مناظره "توافق هسته‌ای"؛

ناصری: کاری می‌کنیم آمریکا التماس‌کنان به توافق بازگردد/ جبرئیلی: اقتدار ما محصول مذاکرات نیست

مناظره با عنوان "توافق هسته‌ای" میان دیپلمات سابق ایران در مقر اروپای سازمان ملل و کارشناس هسته‌ای در واحد تهران غرب دانشگاه آزاد آغاز شد.

آغاز مناظره
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، مناظره با عنوان "توافق هسته‌ای" میان "سیروس ناصری" دیپلمات سابق ایران در مقر اروپای سازمان ملل و "یاسر جبرئیلی" کارشناس هسته‌ای در واحد تهران غرب دانشگاه آزاد آغاز شد.
ناصری در این مناظره گفت: روند تعاملات در منطقه نشان می‌دهد که ایران به سوی اقتدار در حرکت بوده و موضوع هسته‌ای بخشی از این اقتدار است. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعلیق داوطلبانه را ما تجربه کرده‌ایم و از کجا معلوم که بعد از این مذاکرات و توافق، تحریم‌ها برداشته و اجازه فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز به ایران داده شود، اظهار داشت: ما در سال 82 داوطلبانه پذیرفتیم، زیرا برنامه‌ها و تعهداتی برای آن تعریف کرده بودیم و روند 10 سال گذشته نشان داد که ما به اهداف خود رسیدیم و اجازه مانور سیاسی را به آن‌ها ندادیم. 

دیپلمات سابق ایران در مقر اروپای سازمان ملل تصریح کرد: در حال حاضر به فرکانس مطلوبی در مذاکرات رسیده‌ایم. 

ناصری در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد که آمریکا به تعهداتش عمل کند، گفت: اگر آمریکا جرأت کرده و غلط کند که از توافقات هسته‌ای عدول کند، بحث هسته‌ای را به جایی می‌رسانیم که التماس‌کنان بازگردد؛ البته برای هر دو کشور هزینه دارد.

جبرئیلی در پاسخ به ناصری، اظهار داشت: اقتدار ما محصول مذاکرات نیست، بلکه در جایی دیگر است. 

ناصری در پاسخ گفت: من دلواپس آینده هسته‌ای کشور هستم. ظلم به یک نظام است به زور بگوییم مذاکراتی که نشانه عزت مردم بوده، ذلت است.

جبرائیلی با انتقاد از مذاکرات هسته‌ای ادامه داد: در راستای مذاکرات گفتند پول‌های ایران آزاد می‌شود این در حالی بود که بعد از آزادسازی پول‌ها نصف پول‌های آزاد شده معلوم نیست چه شد و هیچ چیزی دست ما را نگرفت.

وی ادامه داد: در حوزه پتروشیمی رشد صادرات کمتر شده است در حوزه هواپیمایی نیز گفتند که تحریم‌ها برداشته شده است اما در عمل ما چیزی ندیدیم. ملت ایران منتظر لغو تحریم‌ها هستند آن‌ها این اختیار را بعد از رأی دادن به دولت یازدهم واگذار کرده‌اند تا آن‌ها مذاکره کنند و دولت نیز گفت من می‌توانم مذاکره کنم این در حالی است که دیگران نتوانستند و بلد نبودند مناظره کنند و فقط بیانیه می‌خواندند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای اضافه کرد: دولت یازدهم گفت ما می‌رویم دم کدخدا را می‌بینیم و تحریم‌ها را لغو می‌کنیم.

وی خطاب به دیپلمات سابق ایران گفت: شما می‌خواهید موضوع بحث را به انحراف بکشانید. در دولت قبل سوخت مورد نیاز راکتور تهران، بوشهر و جاهای دیگر تأمین می‌شد. دلایل وضع تحریم‌ها از سوی آمریکا و شورای امنیت دلایل دیگری است آنان ایران را از بعد از انقلاب تحریم کرده‌اند و موضوع هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌های جدید ایران بهانه قرار داده‌اند. قانون کنگره ایران را در 15 مورد ایران تحریم کرده است که 9 تای آن برای قبل از سال 2002 است و پرونده هسته‌ای ایران نیز کنار آن قرار دارد.

ناصری بعد از صحبت‌های جبرائیلی گفت: شما این حرف‌ها را در حالی می‌زنید که فقط می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود و فقط می‌گویید تحریم چه شد. اصل برنامه هسته‌ای را نادیده گرفته‌اید. مذاکرات هسته‌ای اگر درست مدیریت شود تحریم‌ها برداشته می‌شود. شما نماینده نهادی هستید که موضعی در این باره ندارند.

جبرائیلی پاسخ داد: برنامه هسته‌ای تعریف شده باید نیاز واقعی کشور را برآورده کند.

ناصری گفت: نیاز واقعی این کشور چیست؟

جبرائیلی پاسخ داد: 190 هزار سو است.

ناصری از جبرائیلی پرسید: اگر در شرایط بدون تحریم و بدون مذاکره باشیم، چه میزان طول می‌کشد که ایران 190 هزار سو تولید کند؟

جبرائیلی پاسخ داد: شما دارید محدودیت دائمی را می‌پذیرید.

جبرائیلی به برگه منتشر شده از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از اعضای تیم این موضوع را تکذیب نکردند بلکه آن‌ها را تأیید کردند. در آن برگه بازرسی‌ها دائمی، محدودیت‌ها دائمی و تکلیف تحریم‌ها مشخص نشده است.

در این لحظه یکی از دانشجویان طرفدار دولت با انتقاد از روند مذاکرات هسته‌ای گفت: من طرفدار دولت یازدهم هستم اما ما در مذاکرات اجازه بازرسی می‌دهیم، شفاف‌سازی می‌کنیم، به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما آمریکایی‌ها ممکن است به تعهدات خود عمل نکند، چه تضمینی در این باره وجود دارد.

ناصری گفت: اگر آمریکا جرأت کند، غلط کند از توافقات تخطی کند ما بحث هسته‌ای را به جایی می‌رسانیم که التماس‌مان کنند.

جبرائیلی گفت: چه تضمینی برای این موضوع وجود دارد. اقتدار ایران با مذاکرات به دست نیامده است در دولت اصلاحات برگه‌ای منتشر شد و گفته شد ما حاضریم از حمایت حماس، حزب الله دست برداریم. مذاکره با آمریکا به ایران اقتدار نمی‌بخشد.

ناصری گفت: قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا ما بتوانیم مذاکرات را مستحکم‌تر به پیش ببریم از سوی دیگر باید گفت به دلیل نوع رابطه ایران با آمریکا تضمین‌های ارائه شده در حد معاهده‌های بین‌المللی نیست و توافق هسته‌ای یک توافق سیاسی است و ایران با سلسله اقدامات داوطلبانه تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را انجام دهد.

جبرائیلی در این لحظه به میان صحبت ناصری با دانشجویان آمد و اظهار کرد: آقای ناصری آدرس غلط به بچه ندهید، ژنو، لوزان، امضا، اجرا، مراحل گام به گام برداشتن شدن تحریم‌ها نیست. بعد از امضا گفته شده ایران به 5 سال عقب برمی‌گردد. اگر ایران به تعهدات خود عمل کند و آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند و به قول صالحی دبه کنند، چه تضمینی برای بعد از این موضوع وجود دارد.

جبرائیلی اضافه کرد: رویکرد خبرگزاری فارس اقتدار تیم هسته‌ای بوده است.

جبرائیلی با اشاره به موضوع PMB گفت: فرجام تاریک این موضوع مشخص نشده است.

ناصری در این لحظه بیان کرد:‌ مناظره‌ها به خاطر نزدیک شدن آراء مخالفان و موافقان به یکدیگر است و رویکرد خبرگزاری فارس در مجموع منطقی بوده است و امیدواریم آقای جبرائیلی به جمع‌بندی دقیق‌تری برسند تا بتوانند فارس را بهتر اداره کنند.

ناصری با اشاره به موضوع PMB افزود: متاسفانه موضوع PMB 6 سال قبل یعنی سال 2009 مطرح شد و آژانس آن را در سال 2011 به عنوان اتهامات ایران مطرح کرد. در PMB 12 اتهام نظامی به ایران وارد شد اما خبرگزاری فارس نسبت به این موضوع هیچ موضع خاصی نگرفت.

جبرائیلی پاسخ داد: دشمن اتهام می‌زند ما بگوییم نزن.

ناصری گفت: چرا دشمن در زمان ما اتهام وارد نکرد؟

جبرائیلی پاسخ داد: چون شما مذاکرات را تعلیق کردید.

ناصری افزود: موضوع نظامی ربطی به توافق سعدآباد ندارد.

جبرائیلی خطاب به دانشجویان گفت: آقای ناصری می‌گوید دشمن اتهام زده و شما پاسخ بگویید.

ناصری پاسخ داد: شما گذاشتید اتهام نظامی سند رسمی آژانس شود نباید چنین اجازه‌ای را به آن‌ها می‌دادید.

جبرائیلی گفت: چگونه باید جلوی این موضوع را می‌گرفتیم.

ناصری پاسخ داد: شما اجازه نمی‌دادید در آن زمان اتهام‌های اولیه وارد شود.

جبرائیلی خطاب به ناصری عنوان کرد: شما می‌گویید چرا گذاشتید آژانس ادعای نظامی مطرح کند در حالی که اگر بخواهیم مناظره را به این سمت ببریم باید بگوییم این ادعا در زمان اصلاحات مطرح شد.

ناصری عنوان کرد: در آن زمان می‌شد جلوی کیفرخواست و 12 اتهام آژانس را گرفت اما به دلیل بی‌تدبیری این اتفاق نیفتاد.

دیپلمات سابق ایران اضافه کرد: من به حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان ارادت دارم و با نظرات من آشنایی دارد.

وی در عبارت جذابی گفت: "اسب زین کرده را داده‌ایم و افسار پاره گرفته‌ایم" این عبارت تبلیغی است به دلیل آن که روحانی و ظریف اسبی را کرسی نشانده‌اند که هنوز از شکم مادر خارج نشده بود یعنی امکانات اولیه با امکاناتی که اکنون داشتیم فاصله زیادی داشت. این در حالی بود که اسب زین کرده تحویل دکتر لاریجانی شد. او نیز به دلیل برخی از مشکلات اسب زین کرده را که حساب شده حرکت می‌کرد تحویل داد و بعدها آنچه در 6 تا 8 سال تحویل داده شد، یک اسب سرخورده به در و دیوار بود و به جایی نمی‌رسید ظریف و روحانی اسب را استوار کردند.

جبرائیلی در این هنگام بیان کرد: همه می‌دانند غنی‌سازی 20 درصد در دوران قبلی انجام شد ما نیز می‌دانیم این موضوع در دوران قبلی بوده است. بر چه مبنایی شما می‌گویید اسب سرش به در و دیوار خورده است. حرف آقای ناصری افکار عمومی را به سمتی می‌برد که توافق بدون لغو تحریم‌ها صورت بگیرد به این دلیل که آن‌ها می‌خواهند هر طور شده به توافق برسند و اگر مذاکرات شکست خورد، آن را به گردن دولت قبل بیندازند.

در این هنگام یکی از دانشجویان خطاب به جبرائیلی گفت: شما از مذاکرات ابراز دلواپسی می‌کنید.

جبرائیلی پاسخ داد: من هیچ گاه نگفتم که دلواپسم.

ناصری در این هنگام گفت: من دلواپسم. بسیار برای مذاکرات دلواپسم. هیچ مناظره‌ای را قبول نمی‌کنم اما به دلیل آن که بچه‌های بسیج دانشگاه این قدر با اخلاق حسنه از من درخواست کردند که مناظره را بپذیرم دیگر نتوانستم به آن‌ها جواب رد بدهم. من امیدوارم دانشجویان بدانند این دولت با اقتدار و عزت صحبت می‌کند، زیرا باید مذاکرات نشانه عزت مردم باشد این موضوع ذلت نیست. توافق نهایی نیز نشان از عزت مردم خواهد بود.

در این میان به دلیل نیامدن برق سالن در مدت طول پرسش و پاسخ دو مناظره کننده، پایان مناظره اعلام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار