رئیس مرکز دایرة‌المعارف اسلامی:

تاریخ جامع ایران بزرگترین سند ملی و ایرانی ماست

تلاش کردیم با انتشار این کتاب بخشی از هویت ایرانیمان را نشان دهیم و در شکوفایی فرهنگی و علمی جامعه‌ی ایرانی سهیم باشیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری رونمایی از مجموعه کتاب بیست جلدی «تاریخ جامع ایران» که با حضور سید کاظم موسوی‌بجنوردی، صادق سجادی، فتح‌الله مجتبایی و محمود دهقی در مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز، با اشاره به هدف راه‌اندازی این مرکز گفت: مرکز دایرة‌المعارف اسلامی با هدف حرکت علمی و ادبی و نگارش دایرة‌المعارف‌های اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر کتاب‌های مرجع تشکیل شد. این مرکز برای بالا بردن سطح دانایی مردم و شکوفایی فرهنگی و علمی کارهای اساسی انجام می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای شکل‌گیری چنین مرکزی، با دو مشکل عمده نبود منابع تحقیقی کافی و دیگری نداشتن نیروی متخصص مواجه بودیم. امروز امام نیروی متخصص لازم را داریم ولی همچنان از لحاظ منابع بسیار فقیر هستیم.

در ادامه‌ی این نشست فتح‌الله مجتبایی با اشاره به تدوین کتاب جامع ایران گفت: این افتخار بزرگی است که این کتاب زیر نظر محققان ایرانی تدوین شده است. تمامی تلاش‌های ما در این مرکز این است که با تدوین چنین کتاب‌هایی خلاء‌های فرهنگی ایران را از بین ببریم.

وی اظهار داشت: عیب بزرگ تمام کتاب‌های تاریخی که نوشته می‌شوند این است که پس از نگارش تا سال‌ها بدون تغییر و تجدید نظر باقی می‌مانند. حرکت ما در مرکز دایرة‌المعارف اسلامی تلاش برای بروز رسانی تمامی منابع اطلاعات و کتاب‌هاست.

سجادی سر ویراستار این کتاب با تاکید بر تلاش 14 ساله برای تدوین آن گفت: این مرکز حساس‌ترین نهاد فرهنگی نسبت به فرهنگ ایرانی گذشته و جاری است. رسالت ما ایجاد فضایی برای دانایی و ارتقاء سطح فرهنگی جامعه است.

وی افزود: ملتی که برای ثبت و ضبط تاریخ کشورش تلاشی نکند محکوم به زوال است. ما با تدوین این کتاب که با استفاده از منابع ایرانی و غیر ایرانی و همچنین با کمک شرق‌شناسان کشورهای دیگر تدوین شده است، تلاش کرده‌ایم تا برخی از این تاریخ فرهنگی را برای نسل‌های آینده به جا بگذاریم.

گفتنی است؛ کتاب جامع تاریخ ایران در 20 جلد، از قرار هر جلد 85 هزار تومان به چاپ رسیده است که در تاریخ بیست‌و‌ششم خرداد‌ماه جاری رونمایی می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار