باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سردرگمی دانش آموزان از تغییرات کتاب‌های درسی/آیا این تغییرات از الگوی خاصی پیروی می‌کند؟

با توجه به اینکه تغییرات کتب‌ درسی دانش‌آموزان از چند سال قبل در مقاطع مختلف تحصیلی شروع شده و عمر این تجربه کوتاه است محتوا و حجم جدید این کتاب‌ها مشکلاتی را برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین آنان به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نظر می‌رسد تغییرات کتب درسی آنچنان که باید و شاید نتوانسته مقبولیت لازم را در بین دانش آموزان و حتی معلمان به همراه داشته باشد. به طوری که در برخی موارد منجر به اصلاحاتی در سال‌های پس از تغییر هم شده است و شاید این موارد حاکی از شتاب زدگی در  ایجاد این تغییرات باشد. 

گفتنی است در تغییرات کلی کتاب‌های درسی نسبت به گذشته روش تفهیم مطالب از سوی آموزگار به دانش‌آموز مهم است. ناآگاهی والدین از روش‌های جدید تدریس موجب ناکارآمدی در مرور تمرین در خانه است و گاها والدین خواستار تشکیل جلسات توجیهی برای آگاهی والدین و تقویت فرزندان در یادگیری دروس اصلی و پایه می‌شوند.

بنا بر این گزارش وجود اشتباهات تایپی گاهی اوقات موجب سردرگمی دانش‌آموز در فهم مسأله می‌شود و درتغییر کتاب ریاضی و تدوین ویرایش  جدید از استادان دانشگاهی استفاده شده که با توجه به ناآشنایی با فضای آموزشی حاکم بر مدارس، بازدهی خوبی برای معلمان و دانش‌آموزان به همراه نداشته است. 

این در حالی است که مسولان آموزش و پرورش تغییرات کتاب‌های درسی را بخشی از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌دانند‌.

محی الدین محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در همین زمینه افزود‌: ۲۹ عنوان کتاب درسی در پایه پنجم و نهم  درسال تحصیلی ۹۴-۹۵ جدید التالیف هستند همچنین در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ کتاب های درسی پایه دهم تغییر می کند.

وی افزود:کتاب ها تولید محتوا  و اعتبار بخشی اولیه شده اند و اکنون در مرحله تجدید نظر  واعمال نظرات در اعتبار بخشی است و تا پایان اردیبهشت ماه کتاب ها به چاپ می رسند و ۱۵ شهریور ماه سال ۹۴ کتاب‌های درسی بین دانش آموزان توزیع می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کتاب‌های ابتدایی در مدارس و کتاب های فنی و حرفه ای در هنرستان‌ها توزیع می‌شود، کتاب های دوره اول و دوم متوسطه توسط کتاب فروشی ها به فروش می‌رسند.

وی یاد آور شد: کتاب‌های پیش دانشگاهی برای اولین بار به صورت اینترنتی به فروش می‌رسد که امیدواریم در سال‌های آینده تمام کتاب‌های درسی از طریق اینترنت به فروش رسند.

به نظر می‌رسد چنین شرایطی موجب رونق گرفتن کلاس‌های خصوصی و فروش کتاب‌های کمک آموزشی باشد، چرا که معلمان در بازه زمانی مدرسه نمی‌توانند مطالب را بخوبی ارائه کنند.



گزارش از طیبه کارگر



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار