مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه:

تعرفه ترجیحی با پاکستان صادرات ما را 4 برابر کرد

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه گفت: از زمانی که با کشور پاکستان موافقتنامه ترجیحی امضا کرده‌ایم صادرات ایران به این کشور چهار برابر قبل افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه در نشست بررسی موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای صادرات محصولات شوینده به بازارهای هدف با بیان این خبر اظهار کرد: حجم صادرات ایران به پاکستان یک میلیارد دلار بوده است و در مقابل حدود 220 میلیون دلار از این کشور واردات از این کشور داشته‌ایم.

وی با اشاره برگزاری به نشست کمیته توسعه و تعمیق موافقنامه ترجیحی یادآور شد: وزیر بازرگانی پاکستان اخیرا سفری به ایران داشت و با وزیرصنعت ایران سندی را امضا کردند. کمیته توسعه و تعمیق موافقنامه ترجیحی میان دو کشور نیز 11 و 12 خردادماه در اسلام آباد تشکیل جلسه خواهد شد که در این نشست می‌توانیم اقلام جدیدی را به لیست کالاهایی که در موافقنامه قرار گرفتند اضافه کنیم.

موسویان‌ریزی با بیان اینکه روند انعقاد توافقنامه ترجیحی با کشورهای اندونزی و بنگلادش تا حد زیادی پیش رفته است، تأکید کرد: برای امضای توافقنامه ترجیحی با کشورهای هند و ویتنام در ابتدای راه هستیم و قصد داریم در زمینه مواد غذایی و پتروشیمی به تفاهم برسیم، اما مذاکرات برای امضای توافقنامه ترجیحی با کشورهای بنگلادش و اندونزی تا حد زیادی پیش رفته است.

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه در رابطه با حذف بازارچه ها در کشورهای افغانستان و پاکستان و محدود شدن صادرات از این طریق به این کشور تصریح کرد: افغان‌ها اعتقاد دارند که درآمدشان به واسطه کمک‌های خارجی و مالیات تأمین می‌شود. آنها نقش بازارچه را در توسعه اقتصادی نمی‌دانند و به همین دلیل مبادی ورود کالا به بازارچه‌ها را می‌بندند. اواخر اردیبهشت سومین کمیته تجارت مرزی در زاهدان به مسئولیت ایالت بلوچستان و پاکستان برگزار می‌شود. دولت مرکزی پاکستان در مدیریت این بخش ضعف‌هایی دارد و در واقع مقامات محلی تاکنون در مورد ورود کالا به بازارچه‌ها تصمیم گیرنده بودند.

وی در رابطه با شرایط بازار روسیه برای ورود شوینده های ایرانی، یادآور شد: بخشی از بازار روسیه را در زمینه مواد شوینده ترک‌ها و اروپایی‌ها تأمین می‌کنند، اما کالاهایی در این بازار مورد نیاز است که تاکنون تأمین نشده است. در روسیه چیزی به نام کف فوم وجود ندارد. صابون مایع در ظرف‌های ساندیس بسته بندی شده است. آنها صابون مایع ندارند، اما در زمینه پودر ایران امکان رقابت با کشورهای دیگر را در روسیه ندارد. می‌توانیم در زمینه مایع دستشویی، ظرفشویی و ضدعفونی کننده وارد بازار روسیه شویم.

موسویان ریزی اضافه کرد: برای ورود به بازار روسیه نمی‌توان به سبک ورود به بازارهای ترکیه و پاکستان عمل کرد، باید از مشاوران و متخصصان آشنا به بازار روسیه کمک گرفت. روسیه به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی به ایران 25 درصد تخفیف تعرفه‌ای می‌دهد. اکنون در مسکو و سنپترزبورگ مصرف 80 درصد مردم به واسطه کالاهای وارداتی صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه در پایان اظهاراتش پیشنهاد سرمایه‌گذاری در منطقه آستاراخان را برای ورود به کشورهای قزاقستان و روسیه ارائه کرد و گفت: ادامه حیات آستاراخان منوط به تجارت با ایران است. اگر این منطقه با ایران همکاری اقتصادی نداشته باشد تبدیل به یک محل مخروبه می‌شود.

در این نشست همچنین فرج‌زاده، مدیر صادرات شرکت بهداد با بیان اینکه صادرات این مجموعه به پاکستان تعطیل شده است، اظهار کرد: برای ارسال محصولات به شمال غرب پاکستان، هزینه‌های حمل و نقل بسیار زیاد است. اگر قرار باشد از مبادی رسمی محصولات را به پاکستان صادر کنیم باید از دیوار تعرفه 35 درصدی عبور کنیم.

وی افزود: هزینه حمل هر کانتینر به پاکستان 4200 دلار است. ما سالانه 2500 تن صادرات به پاکستان داشته‌ایم که با بسته شدن بازارچه‌ها، شرایط دشواری برای صادرات داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار