کارشناس اسکاي نيوز: نشست کمپ ديويد چيز جديدي نداشت

کارشناس مسایل سیاسی گفت : موضوعات مطرح شده در نشست کمپ دیوید از جمله تعهد آمریکا به حمایت از امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چیز جدیدی نیست.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، دیوید بولوک کارشناس مرکز مطالعات خاور نزدیک واشنگتن درباره نشست کمپ دیوید و موضوعات مطرح شده در آن افزود : این که طرف آمریکایی در این نشست به حمایت از امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده است چیز جدیدی نیست.
اظهارات باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در نشست کمپ دیوید تاکید بر تعهدات پیشین بود. من معتقدم که نشست کمپ دیوید در زمینه اصل دفاع از منافع مشترک ( آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ) چیز جدیدی نداشت و آن چه جدید بود در جزئیات است. مثلا دو طرف به ادامه رایزنی ها در سطح سران تاکید کردند.
این که جزئیات مربوط به دفاع از منافع و مصالح مشترک به مرحله اجرا درآید. دو طرف همچنین بر سر امضای قرارداد فروش سامانه های دفاع موشکی به طرف های عربی توافق کردند. دو طرف بر سر اجرای رزمایش های نظامی مشترک نیز به تفاهم رسیدند. هر چه در نشست کمپ دیوید رخ داد در قالب بیانیه بود و هیچ موافقتنامه ای امضاء نشد و نتیجه ملموسی نداشت. این در حالی است که کشورهای عربی خواستار تضمین های کتبی بودند. من معتقدم که آمریکا در آینده نیز تضمین کتبی به کشورهای عربی نخواهد داد. کشورهای عربی خواستار تشکیل یک ناتوی کوچک ( پیمان دفاع مشترک بین آمریکا و کشورهای عربی ) هستند ولی آمریکا این درخواست را قبول نمی کند. چنین چیزی به مصوبه کنگره نیاز دارد. همچنین به زمان زیادی برای مشورت ها و کارشناسی ها نیاز دارد. من معتقدم که در روابط آمریکا و کشورهای عربی در آینده هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد و از سطح آن نیز کاشته نمی شود. دو حزب جمهوری خواه و دموکرات که قدرت را در آمریکا به دست بگیرد به برقراری روابط خوب و مطلوب با کشورهای عربی علاقه مند و به تعهدات قبلی پایبند است. من پیش بینی نمی کنم که سیاست آمریکا در آینده نزدیک در قبال کشورهایی مانند عراق ، یمن و سوریه تغییر کند. این سیاست ها ممکن است در دوره دولت بعدی آمریکا شاهد تغییر و تحولاتی باشد ولی در دوره اوباما که یک سال و نیم تا دو سال دیگر باقیمانده است نخواهد بود. کاخ سفید امروز تصمیم گرفته است دخالت بیشتری در امور داخلی سوریه ، عراق و یمن داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار