معاون بهداشتی وزارت بهداشت عنوان کرد:

سیگاری‌ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند/در ساماندهی افزایش مالیات بر دخانیات موفق نشدیم

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: طبق آمارها سالانه افراد سیگاری در کشور 10 هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌کنند و 20 هزار میلیارد تومان در کشور صرف خرید هشیش تریاک و مواد دخانی دیگر می‌شود که مجموع آن معادل اعتبار دولت است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت امروز چهارم خرداد در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات در جمع خبرنگاران گفت: طبق آمارها 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و هر یک میلیون نخ سیگار باعث مرگ یک نفر می‌شود.

وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که 50 درصد علت مرگ افراد سیگاری مربوط به سیگار است باید توجه داشت که مشکل اساسی که ما با آن مواجه هستیم  این است که مصرف دخانیات رو به افزایش است که برای حل این مشکل تا کنون 6 راهکار پیشنهاد شده است.

سیاری در خصوص اولین راهکار عنوان کرد: اولین راهکار افزایش قیمت دخانیات است چرا که این امر باعث کاهش دسترسی افراد می‌شود و می تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد. بررسی ها نشان داده که اگر بتوانیم قیمت سیگار را افزایش دهیم به طور تقریبی امسال 2 هزار میلیارد تومان  دولت از آن کسب درآمد می‌کند و در عرض 5 سال این امر به 11 هزار میلیارد تومان می‌رسد. 

سیاری با بیان اینکه ثابت شده که 90 درصد افرادی که اعتیاد به مواد دخانی پیدا می‌کنند شروع مصرفشان از دوره نوجوانی بوده است تصریح کرد: راهکار دوم افزایش آگاهی به افراد جامعه به خصوص قشر جوان است. شرکت‌های دخانی برای کسب بازار فروش خود هر روز ترفندهای جدیدی را به کار می‌برند تا بتوانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند که البته هدف اصلی آنها نوجوانان هستند که با ترفندهای مختلفی سعی دارند که در بین این قشر رسوخ کنند که این امر از طریق کار روی ذهن نوجوانان و تبلیغات بیشمار آنها انجام می‌شود. 

سیاری گفت:راهکار سوم ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی است.یکی از کارهایی را دنبال کردیم این است که بروشورهای ممنوعیت مصرف دخانیات را در اماکن عمومی با کمک اصناف مربوطه انجام داده‌ایم چرا که ثابت شده اگر مصرف سیگار در اماکن عمومی محدود شود اثر بسزایی بر کاهش میزان مصرف دارد. 

وی به راهکار چهارم اشاره و اظهار داشت: جلوگیری از تبلیغ مواد دخانی راهکار موثر دیگری برای کاهش مصرف دخانیات است که یکی از این راهکارها چاپ تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار است که امسال نیز 6 تصویر تهیه شده که به مرور روی پاکت های سیگار نصب می‌شود. 

وی ادامه داد: راهکار پنجم فراهم آوری امکانات ترک دخانیات است.در حال حاضر ما 70 مرکز ترک دخانیات درکشور داریم که با آغاز طرح تحول سلامت نیز برنامه‌ درمان طرح دخانیات را در شبکه‌های بهداشتی ادغام کرده‌ایم. 

سیاری با بیان اینکه ما متعهد شدیم که تا سال 2025 میزان مصرف دخانیات را 30 درصد کاهش دهیم تاکید کرد: راهکار پنجم افزایش مالیات بر سیگار است که البته موفق نشده‌ایم این امر را به سامان برسانیم چرا که مسئولین مربوطه معتقدند افزایش مالیات بر سیگار باعث افزایش قیمت سیگار می‌شود و همین امر موجب به افزایش قاچاق سیگار را به همراه دارد اما باید بگویم که این موضوع در خیلی از کشورها اجرایی شده و با قانون‌های درستی که داشته‌اند توانسته‌اند میزان مصرف را کاهش دهند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به راهکار سوم اشاره و افزود: بررسی وضعیت مصرف راهکار بعدی است به طوری که باید پیگیری و تحقیق کنیم که چه میزان قلیان و سیگار در کشور مصرف می‌شود. 

سیاری به بحث قاچاق اشاره و تاکید کرد: راهکار اصلی افزایش آمار مصرف دخانیات مبارزه با قاچاق است چرا که تحقیقات نشان داده است میزان مصرف مواد دخانی در کشورهایی با درآمد متوسط 11.8 ودر کشورهایی با درآمد پایین 16.8 است در حالی که ایران جزو کشورهای با درآمدهای متوسط رو به بالا دسته بندی می‌‌شوند اما میزان مصرف هم معادل کشورهای با درآمد پایین است. 

وی اظهار داشت: در کشورما طبق آمار 15 تا 20 درصد سیگارهای مصرفی قاچاق هستندبنابراین یک عزم جدی برای برخورد با قاچاق باید در کشور ایجاد شود. 




انتهای پیام/ 

برچسب ها: سیگار ، مالیات ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار