دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما:

شبکه سحر باید منادی صدای مظلومان باشد/ شبکه تعاملی داخلی امسال راه‌اندازی خواهد شد

رئیس سازمان صدا و سیما در افتتاحیه کانال آذری شبکه جهانی سحر گفت: شبکه تعامل داخلی امسال راه‌اندازی خواهد شد و امکان انتخاب هر برنامه دلخواه مخاطب از سوی او صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما  در افتتاحیه کانال آذری شبکه جهانی سحر پس از تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: امروز روز آزادسازی خرمشهر است. خرمشهری که کشورهای زیادی نقشه‌های فراوان برایش کشیده بودند و آرزوهای بزرگی برای تسخیر شهرهای مختلف ایران در سر می‌پروراندند. آمریکا، کشورهای اروپایی، جماهیر شوروی و بسیاری از کشورهای دیگر در پشت پرده جنگ ایران قرار داشتند اما نهایتاً با آزادسازی خرمشهر یک اتفاق تاریخی در جهان به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: مهمترین دستاورد آزادسازی خرمشهر ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و تثبیت شده بود و مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بزرگتر فراهم شد.

سرافراز در خصوص دلایل اهمیت راه‌اندازی شبکه سحر اظهار داشت: شبکه سحر اولین شبکه‌ برون مرزی ایران است که سال 71 با دو برنامه یک ساعته آذری و دو ساعته عربی کار خود را آغاز کرد. شبکه سحر بر اساس ضرورت‌های منطقه و به دنبال حمله‌ آمریکا به افغانستان تشکیل شد و دلیل آن این بود که دو شبکه CNN که نماینده‌ خود رسانه‌ای خود آمریکاییها بود و یک شبکه عربی دیگر که به ظاهر حامی افغانستان اما در عمل خلاق این موضوع بود فعالیت می‌کردند و اگر ما می‌خواستیم حرفی در این خصوص بزنیم باید به یکی از این دو شبکه وصل می‌شدیم. به همین دلیل با وجود اینکه بودجه کمی داشتیم شبکه سحر را راه‌اندازی کردیم.

دکتر سرافراز ادامه داد: اما توصیه من به دست اندرکاران این شبکه بعد از 24 ساعته شدنش این است که بیشتر به کیفیت بپردازد زیرا یک مخاطب خارجی 24 ساعته برنامه‌ها را دنبال نمی‌کند و مهم این است که در همان زمان کم بتوانیم تأثیر لازم را بگذاریم. برای مثال وقتی سریال حضرت یوسف در  جمهوری آذربایجان پخش شد تأثیرات عمیقی گذاشت به گونه‌ای که مسئولان آن گفتند دیگرهیچ سریال خارجی‌ای  نمی‌تواند از شبکه داخلی پخش شود.

شبکه سحر باید صدای مظلومان منطقه باشد. در برنامه‌های گفتگو محور نیز این شبکه توفیقات خوبی داشته و می‌تواند با استفاده از امکانات استودیویی که در جمهوری آذربایجان است بهتر از قبل شود.

رئیس رسانه ملی اظهار داشت: سایت شبکه سحر بسیار مهم است در شرایط فعلی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند باید به سایت این شبکه توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا مخاطبین این شبکه در کشورهای مختلف از طریق سایت به راحتی می‌توانند سحر را در دسترس خود قرار دهند.

سرافراز پیرامون احداث شبکه تعاملی داخلی گفت: امسال شبکه تعاملی داخلی را راه‌اندازی خواهیم کرد. ویژگی اصلی این شبکه این است که مخاطب در هر زمانی که بخواهد می‌تواند برنامه دلخواهش را تماشا کند. شبکه سحر هم باید در این حوزه فعالیتهایی داشته باشد. خوشبختانه معاونت برون مرزی فعالیتهای مثبتی در حوزه ارتقاء کیفیت و راه‌اندازی شبکه‌های مختلف HD داشته است.باید سازمان به گونه‌ای باشد که تا چند سال آینده تمام شبکه‌هایش را HD کند.

وی ادامه داد: ارتقاء کیفیت تنها نباید در حوزه تلویزیون باشد و رادیو نیز نیاز به چنین اقداماتی دارد. رادیوی برون مرزی ما حدود 30 زبان خارجی را پوشش می‌دهد و نیاز است بهتر از این هم شود. بسیاری از پیشرفتهایی که در حوزه کیفیت رادیو تلویزیون انجام شده توسط برنامه‌نویسان داخلی بوده و این موضوع مهمی است.

سرافراز خاطر نشان کرد: نقش رسانه‌های برون مرزی در تحولات منطقه بسیار مهم است، در حال حاضر ما تنها دو جریان خبری داریم. فکر می‌کنید تا چه حد اخبار مربوط به حملات گسترده به یمن دقیق و درست پوشش داده می‌شود؟ در غزه خبرنگاران زیادی اعزام شده بودند و حملات اسرائیل به این منطقه به خوبی پوشش داده می‌شد اما امروز که درحال حاضر جریان رسانه‌ای دو قطبی شده است و همه رسانه‌ها به نوعی همصدا شده‌اند و این مسئله سنگین‌تر می‌کند و ما باید آگاهانه‌تر اطلاع‌رسانی کنیم.

دکتر سرافراز در پایان افزود: از تمام مدیران قدیم  و جدید شبکه سحر و مسئولین رسانه‌های برون مرزی تشکر می‌کنم. امیدوارم خداوند این توفیق را به مسئولین این شبکه بدهد که وظایف خود را هر چه بهتر انجام دهند.

پس از نمایش تصاویری از آزادسازی خرمشهر و اجرای نمایش رادیویی «دا» به زبان کردی علیرضا سلیمانی زاده مدیر شبکه جهانی سحر به روی سن آمد و پس از تبریک اعیاد شعبانیه به مخاطبان گفت: شبکه سحر بر اساس ضرورت‌های احساس شده در منطقه تأسیس شد.از بدو پیروزی انقلاب اسلامی برای ارتباط با مرزهای مختلف و صدور پیام انقلاب معاونت برون مرزی صدا و سیما گسترش پیدا کرد و تصمیم به توسعه رادیو تلویزیون برون مرزی گرفت. در آبان ماه 76 شبکه سحر به عنوان نخستین شبکه برون مرزی افتتاح شد.

در ابتدا شبکه زبان آذری یک ساعت از برنامه‌های این شبکه را به خود اختصاص داده بود تا اینکه در دهم آبان 93 برای اولین بار زبان کردی 24 ساعته شد که به دلیل مشکلات منطقه نتوانستیم آیین افتتاحیه آن را برگزار کنیم. 

وی در ادامه افزود: از امروز استودیوی چهارم شبکه سحر راه‌اندازی شد و امکان پخش 4 کانال مستقل از آن فراهم شده است. در سال  گذشته مجموعه ساعاتی که شبکه سحر به خود اختصاص داده بود 72 ساعت بود اما امروز به 96 ساعت رسید.

مستقل شدن شبکه آذری فرصتی را فراهم کرد که در دو کانال دیگر ما نیز افزایش ساعت داشته باشیم. از همین امروز کانال فرانسه سحر از 9 به 18 و بوسنی از 5 به 6 ساعت افزایش پیدا کرد.

این مدیر تصریح کرد: در آذرماه سال گذشته شبکه سحر بخش رادیو و تلویزیون خود را راه‌اندازی کرد و پنج کانال همزمان را در بر گرفت. شبکه سحر مأموریت پخش جهانی دارد و ما به پخش ماهواره‌ای آن اکتفا نخواهیم کرد. در حال حاضر اغلب کانال‌ها از چهار ماهواره پخش می‌شود اما تصمیم داریم شبکه سحر را در پکیج‌های مختلف به مخاطبان عرضه کنیم.

وی ادامه داد: این شبکه باید به انتخاب اول مخاطبان تبدیل شود و آن را به صورت اینترنتی قابل دسترس خواهیم کرد به گونه‌ای که مخاطب برای انتخاب آن محدودیتی نداشته باشد.

سلیمانی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و رهبر ما قبل از اینکه یک شخص سیاسی باشد فرهنگی به حساب می‌آمد و رسالت اصلی ما تبلیغ پیام انقلاب اسلامی است.

هدف از گسترش شبکه‌های برون مرزی هم انجام رسالت فرهنگی انقلاب و مقابله با توطئه اسلام ناب محمدی است.

در دنیایی که همه برای ترویج اسلام هراسی تلاش می‌کنند توسعه شبکه‌های برون مرزی مثل سحر ضروری است.

وی پیرامون شعار انتخاب شده برای شبکه سحر عنوان کرد: با توجه به پیام رهبر انقلاب اسلامی شبکه سحر شبکه‌ی مهر و دوستی، تریبون صداقت و شفافیت در بیان خبرها و یک شبکه‌ی وحدت‌بخش است.

شبکه‌ی سحر چشم‌انداز میل به تراز یک رسانه‌ی اسلامی و مردمی قرار داده شده است و تصمیم دارد به رسانه‌ای جذاب با محتوای قوی و مبنی بر فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تبدیل شود.

وی در پایان گفت: از تمام مدیران کنونی و قبلی این شبکه مخصوصاً آقای فرهمند که تلاش جهادی داشتند تشکر می‌کنم و برای همه آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

پس از نمایش تصاویری از سفر رهبر در سال 79 به تبریز و نم آهنگی در وصف ایشان به زبان آذری، دکتر سرافراز رئیس رسانه‌ ملی برای سخنرانی به روی صحنه آمد.

با حضور دکتر اخگری، علیرضا سلیمانی‌زاده، بحرالعلومی مدیر کانال آذری و متحد معاون مالی و اداری از نرم‌افزار قرآنی راهی به سوی نور که به 31 زبان ترجمه شده بود رونمایی شد همچنین از لوگوی جدید شبکه  و سایت جدید آن پرده برداشته شد.

بنابر این گزارش حجت الاسلام و المسلمین رضا خویی نماینده آیت الله جعفر سبحانی برای خواندن پیام ایشان در خصوص افتتاح شبکه سحر پشت تریبون آمد و پس از دوبله‌ زنده سکانسی از سریال «معمای شاه» محمدرضا ورزی، محمد اخگری گفت: بسیار خرسندم که از نرم‌افزار قرآنی به 31 زبان مختلف پرده برداری شد، از مجتهدی تشکر می‌کنم که نهایت تلاش خود را برای هر چه  بهتر شدن این نرم‌افزار انجام داد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر 24 ساعته شدن شبکه سحر به زبان آذری دو اتفاق مهم دیگر افتاد. یک، در این شبکه همافزایی بین رادیو و تلویزیون را داشتیم و تحریریه برخط را راه انداختیم که هر روز در آن اخبار خط به خط بررسی می‌شود و سوژه‌های ناب رادیو تلویزیونی بیرون می‌آید. دو، راه‌اندازی وب سایت شبکه سحر امیدوارم این فرصت فراهم شود که دوستان در این شبکه بتوانند پیام انقلاب اسلامی را به سراسر جهان منتقل کنند.

اخگری خاطر نشان کرد: شبکه آذری سحر به صورت شانزده در نه پخش می‌شود و امکان HDشدنش زیاد است.

محمد اخگری با خواندن بیتی آذری در وصف کربلا سخنان خود و این مراسم را به پایان رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار