افخمی راد مطرح کرد

افزایش صادرات به ترکیه با تعرفه ترجیحی

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينكه تعرفه‌های ترجيحي با حدود هشت كشور داريم، گفت: در سه ماه اجرای تعرفه ترجيحی با تركيه رشد صادرات ما به اين كشور به بيش از17 درصد رسيده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ولي الله افخمي راد اظهار داشت: تعرفه هاي ترجيحي با رويكرد تقويت صادرات كالاهاي مزيت دار و بازار محور تهيه مي شود و ارزيابي هاي ماهانه هم داريم.

وي گفت: تعرفه ترجيحي با تركيه برغم برخي رفتارهاي رسانه اي در ارزيابي منفي آن ، به نفع اقتصاد كشور است و باعث رشد مبادلات دو طرف و تجارت برد- برد مي شود.

افخمي راد افزود : توسعه صادرات غيرنفتي و همچنين كاهش هزينه هاي صادرات از ديگر اهداف تعرفه هاي ترجيحي است و ايران بيشترين مزيت را در بخش هاي غيرنفتي براي تجارت با همسايگان دارد.

وي گفت: در دولت يازدهم با توجه به تلاش هاي ديپلماسي و فضاي سياسي ناشي از مذاكرات هسته ای اشتياق كشورهاي منطقه و خارج از منطقه براي توسعه مناسبات اقتصادي با كشور ما زياد شده است و منتظر رفع تحريم ها هستند.

افخمي راد افزود: اميدواريم با ثمربخشي مذاكرات هسته اي در آينده اي نزديك بتوانيم از مزيت هاي کامل اقتصاد منطقه اي و ملي خود به طور شايسته بهره برداري کنيم.

رئيس سازمان توسعه تجارت در باره  تعرفه ترجيحي با هند نيز گفت: بخشي از درآمدهاي نفتي ايران در هند نگهداري مي‌شود و مي‌خواهيم استفاده از منابع مالي ايران براي خريد از کشور ثالث با کمترين هزينه براي خريداران ايراني همراه شود، يعني دولت هند به اين خريدها تعرفه‌اي نبندد. 

افخمي‌راد افزود : توافق هاي ترجيحي، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، کاهش هزينه‌هاي حمل و نقل، حل مشکلات صدور رواديد براي تجار ايراني مي تواند به توسعه تجارت كمك كند.

وي انعقاد توافقنامه تجارت ترجيحي را گام ديگر براي توسعه روابط دو کشور مهم دانست و افزود: فهرستي براي مبادلات دوجانبه با تخفيف ترجيحي آماده شده است که بايد زمان‌بندي مشخصي را براي تبادل اين فهرست مشخص کرد و سپس تفاهمنامه ترجيحي بين دو کشور را به امضا رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار