شهرام مکری:

کیارستمی، مجیدی، میر کریمی، پولانسکی، اسپیلبرگ و فینچر هم فیلم تبلیغاتی ساخته‌اند

سخنان شهرام مکری درباره ساخت فیلم تبلیغاتی، تبلیغ غیرمستقیم، رابطه صنعت و سینما و...

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره ملی فیلم عکس فناوری و صنعتی (فردا)، کارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» با اشاره به اینکه جشنواره‌های موضوعی در تمام دنیا برگزار می‌شوند، گفت: برگزاری جشنواره‌های موضوعی باهدف جلب‌توجه بخشی از مخاطبان جامعه برگزار می‌شود، به همین دلیل مهم نیست که تعداد زیادی از مردم از جشنواره‌ای با موضوع فیلم‌های صنعتی استقبال کنند. مهم آن است که جامعه مخاطب موردنظر برگزارکنندگان آن جشنواره، در ارتباط با آن قرار گیرند و فیلم‌ها را ببینند.

وی بابیان اینکه اگر بخواهیم با فیلم و مستند صنعتی کالای ایرانی را معرفی کنیم باید چند نکته را در نظر بگیریم، بیان کرد: مهم‌ترین موضوع آن است که بتوانیم در مخاطب احساس اطمینان به وجود بیاوریم؛ در ابتدا اطمینان به رسانه و پس‌ازآن اعتماد نسبت به حرفی که آن رسانه می‌زند. باید با مخاطب صادق بود و در کنار همه نقاط قوت، از ضعف‌ها و کاستی‌ها هم‌صحبت کرد، مخاطب را باهوش در نظر گرفت و به او احترام گذاشت. 

مکری افزود: وقتی مجموعه این اتفاقات را مدنظر قرار دهیم و رسیدگی کنیم، می‌توانیم کالایی را معرفی کنیم و در مقابل، مخاطب هم اطمینان حاصل کند که این معرفی جدی است. 

** تبلیغ غیرمستقیم در ایران درست استفاده نمی‌شود

داور جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بابیان اینکه در ایران خیلی از تبلیغات غیرمستقیم بهره نمی‌گیریم، یادآور شد: جامعه ما تا به امروز بیشتر درگیر هیجانات برون‌فکنانه و عکس‌العمل‌های آنی بوده است. شعارهای مستقیم تأثیر بیشتر بر آن داشته است تا آموزش غیرمستقیم. 

وی افزود: بخشی از این تأثیرات به فرهنگ ما برمی‌گردد و صاحبان تفکر در ایران برای آموزش اندیشه‌های خودشان صبر و تحمل کمی دارند و می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج ملموس برسند. این اهداف با آموزش غیرمستقیم و از دور فاصله دارد اما بهتر است روزی به این مسیر برویم چون تأثیر بلندمدتی بر مخاطبانش دارد. 

مکری بابیان اینکه با استفاده از گروه‌های مدیریتی آموزشی می‌توان نگاه تبلیغات غیرمستقیم را در کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف جا انداخت، گفت: آن‌ها باید درک کنند که زمان و استمرار در هدف باعث عمق بیشتری در آموزش خواهد شد. هسته اصلی در این مورد مدیران تصمیم‌گیرنده هستند و بعد از آن‌ها مشاوره گروه‌های تبلیغاتی قوی که بتوانند تأثیر موارد مشابه در مورد محصولات گوناگون را به این مدیران یادآوری کنند. 

** تجربه ساخت فیلم تبلیغاتی؛ کیارستمی، مجیدی، میر کریمی، تبریزی، پولانسکی، آرنوفسکی، اسپیلبرگ، فینچر و ... 

وی با اشاره به اینکه کارگردانی و ساخت فیلم‌های تبلیغاتی در تمام دنیا رایج است، عنوان کرد: بسیاری از کارگردانان مطرح هرکدام سابقه‌ای در ساخت این‌گونه فیلم‌ها داشته‌اند. در ایران از آقای کیارستمی تا مجیدی و از میر کریمی تا کمال تبریزی و در دنیا از پولانسکی تا آرنوفسکی و از اسپیلبرگ تا فینچر همه و همه تجربه‌هایی در این موارد دارند. 

مکری ادامه داد: فیلم‌های تبلیغاتی هم درآمدزا هستند و هم اجازه تجربه‌های منحصربه‌فردی را به سازندگانشان می‌دهند. از طرف دیگر باید در آن‌ها قدر فریم‌ها و ثانیه‌ها را دانست و این چالش سرگرم‌کننده‌ای برای کارگردانان است. گاهی هم می‌توان در دل این کارها به تمرینات خوبی برای فیلم‌سازی دست زد.

کارگردان فیلم « اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» ایران را در زمینه ساخت فیلم‌های صنعتی تازه‌کار دانست و گفت: چند سالی است که کارهای جدی‌تری در این زمینه انجام‌شده و ما هم به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم، اما هنوز با رقبای اصلی در جهان فاصله زیادی داریم که البته یکی از دلایل این است که قدرت ریسک‌پذیری نزد مدیران تصمیم‌گیرنده در این عرصه پایین است و همین باعث می‌شود که حضور خلاقیت در کارها پایین آید.

این داور جشنواره فیلم فناوری و صنعتی در پایان تأکید کرد: سینمای ایران تا به امروز بیشتر سرگرم داستان‌گویی به شکل متعارف و معمول آن بوده و به دلیل فاصله‌ای که بین سینمای گیشه ما و سینمای عامه‌پسند در دنیا وجود دارد، تکنسین‌های ما همیشه غیرممکن می‌دیده‌اند که این فاصله را پرکن‌اند. اما امروز به کمک کامپیوتر و در دست رس‌تر بودن امکانات، اوضاع کمی فرق کرده است و می‌توان افق‌های روشنی را در این حوزه سینمایی کشور شاهد بود. 

سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار