بازار بی‌نظارت پولی، مانعی جدی در مقابل اثربخشی کاهش نرخ سود

فعاليت موسسه‌های مالی و اعتباری فاقد مجوز و بازار بی نظارت پولی که تاكنون تحت نظارت بانك مركزی در نيامده، مانعی جدی در مقابل اثربخشی تلاش‌های بانك مركزی برای ساماندهی و كاهش نرخ سود بانكی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اميرحمزه مالمير از مسئولان بازار سرمايه اظهار داشت: علاوه بر ضرورت نظام مند و قاعده مند كردن‌ فعاليت موسسه هاي پولي و اعتباري و همه رفتارهاي طرف هاي عرضه و تقاضا در بازار پول، بايد براي کاهش هزينه تمام شده تأمين پول هم تلاش شود.

مالمير گفت: بازار غير متشكل پولي که تابع هيچ اصولي نيست، با تنوع نرخ سود به راحتي مي تواند ريسك سپرده گذاري در بانك هاي دولتي را افزايش دهد و با نرخ هاي سود بالا و روش هاي زياد، پول را از بخش نظارت پذير و بانك هاي دولتي به سمت خود هدايت كند.

وي درباره اثربخشي کاهش نرخ سود بر بازار سرمايه هم گفت: اين كاهش 2 تا 3 درصدي خيلي در كوتاه مدت موثر نيست و دردي را درمان نمي کند و بايد هزينه توليد و سرمايه گذاري ها،كاهش و سود آوري شركت ها به ميزان قابل توجهي افزايش يابد.

مالمير تصريح كرد: كاهش اخير در نرخ سود خيلي نمي تواند چاره ساز باشد و بايد بيشتر كاهش يابد تا حساب هاي بانكي تمايل داشته باشد وارد بازار سرمايه شود.

وي گفت: اگر نرخ سود سپرده ها تا 15 درصد و نرخ سود تسهيلات تا 17 درصد برسد مي تواند به افزايش سودآوري شركت هاي بورس كمك كند و در ميان مدت نقدينگي را به سمت بازار سرمايه جذب كند.

بهزادفر كارشناس اقتصاد هم گفت: كاهش دو درصدي نرخ سود ذائقه سپرده گذاران بانكي را خيلي تغيير نمي دهد تا به سمت بازارهاي غير پولي بروند.

وي افزود: براي رونق اقتصادي کشور نياز داريم  نرخ سود بانكي را تا 15 درصد كاهش دهيم و دانش و مهارت سهامداري هم بيشتر شود و عمق بازار سرمايه افزايش يابد.

بهزاد فر گفت: بانك اخرين فرصت و انتخاب براي جذب سرمايه است و بايد سود بانكي بيشتر كاهش يابد و با اين نرخ سودي که تعيين مي شود، همچنان نخستين انتخاب خواهد بود و به ضرر بازار سرمايه و بخش واقعي توليد است.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، کاهش ، سود ، بانکی ، تقاضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار