رئیس شواری رقابت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

محصولات سایپا بهبود کیفیت نداشته/ افزایش 15 درصدی قیمت خودرو تأیید نمی‌شود

رئیس شورای رقابت گفت: طی ارزیابی‌هایی که تاکنون در بررسی کیفیت محصولات خودروسازان صورت گرفته محصولات شرکت ایران خودرو نسبت به سال گذشته بهبود نسبی کیفیت داشته است اما محصولات شرکت سایپا از لحاظ کیفیت بهبودی نداشته است.

محصولات سایپا بهبود کیفیت نداشته استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،رضا شیوا در حاشیه همایش بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی کشور در خصوص اینکه شورای رقابت چه زمانی قیمت خودروها را اعلام می‌کند اظهار داشت: شورای رقابت دستور العمل و اطلاعات مربوط به قیمت گذاری را دارد ولی ابتدا باید مشکل پاسخ دهی نسبت به این موضوع  که قیمت‌گذاری خودرو با شورای رقابت است یا نه حل شود، سپس این شورا اقدام به اعلام قیمت‌ها خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت در خصوص ادعای خودروسازان مبنی بر افزایش 15 رصدی قیمت خودرو افزود: این مسئله به هیچ وجه تأیید نمی‌شود و به نظرمن امسال افزایش قیمت آن چنانی نداریم. 

وی ادامه داد: البته خودروسازان به هر جهت تولیدکنند‌ه و در پی افزایش سود از طریق افزایش قیمت هستند اما باید در این میان کشش بازارا را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته تولید خودرو افزایش 70 درصدی داشت، هزینه‌های ثابت روی مقیاس‌ها سرشکن می شود و از این رو به دلیل کاهش هزینه تمام شده نمی‌توان انتظار افزایش آن چنانی قیمت خودرو را داشت.

شیوا در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا خودروسازان بهبودی را در کیفیت محصولاتشان لحاظ کرده‌اند یا خیر گفت: طبق فرمول شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولیدکننده جریمه خواهد شد و اگر نسبت به سال گذشته کیفیت تولید افزایش یابد به تولیدکننده جایزه تعلق می‌گیرد اما متأسفانه مسئله این است که کیفیت خودروها بهبودی نداشته است.

شیوا با بیان اینکه توصیه می شود خودورسازان علاوه بر افزایش تولید، بهبود کیفیت را نیز در دستور کار قرار دهند تا در صورت افزایش قیمت این افزایش قابل دفاع باشد تصریح کرد: طبق بررسی‌های شورای رقابت محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته کیفیت داشته اما هنوز به کیفیت ایده ال نرسیده و از طرف دیگر در محصولات شرکت سایپا بهبود کیفیتی را نسبت به سال گذشته مشاهده نکردیم. 

وی در خصوص سهم خودروسازان چینی در بازار ایران تصریح کرد: متأسفانه روز به روز سهم چینی‌ها از لحاظ اینکه ظاهر محصولاتشان مورد علاقه مردم است بیشتر می‌شود کما اینکه کیفیت این محصولات نسبت به خودروهای داخلی کم تر است.

وی افزود: خودروسازان باید تنوع محصولات خود را در کنار میزان آپشن‌ها و کیفیت افزایش دهند تا بازار خودروی ایران به دست چینی‌ها نیفتد.

رئیس شورای رقابت همچنین در خصوص تشکیل کمیته بانک و بیمه در شورا گفت: کارگروه بیمه تشکیل شده و تأسیس کمیته بانک نیز در حال بررسی است.

شیوا همچنین در مورد رانت 650 میلیون یورویی گفت: بررسی‌ها در این زمینه صورت گرفته و ما در حال کار کارشناسی هستیم که در زمان اتمام کار کارشناسی این مسئله را در صحن علنی شورای رقابت مطرح می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار