بزرگداشتی برای علی حاتمی در جشنواره دانشجویی/ گلایه دبیر جشنواره از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

دبیر جشنواره دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال ضمن بیان اینکه جشنواره دانشجویی نهال چند صدایی است به محدودیت‌های بودجه این جشنواره اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال ظهر امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد.

بنابراین گزارش امین مختاری مدیر روابط عمومی و شاهین دانشفر دبیر جشنواره برای پاسخ‌گویی به سوالات و ارائه توضیحات در خصوص نحوه برگزاری جشنواره در جایگاه حضور یافتند.

شاهین دانشفر دبیر جشنواره بیان کرد: جشنواره نهال همیشه این افتخار را داشته که پذیرای فیلمهای چند صدایی در این جشنواره باشد چراکه در کمتر جایی می‌توان این فیلمها را کنار هم دید ولی اگر بخواهیم این چند صدایی بودن را اعتراض بنامیم بحث دیگری است اما به هر حال فرصتی برای میدان دادن به جوانان برای رساندن صدایشان است.

وی افزود: ما به قانون احترام می‌گذاریم همانطور که همیشه گذاشته‌ایم و خواهیم گذاشت. در این جشنواره و برای هیات انتخاب این اتفاق نیفتاده است که فیلمی را به خاطر اتفاقاتی کنار بگذاریم.

دبیر جشنواره نهال با انتقاد از محدودیت بودجه بیان کرد: در کشور ما جشنواره‌هایی با هزینه‌های میلیاردی برگزار می‌شود اما جشنواره نهال با هزینه ی محدود چند میلیون تومانی برگزار می‌شود و حمایت‌ها در حد برگزاری است.

دانشفر تصریح کرد: ما تلاش  کردیم که این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود و حتی با سفارت‌های فرانسه، لهستان، ترکیه، چک و اسلواکی مذاکره داشتیم اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم حضور بین المللی این جشنواره را امکان پذیر کنیم.

وی اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال مثل سالهای گذشته در خرداد ماه برگزار می‌شود و امسال نیز مثل سالهای گذشته در نیمه اول خرداد و از چهارم تا یازدهم خرداد است ضمن اینکه مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود.

دانشفر با اشاره به مکانهای برگزاری این جشنواره بیان کرد: سالن فارابی دانشکده هنر، خانه سینما و خانه هنرمندان تهران و در چهار استان کشور به طور موازی شیراز، گیلان، دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه بین المللی امام خمینی (قزوین) میزبان این جشنواره خواهند بود.

دبیر جشنواره نهال با اشاره به فراخوان این جشنواره عنوان کرد: فراخوان جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در بهمن ماه سال گذشته انجام شد و مهلت ارسال آثار تا اردیبهشت ماه سال جاری بود و این مهلت ارسال غیرقابل تمدید است.

وی افزود: 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 70 اثر در بخش پوستر و 45 اثر در بخش فیلم کوتاه قرار گرفتند. پس از بازبینی آثار 13 فیلم کوتاه در بخش مسابقه داستانی و 23 اثر خارج از مسابقه بودند و در مجموع 36 اثر در بخش داستانی حضور داشتند. در بخش تجربی 6 اثر در بخش مسابقه و 7 اثر خارج از مسابقه قرار گرفتند. در بخش انیمیشن هفت اثر در بخش مسابقه و 6 اثر خارج از مسابقه بودند. همچنین در بخش مستند هفت فیلم در بخش مسابقه و 4 فیلم خارج از مسابقه تعیین شدند. برای بخش  سال اولی‌ها نیز هفت فیلم در بخش مسابقه انتخاب شدند.

وی در ادامه عنوان کرد: اعلام اسامی داوران متعاقباً اعلام خواهد شد اما هیات انتخاب این اعضا از دکتر اسفندیاری، مجید شیخ انصاری، سامان سالور، احسان عبدی پور تشکیل شده‌اند. همچنین ریاست شورای سیاست‌گذاری بر عهده معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه هنر است.

دانشفر همچنین اظهار داشت: اتفاق ویژ‌ه‌‌ای که در جشنواره امسال افتاد این بود که در تهران به جز دانشگاه هنر دو نقطه دیگر نیز میزبان جشنواره هستند که خانه سینما و خانه هنرمندان انتخاب شدند.

دبیر جشنواره با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه یک بزرگداشت خواهیم داشت، گفت: بزرگداشت زنده یاد علی حاتمی در مراسم افتتاحیه جزو برنامه‌های جشنواره است ضمن اینکه فرزند ایشان لیلا حاتمی حضور خواهد داشت اما همسر علی حاتمی در آن زمان خارج از کشور است و با وجود تمایل برای حضور در این مراسم به دلیل برنامه زمانی امکان تعویق روز برگزاری افتتاحیه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای بین المللی شدن جشنواره نهال ادامه دارد، گفت: امیدواریم برای نهال سیزدهم امکان بین المللی شدن باشد و این جشنواره رایزن فرهنگی دانشجویی کشور شود.

وی در خصوص انتخاب دبیر جشنواره سیزدهم عنوان کرد: سیستم انتخابات همان سیستمی است که بنده را برای این جشنواره انتخاب کرد و این روند دوازده سال است که ادامه دارد به این ترتیب که دانشجویان دانشکده هنر دبیر را انتخاب می‌کنند و در اختتامیه هر جشنوار دبیر جشنواره بعدی انتخاب می‌شود.

دانشفر با گلایه از حمایت نشدن این جشنواره توسط مرکز گسترش سینمای تجربی گفت: امسال این مرکز جشنواره را حمایت نکرد که من بابت آن گلایه کردم اما شاید به دلیل تغییر در آیین نامه جدید این مرکز باشد اما امیدواریم در سالهای بعدی برای سرپا نگه داشتن این جشنواره حمایت انجام شود.ما برای فیلم دانشجویی هیچ جشنواره‌ای در این حد و اندازه به این شکل نداریم.

امین مختاری مدیر روابط عمومی بیان کرد: یک آکادمی در این جشنواره وجود دارد که فیلمهای جشنواره هر سال را دریافت و داوری می‌کند. این آکادمی یک جایزه به بهترین اثر اهدا می‌کند و وجود آکادمی مزیتی است که کمتر جشنواره‌ای از آن بهره‌مند است. 

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی نیز در طول جشنواره برگزار خواهد شد. این کار‌گاه در هر روز یک نوبت برگزار می‌شود که ساعت آن 2 تا 5 است. کسانی که کارگاه را برگزار می‌کنند فرهاد توحیدی برای فیلمنامه نویسی، دکتر الستی سینمای تجربی، محمد آلادپوش، امیر ثباتی طراحی صحنه و شهرام مکری و مهرداد اسکویی روشهای شخصی فیلمسازی را آموزش می‌دهند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.