پیش‌بینی ارائه چهار فهرست انتخاباتی در اسفندماه؛

بررسی آرایش سیاسی کشور در انتخابات 94 طی گفت‎وگو با آرین منش

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان خراسان رضوی گفت: اگر جریان‌های موجود به همگرایی نرسند در انتخابات پیش رو چهار فهرست ارائه می‌شود.

بررسی آرایش سیاسی کشور در انتخابات 94 طی گفت‎وگو با آرین منش
"محمدجواد آرین‌منش" دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فعالیت حزب متبوع خود در این استان، گفت: با توجه به در پیش بودن دو انتخابات بزرگ اکثر احزاب و تشکل‌ها نسبت به سال گذشته افزایش فعالیت داشته‌اند که در گام نخست شرایط سیاسی کشور، آرایش‌های انتخاباتی احزابی نظیر جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و جریان نوظهور وابسته به دولت را بررسی می‎کنند.

وی افزود: مؤتلفه اسلامی نیز کمیته‌ها و شوراهای مختلفی را به منظور ارزیابی شرایط انتخاباتی در کشور فعال کرده که کارشان شناسایی افرادی است که خود را قصد نامزدی انتخابات در سطح استان را دارند، همچنین این شوراها عملکرد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را رصد کرده و از مردم درباره موضوعات انتخابات سال جاری نظرسنجی می‌کند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: تدوین راهکارهای وحدت میان اصول‌گرایان و پیشگیری از بروز اختلاف میان تشکل‌های این جریان به صورت جدی در دستور کار حزب موتلفه اسلامی است تا بتواند سلیقه‌های مختلف در جریان اصول‌گرایی را به وحدت برساند تا بتوانیم فهرست واحدی را برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و  دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به وضع موجود در جریان اصول‌گرایی اظهار کرد: در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی اصول‌گرایان در دو اردوگاه جداگانه که محوریت یک اردوگاه را اصول‌گرایان جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری و گروه دوم را جبهه پایداری تشکیل می‌دادند عملا رقابت درون گروهی را شکل داده بودند؛ زیرا رقیب آنان یعنی اصلاح‌طلبان به شکل جدی در صحنه سیاسی انتخابات حضور نداشتند و جریان اصولگرا برای گرم کردن تنور انتخاباتی چاره‌ای جز رقابت نداشتند. 

این نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بعد از ناکامی اصولگرایان در  یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آنان درصدد جبران اشتباهات خود برآمدند و اکنون برای استفاده حداکثری از ظرفیت جریان اصولگرایی به دنبال همگرایی میان سلیقه‌های مختلف موجود در این جریان هستند.

وی با اشاره طیف‌های موجود در جریان اصولگرایی عنوان کرد: طیف‌های مختلف در این جریان مانند جمیعت رهپویان انقلاب اسلامی، جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری و سایر سلیقه‌های مختلف سیاسی که به نوعی منتسب به علی لاریجانی رئیس مجلس، محسن رضایی دبیر تشخیص مصلحت نظام، سعید جلبلی عضو تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام و دیگران هستند، تلاش می‌کنند تا در ذیل رهبری روحانیت کشور؛ یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به وحدت برسند. 

آرین‌منش همچنین با اشاره به وضع موجود در جریان اصلاح‌طلب اظهار کرد: این جریان در حال حاضر به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند یک گروه اصلاح‌طلبان سنتی هستند مانند اعضای حزب منحله مشارکت، اعتماد ملی، مردم سالاری و به‌طور کل اصلاح‌طلبان دوم خردادی و گروه دیگر شامل طیف‌های نوظهور در این جریان مانند بنیاد امید ایرانی، حزب اتحاد ملت که همان افراد باقی مانده از حزب منحله مشارکت و حزب ندای ایرانیان و دیگر تشکل‌های موجود در این جریان هستند.

این جامعه شناس سیاسی معتقد است که در این انتخابات جریان سوم شامل اعتدال‌گرایان؛ یعنی طیف حامی دولت نیز در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم اضافه کرد: از احزاب اعتدال‌گرا و حامی دولت می‌توان به حزب عدالت و توسعه،کارگزاران سازندگی اشاره کرد که به دنبال به وحدت رسیدن با طیف میانه رو اصولگرا؛ یعنی طیف حامیان لاریجانی و حجت‌الاسلامی ناطق نوری هستند.

آرین منش خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی وضع موجود کشور را چهار گروه تشکیل می‌‎دهند که از میان می‌توان به دو گروه اصولگرا و دو گروه اصلاح‌طلب اشاره کرد که اگر هر کدام از آنها به وحدت کامل برسند، انتخابات در آینده می‌تواند دو قطبی شود؛ اما در ادامه اگر سهم‌خواهی‌های موجود مانع از به وحدت رسیدن جریان‌ها مختلف شود؛ آنگاه در جریان اصولگرایی یک گروه را اصولگرایان سنتی تشکیل می‌دهند مانند احزابی که به آن اشاره شد و به رهبری جامعتین فعالیت می‌کنند و گروه دیگر را اصولگرایان طرفدار دولت احمدی‌نژاد و آیت‌الله مصباح‌یزدی تشکیل خواهند داد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان اصلاح طلب نیز شامل اصلاح‌طلبان دوم خردادی و طیف‌های معتدل اصلاح‌طلب می‌شود که می‌توان جریان اعتدال‌گرا یا حامی دولت را نیز در این طیف دسته‌بندی کرد که اگر گروهای مذکور به همگرایی برسند دو فهرست و اگر به توافق نرسند حداقل چهار فهرست انتخاباتی در اسفند ماه ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار