بیل گیتس بنیانگذار شرکت نرم افزاری مایکروسافت اعلام کرد با توجه به سیاست پولی که بانک فدرال آمریکا در پیش گرفته بهتر آن است که از این به بعد به جای دلار، در یوان سرمایه گذاری کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، بیل گیتس در این باره گفت سیاست پولی که بانک مرکزی آمریکا اکنون در پیش گرفته نگران کننده است و اگر لازم باشد بین دلار و یوان چین یکی را برگزید ،باید یوان را برگزید.
گیتس که این سخنان را در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی بیان می کرد افزود من دلار را دوست دارم اما ترجیح می دهد در یوان سرمایه گذاری کنم.
این ثروتمند آمریکایی در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت اینکه نرخ بهره بانکی در سطح جهانی به سطح پایینی برسد راه حل سنتی نیست و در دراز مدت نمی تواند ادامه یابد. ادامه این وضع به توجه به نقش اهرمی آن در گرفتن وام های کم بهره ودر همین راستا ایجاد حباب های پولی در نظام مالی کشور، نمی تواند در دراز مدت ادامه پیدا کند. در نتیجه ادامه آن در اقتصاد کشورها بحران ساز خواهد شد.
این گونه اظهارات در شرایطی بیان می شود که چین نیز مذاکراتی با صندوق بین المللی پول برای قرار گیری یوان در سبد ارزی این نهاد پولی بین المللی انجام داده است. اما آمریکا با این کار مخالف است. چین همچین در ماههای اخیر با انجام اقداماتی موقعیت خود را در نظام مالی جهان تقویت کرده است که از جمله آنها می توان به راه اندازی بانک سرمایه گذاری طرح های زیر ساختی آسیا(AIIB) اشاره کرد.
بانک سرمایه گذاری طرح های زیر ساختی آسیا،در سال 2014 به ابتکار چین با هدف تامین منابع مالی اجرای طرح های زیر ساختی در منطقه آسیا -اقیانوس آرام پایه ریزی شد. این بانک با میلیاردها دلار سرمایه اولیه، بنیان نهاده شده است. کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی، بانک سرمایه گذاری طرح های زیر ساختی آسیا را رقیبی جدی برای بانک جهانی،صندوق بین المللی پول و بانک توسعه آسیا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام می دانند. راه اندازی بانک سرمایه گذاری طرح های زیر ساختی آسیا، فصل نوینی در رقابت فزاینده بین آمریکا و چین،به ترتیب اقتصادهای نخست و دوم جهان ، به حساب می آید. ژاپن با توجه اختلافات فزاینده ای که با چین دارد تاکنون به عضویت این بانک در نیامده است.
برچسب ها: چین ، آمریکا ، دلار ، یوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار