در جشن عکاسان سینما چه گذشت؟

اختتامیه‌ی جشن عکاسان سینما با اجرای صابر ابر و معرفی ایران انتظام به عنوان برنده‌ی نمایشگاه با حضور پیشکسوتان و بازیگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ اختتامیه‌ اولین جشن عکاسان سینما به دبیری حافظ احمدی و همراه با تقدیر از پیشکسوتان شب گذشته در باغ موزه قصر برگزار شد.

علاوه بر این عنوان برنده‌ی بخش مسابقه نمایشگاه نیز از میان 6 کاندیدا به ایران انتظام برای فیلم «تابو» تعلق گرفت.

صابر ابر که اجرای این برنامه را به عهده داشت ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و خواندن شعری کوتاه با دعوت از حافظ احمدی برنامه را آغاز کرد.

*امنیت شغلی و اقدامات انجمن عکاسان سینمای ایران

حافظ احمدی دبیر جشن عکاسان سینما نیز ضمن تشکر از همه‌ی حاضران و پیشکسوتان و انجمن‌های مختلف عکاسی به ویژه عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تئاتر، میراث فرهنگی و عکاسان مطبوعات گفت: حضور شما عکاسان باعث کمک به ادامه این راه و مصمم‌تر شدن انجمن عکاسان سینما خواهد شد.

وی با اشاره به نمایشگاه‌های برگزار شده قبل از این جشن افزود: طی سالهای گذشته دوستان ما در انجمن عکاسان، مسابقات و نمایشگاه‌های متعددی بر پا کردند که یکی از آنها توسط اردشیر شلیله و همراهان وی بود و ما امروز با بهره‌برداری از دست‌رنج و زحمات همه دوستان این نمایشگاه و جشن باشکوه را برگزار کردیم.

دبیر جشن عکاسان سینما تصریح کرد: در این دوره از جشن بیش از 60 عنوان فیلم و 32 عکاس با یکدیگر رقابت کردند و عناوین انتخاب شده از بین تمامی فیلم‌های اکران و تولید شده در سال 93 بوده‌اند. همچنین تشکر ویژه از هیات داوران که هر کدام از آنها چهره‌ی شاخصی در سینمای ایران هستند دارم. عیاری، پورصمدی و اصلانی در این مدت با حوصله و دقت فراوان تمامی آثار را با معیار اصلی حق قضاوت کردند.

وی با اشاره به امنیت شغلی افزود: در راستای مسئله‌ی امنیت شغلی از طرف انجمن کارهای مثبتی از جمله امضای تفاهم‌نامه با مدیران محترم تولید، شورای مرکزی و دستیاران و برنامه‌ریزان صورت گرفت و ما به هیات مدیره‌ی فعلی پیشنهاد می‌کنیم که این امر را جدی گرفته و تمامی صنوف را به امضای این تفاهم‌نامه تشویق نمایند.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد:‌ افرادی که امشب مورد تقدیر واقع می‌شوند کسانی‌اند که توجه ویژه ای به مقوله‌ی عکس و عکاسی در سینمای ایران داشته‌اند و شورای سیاستگذاری جشن متشکل از شهاب‌الدین عادل، علی نیک‌رفتار، محمد فوقانی، مهدی دلخواسته و آرش صادقی، پس از نشست‌هایی متعدد به این اسامی رسیدند.

*تقدیر از پیشکسوتان و علاقه‌مندان عکاسی سینما 

در بخش دیگر این مراسم پس از پخش کلیپ کوتاهی از پیشکسوتان عرصه‌ عکاسی سینما، جمشید هاشم‌پور و هادی مشکات به روی سن آمدند و با لوحی از اکبر اصفهانی عکاس قدیمی این عرصه تقدیر کردند.

هاشم‌پور با اشاره به علاقه‌ی شخصی و دیدی که به عکس دارد، گفت: من عکس را به نوعی دروازه‌ی پروژه‌های سینمایی می‌دانم و خوشبختانه با ورود جوانان هوشمند و با استعداد به این حرفه آن را از سکوت و سکون درآوردند و باعث ایجاد شور و شروع مجدد خوبی در این عرصه شدند.

هادی مشکات با اشاره به سوابق کاری خود در سینما عنوان کرد: از سال 1334 وارد سینما شده و تا الان حدود 30 اثر که 4تای آن بهترین فیلم انقلاب شده است را در کارنامه‌ی خود دارم.

سپس فرهاد توحیدی و همایون اسعدیان به روی سن آمدند و از شهاب‌الدین عادل و غوغا بیات تقدیر کردند.

در بخش دیگر برنامه از رضا کیانیان و مهتاب کرامتی با حضور کمال تبریزی و فرشته طاهر پور از این دو بازیگر به پاس اهمیت دادن به عکاسی سینمایی تقدیر به عمل آمد.

کیانیان در این کلیپ اشاره‌ای به اهمیت عکاسی سینما کرد و گفت: عکاسی فیلم یکی از کارهای واجب و حتمی فیلم در حال اکران است. هر فیلم 90 دقیقه‌ای حدود 150 هزار فریم است و عکاس آنقدر باید کادر، فیلم، قصه، روابط تبلیغی، جامعه، کارگردان و خود فیلم را بشناسد که با تعدادی عکس بتواند بیانگر و شناسنامه‌ی تمام فیلم باشد.

*عکاسی مادر صنعت فیلم است

در ادامه کمال تبریزی ادامه داد: خوب است که عکاسان سینما به این فکر کنند که در آینده چه اتفاقی برای صنفشان رخ خواهد داد. حس من نسبت به عکاسی مثل حسی است که در مقایسه با تئاتر و سینما وجود دارد، همان طور که تئاتر مادر هنرهای نمایشی و سینما است. صنعت فیلمسازی نیز می‌تواند عکاسی را مادر خود بداند. بنابر این باید با توجه به شرایط پیش آمده و اتفاقاتی که به خصوص در جشنواره‌ی فجر در خصوص عکاسی سینما رخ داد بیشتر در این زمینه پیش قدم شویم.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم عکاسان باید با گرافیست‌ها ترکیب شوند و در نهایت بتوانند حوزه‌ی تبلیغات فیلم را در اختیار بگیرند.

*فیلم بدون عکس خوب، فلج است

فرشته طاهر‌پور هم ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جشنی گفت: به عنوان تهیه‌کننده اعتراف می‌کنم فیلمی که به پایان ضبط نزدیک می شود و مرحله‌ پس از تولید را طی می‌کند؛ اگر در زمان اکران، عکس‌های خوبی نداشته باشد رسماً فلج، ناتوان و کم بضاعت است و از این جهت تهیه کنندگان قدر عکاسان را به خوبی می‌دانند و امیدوارم خود آنها نیز اهمیت و ارزش‌کاری را که انجام می‌دهند را بدانند.

*تقدیر از تهیه کنندگانی که از گروه حرفه‌ای عکاسی استفاده می‌کنند

در بخش دیگر این مراسم، به منظور تقدیر از منوچهر محمدی و منوچهر شاهسواری دو تهیه کننده‌ای که این شاخه از هنر(عکاسی سینمایی) برایشان اهمیت دارد، ضمن پخش کلیپ کوتاهی در خصوص آنها از محمد آلادپوش و رضا میرکریمی برای تقدیر از این دو دعوت به عمل آمد.

میر کریمی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشن گفت: از محاسن این برنامه توجه انجمن عکاسان به همه‌ی کسانی است که به عکاسی سینمایی اهمیت می‌دهد و صنف‌های دیگر که در این عرصه هستند نیز تقدیر می‌شوند.

وی افزود: همچنین با کمی نگاه مشخص می شود که برای تقدیر  انگار سیر حرکت هنری افراد رصد شده و بعد انتخاب گردیده اند . در خصوص کار خوب نیز گفتنی است کسانی که جدی کار می‌کنند در کارنامه‌اش دیده می‌شود و آشکار است.

*از این تقدیم تعجب می‌کنم

منوچهر محمدی  نیز عنوان کرد: همیشه یاد گرفته بودیم که بابت کاری که فوق وظیفه‌ی مان است تقدیر شویم اما امروز روزگار غریبی شده و بابت وظیفه‌ای که به طور طبیعی به عهده‌ ما است و انجام می‌دهیم تقدیر می ‌شود چرا که استفاده از عکاسی حرفه‌ای در کار امری عادی و ضروری است.

*آرزوی شادمانی برای عکاسان سینمایی

منوچهر شاهسواری هم تصریح کرد: عکاسان یادها و خاطرات را به یادمان می‌آورند و کاری میکنند که با این یادها شاد باشیم. من نیز امیدوارم همهی شما هم شادمان باشید.

*تقدیر از عسگر پور و کیائی
در ادامه نیز توسط شاپور پورامین و حافظ احمدی از محمد مهدی عسگر پور و مصطفی کیائی دو کارگردان که به این عرصه اهمیت می‌دهند، تقدیر شد.

*تندیس طلایی ایران انتظام برای فیلم «تابو»

در پایان مراسم با اعلام کاندیداهای بخش مسابقه نمایشگاه ، 4 تقدیر، 1 تندیس و لوح زرین اعطا شد.

فتاح ذی نوری برای «چند متر مکعب عشق»
صحاب زری باف برای فیلم «اشباح»
نوید سجادی حسینی برای فیلم «بوفالو»  
امید صالحی برای سیمایی «خانه دختر»

این تقدیر توسط مرتضی پورصمدی و تورج اصلانی انجام گرفت و لوح زرین به ایران انتظام برای فیلم «تابو» داده شد و در نهایت مهدی دلخواسته و حافظ احمدی نیز از هیات داوران تقدیر کردند.

همچنین مرتضی پور صمدی از طرف هیات داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد و حافظ احمدی نیز از صابر ابر با تقدیم لوح و اعطای عضویت افتخاری انجمن عکاسان به وی از او تقدیر کرد.

مرتضی پور صمدی با گرامیداشت یاد محمدرضا مقدسیان از اساتید بزرگ سینمای ایران که ساعاتی قبل فوت کرده بود به مراسم پایان داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.