باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

قرص ریتالین سرخوشی موقت در فرد ایجاد می‌کند/ورود قرص ریتالین به گروه‌های دانش‌آموزی

تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان با نا آگاهی برای بیدار ماندن در شب امتحان قرص ریتالین مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ با نزدیک شدن به فصل امتحانات در بین نوجوانان و جوانان شاهد افزایش مصرف قرص ریتالین هستیم که با استفاده از آن فرد سعی می کند چندین ساعت متوالی بیدار بماند و تمرکز خود را به مدت طولانی حفظ کند. 

متیل فنیدات (mph methyl phenidate)  با نام تجاری ریتالین Ritalin توسط کمپانی داروسازی نوارتین در سال 1954 به بازار دارویی جهان عرضه شد. 

قرص‌های ریتالین در ابتدا برای درمان یکی از انواع اختلالات روانی دوران کودکی به نام بیش فعالی همراه با نقص توجه استفاده می‌شود و در مواقعی نیز برای درمان بیماران مبتلا به خواب، بیماری افسردگی و بیماران اوتیسمی توسط پزشکان تجویز می‌شود. 

اینکه چرا اساسا در سالهای اخیر، مصرف قرص‌های ریتالین به گروه دانش‌آموزی رسیده است، می‌تواند ناشی از باورهای غلط و فشار والدین در خصوص بدست آوردن بالاترین نمره برای فرزندان باشد. 

قرص‌ ریتالین خطر مرگ و شوک ایجاد می‌کند 
مصطفی فروتن روانشناس در خصوص اختلالات ایجاد شده در اثر سوء مصرف قرص ریتالین می‌گوید: افرادی که در مرحله اول استفاده از این قرص هستند در دوز اول مصرف، دچار سردرد، اختلالات گوارشی، پرخاشگری مزمن و یا تپش قلب می‌شوند و در مصارف بالاتر، اختلال خواب، هذیان گویی و یا حتی خطر مرگ و شوک را به دنبال دارد. 

قرص ریتالین، خواصی شبیه به آمفتامین(قرص مشهور به اکستازی) را دارد که مانند داروهای دوپینگ عمل می‌کند و به نوعی باعث ایجاد سرخوشی موقت در فرد می‌شود و درک خواب را از وی می‌گیرد. 

در خصوص مصرف بی‌رویه قرص ریتالین در دانش‌آموزان باید خانواده‌ها را مخاطب قرار داد و والدین را باید به این باور رساند که صرفا فرزندان به کارنامه درخشان احتیاج ندارند. در واقع با ایجاد اصلاحات بنیادی در سیستم آموزشی به معلومات فرد نمره داده شود. 

ذکر این نکته قابل اهمیت است که فرد مصرف کننده نیز باید متوجه آسیب‌های روحی و جسمی که در اثر مصرف این قرص ایجاد می‌شود، باشد، که افزایش تمرکز موقت ممکن است به قیمت مرگ شخص، ختم شود. 

مصطفی فروتن روانشناس در خصوص راهکارهای ترک قرص ریتالین معتقد است: ورزش مستمر استفاده از سبزیجات تازه و فیبرها، پرداختن به رویکردهای مشابه از نظر مکانیزم اثر به عنوان مثال طبیعت گردی و ورزش‌های هوازی که باعث افزایش سیستم تنفسی می‌شود موثر است. 

وی در ادامه می‌گوید: از آنجایی که ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی سخت‌تر از مواد مخدر است، نباید این دارو خودسرانه قطع شود و حتما باید با درمانگر تخصصی مذاکره شود. 

در پایان یادآوری این نکته لازم است که بی‌تفاوتی فرد نسبت به مصرف قرص ریتالین، می‌تواند در آینده عوارض ناگواری را به بار آورد. 

در حقیقت اگر در طول دوره تحصیلی شخص بیاموزد که چطور دچار فشرده خوانی در شب امتحان نشود، شاید تا حدودی از مصرف این قرص به خصوص در دانش‌آموزان کاسته شود. 


گزارش از زهرا حسینی سرشت      



انتهای پیام/                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد غلامی
۲۰:۴۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
من از نظر روانی مشکل حادی دارم یعنی علاقمو به هر چیز از دست دادم وفقط دنبال مواد مخدر هستم ولی از طرفی چون من زن دارم نمیتوانم خودم رو به مواد مخدر نزدیک کنم همش دنبال این هستم که یک قرصی پیدا کنم که بهم احساس سرخوشی بدهد در این مورد به مشکل برخوردم حتی به خاطر این موضوع میخواهم از همسرم طلاق بگیرم تا به مواد مخدر رجوع کنم از شما یه خواهشی دارم که منو کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۶:۰۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام ممکنه دچار افسردگی شده باشید دوست عزیز بهتر ه به یک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید تا اینکه بدون تجویز پزشک و بدون داشتن تخصص و اطلاعات در مورد تاثیرات و عوارض دارو خود سرانه دارو مصرف کنید

با مراجعه به پزشک انشاالله خوب میشید
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۶:۱۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
از علایم افسردگی میتونه عدم علاقه و لذت از کارهایی که فردقبلا لذت مبرد و احساس خستگی .احساس نا امیدی .احساس گناه. انرژی کم . بی خوابی یا خواب زیاد . تمایل به تنهایی و گوشه گیری و ... باشه
آخرین اخبار