تبریز؛

سبد بافی کشکسرای شهرستان مرند آذربایجان شرقی در فهرست ثبت آثار ملی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: سبد بافی کشکسرای شهرستان مرند طی سال 94 استان آذربایجان شرقی ثبت ملی خواهد شد.

فرشاد به آفرین در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،با اشاره به اینکه صنعت سبد بافی مربوط به سالهای خیلی دور و قدیمی بوده و عمده ترین بافت سبد بافی در شهرستان مرند و روستای تابع ان شهرستان کشکشسرای مرند است، افزود:سبد بافی در استان آذربایجان شرقی بیشتر در شهرستان مرند بویژه کشکسرا انجام می گرفته است و امروز متاسفانه به دلایل مختلف از جمله از بین رفتن کاربرد این هنر تولید هنر سبد بافی بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در شهر مراغه و روستاهاى اطراف آن نيز سبدهاى بسيار ظريفى از چوب موسون مى‌بافند، اما عمدتا در مرند و روستاهاى بناب و بهرام و کشکسراى از ساقهٔ گندم در ساختن سبد استفاده مى‌‌شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین ویژگی سبد بافی کشکسرا بافت با ساقه گندم و استفاده از رنگ های طبیعی جهت تزیین آنها است، خاطر نشان کرد: تولیدات بسیاری از صنایع دستی به علت عدمکاربرد کاهش یافته است، سبد بافی نیز به دلایلی از جمله عدم کاربرد حضورش در خانه ها بسیار کاهش یافته است..

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: به دلیل مدرنیتهشدن جوامع و پیشرفت سریع تکنولوژی کاربرد بسیار از محصولات صنایع دستی به سرعت تغییر یافت،شاید بتوان گفت بعد از یه پروسه زمانی برخی از محصولات به دلیل تنوع طلب بودن افراد و بازگشت به هنرهای ذاصیل دوباره به چرخه تولید باز می گردند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر صنایع دستیما نیاز به احیاء مجدد دارند، اذعان کرد: در این زمینه اقدامات مختلفی از جمله آموزش، معرفی و تولید،فروش محصولات صنایع دستیصورت گرفته است در خصوص سبد بافی نیز از سال 1389 با برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و با همکاری یکی از هنرمندان بومی، آموزش این رشته به تعدادی از علاقمندان در شهرستان مرندو کشکسرا انجام پذیرفته و حیاتی مججد یافت. ماده اصلی این نوع از سبد بافی ساقه گندم بوده و در کاربردهای مختلفی همچون سبد میوه، سبد نان ، کلاه و ... تولید میشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سبد بافی بیشتر به صورت مشاغل خانگیو در کارگاههای متمرکز تولید می شود، افزود: حدود 15 هنرمند برجسته در این عرصه فعالیت میکنند و حدود 30 نفر جهت تولید این هنر ازسازمان صنایع دستی استان مجوز اخذ کرده اند.

فرشاد به آفرین تصریح کرد:تلاش میشود سبد بافی را همانند بسیار از صنایع دستیبه چرخه تولید برگردانیم و در این خصوص اقداماتی آموزشی به علاقمندان هنر سبد بافی جهت تولید و فروش صورت گرفته است، یکی از تاثیر گذارترین اقدامات در خصوصسبد بافی و تمامی صنایع دستی کاربردی کردنتولیدات صنایع دستی است که با افزایش تولیداتفروش ها را ابتدا از روستاها سپس شهرها ، کشور و در نهایت کشورهای دیگر آغاز می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بحث تولید و خرید بسیاری از صنایع دستی از جمله سبد بافی رفع گردد بحث احیاء مجدد این صنایع نیز انجام خواهد گرفت، گفت: تمامی صنایع دستی ما جهت بقاء و افزایش تولیدات نیاز به حمایت مردمی دارند و مردم ما می توانند با خرید این صنایع در کنار حفظ میراث هنری و ملی گامی بسیار تاثیر گذار در حفظ و بقایی این صنایع بردارند.

وی با ابراز تاسف از وجود کالاهای خارجی به ویژه صنایع دستی افزود: متاسفانه یکی دیگر از علل عدمفروش بسیاری از صنایع دستی وجود محصولات مشابه خارجی با قیمت بسیار نازل در بازار استکه منجر عدم رقابت قیمتی در این عرصه می شود، اما نقطه بسیار قابل توجه در خصوص تفاوت محصولات خارجی و داخلی در نوع کیفیتاین محصولات است که منجر پایین بودن قیمت آنها نیز می شود، در این راستا می توان به صراحت گفت تمامی محصولات صنایع دستی خارجی بیشتر به صورت ماشینی تولید می شوند و این عامل دلیل اصلی کاهش قیمت این محصولات می شود و این در حالی است که تلاش شده است تمامی صنایع دستی داخلی اصالت دستی بودن خود را حفظ کنند و تولیدات هنرمندان به صورت دستی و بیشتر با موارد طبیعی است.

وی ادامه داد: خرید هریک ازمحصولات صنایع دستی خارجی لطمه بزرگی به تولید ات داخلی وارد می کند، از این روست که با استفاده از ارگانهای نظارتی وبا فرهنگ سازی های مختلف به ویژه ازطریق رسانه ها می توان مردم را تشویق به حمایت از تولیدات ملی و معرفی ارزش ،اصالت و تفاوت این محصولات با محصولات مشابه خارجی کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کارهای دستی ویژگی های منحصر به فرد دارند که با آگاهی سازی عمومی لازم می توان افراد را در جهت تشخیص این آثار ارشمند یاری کرد، تشریح کرد: در این زمینه می توان افراد را عادت به مطالعه و افزایش آگاهی برای انتخاب درست ترتشویق کرد.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود دیدگاه حمایتی از محصولات تولیدی را گسترش دهیمو با آگاه سازی و تشویق مردمبرای خرید محصولات صنایع دستی در کنار حمایت از تولید داخلی به هنرمندان این عرصه نیز ارج نهیم.

وی خاطر نشان کرد: تمرکز بر آموزش و تولید فروش صنایع دستی یکی از مهم ترین اهداف این مجموعه جهت احیای مجدد برخی ازاین صنایع و حمایت از آنهاست.

فرشاد به آفرین با بیان به اینکه یکی از مهم ترین اقداماتدر خصوص حفظ اصالت و ارزش تولیدات صنایع دستیدر تمامی دنیا شناسنامه کردن آنهاست، گفت:شناسنامه دار کردن محصولات و صدور کارت برای محصولات تولیدی نشان دهنده جایگاه و هویت این محصولا می باشد .

وی با باشاره به اینکه سال 1394 سال احیا و رونق صنایع دستی در استان آذربایجان شرقی است ، افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تلاش دارد هر چند امسال با محور قرار دادن این شعار در جهت آموزش، معرفی و تولید و فروش بسیاری از محصولات صنایع دستی اقدامات ارزنده ای را انجام داده است اما اقدامات بیشتری جهت احیاء و تولید و فروش این محصولات انجام گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع محصولات صنایع دستی و قایلیت های زیادبازارهای داخلی می توان ازبخش خصوصی وسرمایه گذاران در خصوص حمایت در خصوص تو.لید و فروش این محصولات نیز استفاده کرد.

 فرشاد به آفرین در پایان یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگیاستان در نظر دارد با برگزاریدوره های آموزشی به صورت مستمر و در سالهایآتیو ازطریق بومی سازی و رایج کردن رشته سبد بافی در شهرستانها وارایه تولیدات و عرضه درفروشگاهای صنایع دستی ونمایشگاههای داخلی و خارجی و با توسعه و ترویج این رشته در استان باعث رونق صنعت سبد بافی و همچنین شاهد ایجاد کسبو درآمد در استان باشد .


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.