احیای نگین فیروزه‌ای با شرط و شروط/ اعتبار دریاچه ارومیه کجا هزینه می‌شود؟

طرح تقسیم‌بندی دریاچه ارومیه علی رغم مخالفت صریح ستاد دریاچه ارومیه به طور جد توسط سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

احیای نگین فیروزه‌ای با شرط و شروط/ اعتبار دریاچه ارومیه کجا هزینه می‌شود؟به گزارش  خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، به گفته کارشناسان در حال حاضر بیش از 94 درصد از اب دریاچه ارویمه خشک شده است.

این در حالی است که 6 ماه از آخرین مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد ، اما شک‌های این ستاد چه قدر توانسته تن بیمار ارومیه را بلرزاند.

در همین راستا باقرزاده، معاون دفتر زیست‌گاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست  باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش ارتفاع سطح دریاچه خوشبختانه طی این مدت کلیه پروژه‌های سدسازی به جز سد مر متوقف شده است ، ضمن اینکه شاهد افزایش 20 درصدی پیشرفت پروژه‌ها بوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: تغییر الگوی کاشت به جای طرح نکاشت در زمین‌های کشاورزی اراضی دریاچه از جمله برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است که امسال اجرائی شد.

معاون دفتر زیست‌گاه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: بعنوان مثال بررسی‌ها نشان داده که میزان اب مصرفی جهت کشت چغندر قندی که در حال حاضر تولید می‌شود بیش از نیاز حوزه می‌باشد.

باقرزاده ادامه داد: با تغییر الگوی کشت سعی در بهینه‌سازی مصرف اب داشتیم.

*احیای مرحله‌ای یا مرگ تدریجی

در همین رابطه آخانی استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران اجرای این طرح را تیر خلاص به دریاچه دانست و اظهار کرد: متاسفانه طرح تقسیم‌بندی یا پارتیشنینگ دریاچه علی رغم مخالفت صریح ستاد احیای دریاچه  ارومیه به طور جد توسط سازمان محیط زیست پیگیری می‌شود.

در همین راستا باقرزاده در واکنش به انتقادات گفت: ما می‌توانیم دریاچه را در بخش‌های مختلف آبدار کنیم که این یک ایده کلی برگرفته از تجربه سایر کشورها است اما با توجه به شرایط بومی ارومیه و اهمیتی که دریاچه دارد دوباره مورد مطالعه قرار گیرد.

*تنگ شدن نفس دریاچه با تشکیل شن‌های روان ، حفاری ، معادن و چرای دام

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: تپه‌های ماسه‌ای که مشابهش در بیابان‌های مرکزی ایران مانند سمنان و کویر و لوت می‌بینیم، متاسفانه در شمال غربی دریاچه شکل گرفته است و بعد از عقب‌نشینی دریاچه ، دام‌ها پیشروی کرده و سازمان محیط زیست در این هیچ اقدامی نکرده است.

بنا بر این گزارش فعالیت‌ معادن سنگ در حریم دریاچه خود نیز علاوه بر استفاده غیر مجاز از آب سبب بروز ریزگرد شده است.

*صدای مجلسی‌ها هم در آمد

قاضی‌زاده (نماینده مجلس) در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران گفت:  مشکل در هزینه کرد  اعتبارات دریاچه ارومیه است و 729 میلیارد تومان به این مشکل اختصاص داده شده است اما حتی یک قطره آب هم وارد این دریاچه نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما با طرح نکاشت،‌مخالفیم باید و باید طرح دیگری جایگزین آن شود.

*احیای ارومیه سرآب یا امید؟؟

آخانی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: امید به احیای دریاچه ارومیه همیشه وجود دارد.

از طرفی محیط زیستی‌ها هم به احیای دریاچه امید دارند اما به شرط و شروطی که در این رابطه باقرزاده گفت: باید در سال 1404 به عدد 14 میلیارد مترمکعب و تراز 12704.1 برسیم اما این سناریو با این عوامل می‌تواند تغییر پیدا کند که عبارتند از : تخصیص اعتبارت ، مشکلات فنی ، میزان همکاری و مشارکت جوامع بومی، عدم محقق شدن این 3 پارامتر می تواند زمان را برای رسیدن به هدف به تاخیر بیاندازد.

اما نکته آخر شاید یکی از عواملی که باعث شده دریاچه در این وضعیت قرار گیرد نبود مدیریت یکپارچه باشد و بهتر است مطالعات کارشناسی شده زودتر عملیاتی شود تا همان 6 درصد باقی مانده هم خشک شده باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار