مشروح/هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر:

ایران تنها لنگر محکمی است که می‌تواند امنیت منطقه را حفظ کند/دنیا فهمیده که منطق ما صلح است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:مطمئن نیستم ولی از اظهارات اعضای کنگره امریکا به نظر می‌رسد که قصد دارند منطقه را به کشورهای کوچک تبدیل کنند، حرف‌هایی پیدا شده که می‌گوید عراق باید سه کشور و سوریه و یمن هرکدام دو کشور شوند، ایران تنها لنگر محکمی است که می‌تواند امنیت منطقه را حفظ کند.

ایران تنها لنگر محکمی است که می‌تواند امنیت منطقه را حفظ کند
به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم بزرگداشت روز استاد که پیش از ظهر امروز (دوشنبه)در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با نقش و جایگاه دانشگه امیر کبیر اظهار کرد: بنده یکی از کسانی هستم که از 3 سال بعد از تاسیس دانشگاه امیرکبیر در جریان امور آن بودم و آن موقع به عنوان یک طلبه با دانشجویان و بعضا اساتید این دانشگاه ارتباط داشتم و بعضی زمان‌ها برای سخنرانی به این دانشگاه می‌آمدم. سخنرانی‌های من پیش از انقلاب در دانشگاه امیرکبیر همیشه مساله‌ساز می‌شد.

وی افزود: در آن دوران برخی دانشجویان انقلابی، اسلامی و ملی بودند که یک طرف قرار داشتند، برخی دانشجویان که تفکر مارکسیستی داشتند طرف دیگر بودند و طرفداران شاه نیز وجود داشتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعتباری که دانشگاه امیرکبیر به ایران داده است،‌گفت: باید آلبوم گویایی که شاید دایره‌المعارف هم بشود از مجموع خدمات دانشجویان و اساتید این دانشگاه تهیه کرد. این دانشگاه اعتبار زیادی به ایران داده و امروز یکی از استوانه‌های علمی کشور است.

وی پیرامون شخصیت امیرکبیر که بر روی نام دانشگاه پلی تکنیک گذاشته شده است، گفت: امیرکبیر دردهای زمان خود را خوب فهمیده بود که یکی را در استعمار و دیگری را در استبداد می‌دید. البته خودش در جریان استبدادی قاجار حضور داشت اما دردها را فهمیده بود و هم از استعمار خشم داشت. امروز امیرکبیر بنیانگذار دانش و تکنولوژی شناخته می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: از چیزهایی که در اختیار ما نیست زمان ظهور و قیامت است و این حرف‌هایی که برخی می‌گویند امروز یا فردا ظهور می‌شود، دروغ است.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته گرامیداشت مقام معلم گفت: اولین مقام معلم متعلق به خداوند است. آن واقعیتی که همه چیز با خواست او شکل گرفته بزرگترین مقامی که برای فضیلت‌ها قائل است علم و دانش است. خداوند همه اسماء را به آدم آموزش داده است و البته استعداد این موضوع در انسان قرار دارد که علم بی‌نهایت را دنبال کند که این علم تا قیامت رو به افزایش است و تمام شدنی نیست.

وی ادامه داد: هر معلمی در هر سطحی از مکتب‌خانه تا مقاطع عالی تحقیقات معلم هستند البته در این حوزه ما امروز مشکلاتی در کشور داریم که باید حل شود. معلمان ما این روزها به دلیل اعتراض‌های بحق خود کلاس‌ها را تعطیل می‌کنند و البته کسی هم مانع آنها نیست و نباید باشد. باید معلمان آنقدر شاداب باشند تا نونهالان ما را شاداب کنند. این وضعیت با گرفتاری معلمان امکا‌ن‌پذیر نیست.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: مهمترین وظیفه ما در حکومت اسلامی این است که مقام شایسته معلم را مراعات کنیم که اگر این کارها را انجام دهیم می‌توانیم سرآمد دانش جهان باشیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به شهادت شهید مطهری گفت: التقاطی‌ها و چپی‌ها از قبل انقلاب کینه شهید مطهری را به دل گرفته بودند و در نهایت او را شهید کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شهید مطهری از نخبگان تاریخی، علمی و اسلامی کشور ما است، گفت: شهید مطهری هم عالم و هم عارف بود، فیلسوف عالی‌شأنی بود و فقه را به خوبی می‌فهمید و مسائل اجتماعی را آنطور که باید یک انسان عالم و فیلسوف بشناسد، می‌شناخت و برای آن تحلیل و موضع داشت.

وی با تاکید بر این موضوع که نوع مبارزه شهید مطهری در شأن یک دانشمند عالی‌مقام بود، گفت: در مبارزات تقسیم کاری صورت گرفته بود و شهید مطهری به دنبال پاسخ به شبهات بود و در دفاع از اسلام سخن می‌گفت. شهید مطهری در دوران رضاخان که در کشور استبداد بود و مجالس و مدارس بسته بودند جز آنها که در خدمت رژیم بودند، تحصیلاتش را شروع کرد و قدم به قدم جلو رفت و امام (ره) نیز حق معرف وی را ادا کردند و اینگونه گفتند که من همه آثار ایشان را تائید می‌کنم.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: شهید مطهری در مقاطع آخر دوران مبارزه این مسئولیت را بر عهده گرفت که بنیادهای علمی و فکری اسلامی را تبیین و نسل جوان را تربیت کند. آیت‌الله شهید بهشتی و باهنر و مرحوم گلزاده غفوری نیز چون در بخش آموزش و پرورش بودند بخش زیربنایی آموزش را برای دوره‌های آینده آماده می‌کردند.

وی ادامه داد: گروهی هم بنا شد حالت تهاجمی مبارزه را بر عهده بگیرند و من و آیت‌الله خامنه‌ای اینان را بیشتر حمایت می‌کردیم. این تقسیم بندی نانوشته در تاریخ انقلاب بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: ما شورای انقلاب را برای هدایت انقلاب تاسیس کرده بودیم اما رسمیت نداشت و شهید مطهری در سفری به پاریس این شورا را به امام (ره) معرفی کرد و امام گفتند این شورا باید رسمیت پیدا کند و امام (ره) حکم این شورا را صادر کردند. صحبتی که در همین رابطه با امام (ره) شد این بود که 5 نفر مشخص شود آن 5 نفر هم تا 15 نفر افرادی که صد در صد مورد اعتماد هستند پیشنهاد شوند و عضویت‌شان تایید شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی امام و مبارزات انقلاب این بود که این نهاد را خلق کنند تا نگذارند کشور دچار تفرقه شود و دوره قبل از تاسیس مجلس، قبل از تصویب قانون اساسی و روی کار آمدن دولت منتخب مردم، شورای انقلاب کشور را اداره می‌کرد.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به وضعیت شرایط منطقه و جهان گفت: ما باید در این شرایط بسیار هوشیار باشیم آمریکا و غرب که امروز به آنان استکبار می‌گوییم آنچه می‌خواستند به وسیله آن دنیا را بسازند نتوانستند آن را انجام دهند و به این نتیجه رسیدند که وجود کشوری مقتدر در منطقه به نفع آنان نیست، خصوصا اگر این کشور آزادمنش باشد و وابستگی مادی نداشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز شرایط عراق، سوریه و یمن را می‌بینیم عربستان در خدمت آنها (آمریکا و غرب) است مصر نیز که قبلا دژی در مقابل اسرائیل بود امروز اینگونه نیست.

وی افزود: مطمئن نیستم ولی از اظهارات اعضای کنگره امریکا به نظر می‌رسد که قصد دارند منطقه را به کشورهای کوچک تبدیل کنند، حرف‌هایی پیدا شده که می‌گوید عراق باید سه کشور و سوریه و یمن هرکدام دو کشور شوند، ایران تنها لنگر محکمی است که می‌تواند امنیت منطقه را حفظ کند. در گذشته یک بار این طرح را اجرا کردند و آن در زمان امپراطوری عثمانی بود امروز هم به فکر تجزیه منطقه‌اند.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد:‌ در این شرایط ما به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی وظیفه داریم نامی که رهبری برای امسال گذاشته‌اند را حفظ کنیم و نگذاریم جامعه دچار تشتت شود. در هر جامعه‌ای آرا و نظرات مختلف وجود دارد ما باید هوشیار باشیم که وحدت کشورمان را به عنوان نیاز واقعی حفظ کنیم و کاری نکنیم که باعث تفرقه در جامعه شود بخصوص که در سال انتخابات هم حضور داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: ما باید به عنوان یک مسئولیت اسلامی و منطقه‌ای خودمان آماده باشیم که از این پایگاه حفاظت کنیم. امروز در سوریه دارند تا محاصره دمشق پیش می‌روند و درباره عراق نیز مجموعه سه فدرال را مطرح می‌کنند که سران کشور عراق با این موضوع مخالفت کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ما توانستیم انقلاب کنیم و مقابل شورش‌های اول انقلاب بایستیم بدین خاطر بود که مردم در خدمت امام بودند. مگر می‌شد یک کشور به تنهایی در مقابل شرق و غرب و ارتجاع مقاومت کند اما ما توانستیم با وحدت و حضور مردم از آن خطر عبور کنیم که سازمان ملل ما را طلبکار و مظلوم اعلام کرد و صد میلیارد دلار برای ما غرامت نوشت البته هنوز ما آن را نگرفتیم.

وی ادامه داد: ایران در منطقه بدون حضور مردم و استحکام رابطه دولت و ملت نمی‌تواند نقش خود را بخوبی ایفا کند. در جنگ هم با حضور مردم توانستیم از مخاطرات آن عبور کنیم.

هاشمی رفسنجانی خطاب به اساتید دانشگاه امیرکبیر گفت: شما اساتید می‌توانید این مسائل را برای دانشجویان بازگو کنید که ما از یک استبداد مطلق که مورد حمایت شرق و غرب بود عبور کردیم و امروز کشوری با شرایط نسبتا خوب داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز دولت دردها را  خوب فهمیده است. مهم‌ترین کار این است که در داخل متحد باشیم و امکاناتی که داریم را نقد کنیم که این موضوع در اقتصاد مقاومتی هم مطرح است. دولت همچنین مبارزه خوبی در دنیا شروع کرده که اکثر کشورها فهمیده‌اند منطق در هسته‌ای جنگ نیست بلکه صلح است البته بسیار مزاحم داریم. اکثر کنگره آمریکا با آن مخالفند و لابی اسرائیل نیز فعال است.

وی در ادامه گفت: با این شرایط دیگر در داخل نباید برای مذاکره‌کنندگان مزاحمت ایجاد کنیم و برای کسانی که در این شرایط تلاش می‌کنند حق ما را بگیرند دردسر دیگری ایجاد کنیم البته اختلاف‌نظرها وجود دارد که از آن مسائل خوبی بیرون می‌آید اما باید منطق حاکم باشد.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: با آزادی، ادب و اطمینان دادن به دیگران از اینکه فضا فضای منطق است و اینکه پذیرش اکثریت هرچه بود، ما می‌توانیم خودمان را حفظ کنیم که اگر تحریم حل نشد ادامه می‌دهیم و اگر حل شد خواهید دید چه فضایی برای توسعه کشور و اتمام طرح‌های نیمه‌کاره باز خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: امروز بیکارهای تحصیل‌کرده و تورمی که بیش از تحمل مردم متوسط به پایین است مشکلات واقعی است و از آن فساد بیرون می‌اید. ما نباید نشاط سیاسی مردم را بگیریم و نباید آنان را نگران کنیم، البته شرایط امروز نه تنها سخت‌تر از گردنه جنگ نیست بلکه آسان‌تر است منتهی مقداری آمادگی و وحدت می‌خواهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار