازار خوبی بود فیلم‌های ایرانی هم در بازار فیلم عرضه شد و آن گونه که خود شرکت کنندگان و مهمانان خارجی می‌گفتند تجربه موفقی بوده و این جشنواره با بسیاری از جشنواره های بزرگ بین‌المللی رقابت می‌کنند 

جنتی در خصوص وظیفه سینماگران ایرانی در جهت  اشاعه فرهنگ و تصویر درست از ایران در دنیا گفت: البته در گذشته هم فیلم‌های سینمایی ما که در جشنواره های بزرگ بین‌الملل مثل کن یا اسکار شرکت می‌کردند این فرهنگ و هنر ایرانی را نمایش می‌گذاشتند و تم فیلم‌های ایرانی هم عموماً تم ارزشی در جهت صلح، مسائل فرهنگی، تحکیم خانواده و مفاهیم بلند عرفانی بوده و امسال هم تجربه ای بود که بسیاری از سینماگران خارجی با فیلم‌ها و فرهنگ ایرانی و با مردم ایران آشنا شدند.

وی افزود: بسیاری از آن‌ها حتی با به‌کارگیری برخی از کلمات و واژه های فارسی می‌خواستند احساسات خودشان را ابزار کنند و این موضوع تجربه بسیار خوبی بود که باعث می‌شود در سال‌های آینده بسیار قوی‌تر این تجربه را اجرا کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار