اهواز؛

با پسماندها چکنیم

باپسماندهاي تر وخشك توليدي خود چه بايد كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ در مراکز بازیافت، از پسماند های خشک مانند کاغذ و مقوا، مجددا کاغذ و مقوا تولید می کنند. ما برای تولید یک تن کاغذ مجبوریم ۱۷ درخت تناور را قطع کنیم؛ در حالی که می توانیم در تهران روزانه ۶۰۰ تن کاغذ از این پسماند های خشک به دست بیاوریم.
 
ضمن اینکه هر کاغذ را می توانیم ۸ بار بازیافت کنیم. حال اگر ۶۰۰ را در ۱۷ درخت تنومند ضرب کنیم  يعني از قطع 10200درخت در روز جلوگیری کرده ایم. همه این مسایل مستلزم این است که مردم پسماند را از مبدا تفکیک کنند و ماموران شهرداری هم این پسماند ها را جدا جمع آوری کرده و آنها را با هم مخلوط نکنند.

پسماند تر

این پسماند را باید جداگانه در کیسه های مخصوص پسماند جمع آوری کرد
پسماند های تر را به دلیل وجود باکتری های غیرهوازی که در نبود اکسیژن شروع به رشد و تکثیر می کنند و بوی بد تولید می کنند، نمی توان نگاه داشت.

این باکتری ها پسماند را تجزیه و تخمیر کرده و از خود تولید گازهایی می کنند که یکی از آنها متان است. گاز متان همان گازی است که در لوله کشی گاز شهری وجود دارد و ما از آن استفاده می کنیم.

این گاز تولیدشده از پسماند قابل استفاده بوده و بعضی از کشورها که مشکل گاز طبیعی دارند از آن استفاده می کنند.

گازهای دیگری که به واسطه عمل تخمیر این باکتری ها روی پسماند های تر تولید می شود گاز کربنیک و گاز هیدروژن سولفوره است.

این گاز بسیار بدبو است و بوی بسیار اذیت کننده ای دارد و اگر از میزان خاصی بیشتر شود، مسموم کننده و در نهایت کشنده است. اما خوشبختانه این گاز بو دارد و افراد متوجه وجود آن می شوند. بنابراین با توجه به آنچه ذکر شد پسماند تر را نمی توان بیشتر از ۲ روز نگه داشت

اگر پسماند در خانه بماند علاوه بر بوی بد، ماندن طولانی مدت پسماند در خانه می تواند باعث جمع شدن مگس و انواع حشرات موذی و غیرموذی شود که خطر انتقال بیماری ها را افزایش می دهند.

به عنوان مثال، مگس را در نظر بگیرید. روی پسماند ها می نشیند، از آنها تغذیه می کند و روی آنها تخم گذاری می کند. جالب است بدانید که هر مگس در طول عمرش معمولا ۵ تا ۶ دفعه تخم گذاری می کند و هر بار حدود ۵۰ تا ۱۵۰ عدد تخم می گذارد.

حال در نظر بگیرید طی چند روز چه تعداد مگس روی پسماند ها خواهیم داشت؟ مگس ها روی هر ماده غذایی که بنشینند، آن را آلوده می کنند.

بعضی ها می گویند ما مگس را بلافاصله از روی ماده غذایی دور کردیم پس فرصتی برای آلوده کردن آن نداشته است؛ در حالی که مگس به محض آنکه روی ماده غذایی می نشیند آلودگی و میکروب های بدنش را به آن منتقل می کند.

نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که در بدن هر مگس حداقل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون باکتری وجود دارد. مگس وقتی روی ماده غذایی می نشیند خرطومش را وارد آن می کند و از بزاق دهانش روی ماده غذایی می ریزد؛ سپس آن را به هم زده و به اصطلاح یک پالوده درست می کند و آن را می مکد. پس از آنکه این پالوده را مکید، روی ماده غذایی مدفوع می کند و تمام این مراحل طی چند ثانیه انجام می شود و شاید شما فکرش را هم نکنید که نشستن چند لحظه مگس (مثلا روی یک حبه قند) تا چه اندازه می تواند آن را آلوده کند. علاوه بر مگس، موش هم یکی از معضل های پدیدآمده در اثر تلنبار پسماند های تر است.


انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.