توکلی خبرداد:

تسهیلات ویژه برای داوطلبان معلول کنکور سراسری 94 اعلام شد

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: سازمان سنجش آموزش کشور برای داوطلبان نابینای مطلق، کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولین جسمی حرکتی، تسهیلات ویژه ای را در نظر نگرفته است.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران افزود: سازمان سنجش آموزش کشور برای داوطلبان نابینای مطلق، کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولین جسمی حرکتی، تسهیلات ویژه ای را در نظر نگرفته است. 

وی افزود: این تسهیلات به تأیید سازمان بهزیستی رسیده باشند و گواهی ذیربط را به سازمان سنجش ارسال کرده و در فرم ثبت‌نام اینترنتی نیز معلولیت خود را بر حسب مورد مشخص کرده باشند.

توکلی در ادامه گفت: در آزمون سراسری سال 94 یک هزار و 674 داوطلب جزو داوطلبان مذکور قرار دارند که 835 نفر زن و 929 نفر از آنها مرد هستند که از این تعداد بر حسب نوع معلولیت 221 نفر نابینای مطلق هستند که 107 نفر از آنها زن و 114 نفر مرد می‌باشند. 
همچنین از تعداد 365 داوطلب کم‌بینا 174 نفر زن و 191 مرد هستند. تعداد ناشنوایان مطلق 69 نفر است که 48 نفر زن و 21 نفر مرد هستند و از تعداد 221 نفر کم‌شنوا 101 نفر زن و 120 نفر مرد می‌باشند همچنین از تعداد 888 نفر معلول جسمی حرکتی 405 نفر زن و 482 نفر مرد هستند. 

وی گفت: برای داوطلبان نابینای مطلق منشی آشنا به زبان عربی و زبان انگلیسی فراهم شده است و سوالات برخی دروس به خط بریل تهیه شده است. همچنین حوزه‌های امتحانی این داوطلبان در هر یک از گروه های پنج گانه آزمایشی در هر شهرستان مجزا از حوزه‌های داوطلبان تعیین شده است و در شهرستان تهران حوزه آزمون این داوطلبان دانشکده علوم توانبخشی است. 

توکلی اظهار داشت: تمامی سوالات زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی برای کلیه داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی  و همچنین کلیه سوالات ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی ، زبان عربی، تاریخ،‌جغرافی، علوم اجتماعی، فلسفه، منطق و روانشناسی مندرج در دفترچه شماره 2 برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی و همچنین دفترچه اصول عقاید و فقه سوالات زبان انگلیسی تخصصی در دفترچه شماره 3 برای داوطلبان گروه زبان‌های خارجه به خط بریل تهیه شده است و همچنین دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار داوطلبان نابینای مطلق قرار می گیرد. 

وی گفت: دفترچه‌های حاوی سوالات آزمون عمومی (دفترچه شماره 1) و آزمون اختصاصی( دفترچه شماره 2) کلیه گروه‌ها برای داوطلبان کم‌بینا به صورت خط درشت تهیه شده است. 

وی در پایان گفت: این داوطلبان برای پاسخگویی به دروس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک وشیمی، مکانیک 1.5 برابر زمان معمول پاسخگویی و برای سایر گروه 1.3 برابر زمان معمول زمان دارد. همچنین به منظور فراهم آوردن تسهیلات بیشتر داوطلبان مذکور سهمیه 1 و 2 در گزینش نهایی با سهمیه 2 و 3 گزینش می‌شوند. 




انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۲۲ ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
سلام تو ثبت نام سهمیه بهزیستی رو زدم ولی مدارکشو نفرستادم حالا اگه الان بفرستم امکانش هست تو انتخاب رشته بهم کمک بشه؟ خواهش میکنم جوابمو بدید
آخرین اخبار