رشد قارچ گونه مراكز غير مجاز خالكوبی؛

ويروس هپاتيت در كمين كسانی که خالكوبی می كنند

چند سالي است كه خالكوبي يا همان تتو از سوی جوانان مورد استقبال قرار گرفته است‌، همين استقبال باعث شده مراكزی غير مجاز و زيرزمينی توسط افراد سود جو راه اندازی شود كه به دليل عدم رعايت مسايل بهداشتي باعث انتقال بيماری هپاتيت شود.

به گزارش  خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛   چند سالي است كه خالكوبي يا همان تتو از سوی جوانان مورد استقبال قرار گرفته است‌، همين استقبال باعث شده مراكزی غير مجاز و زيرزمينی توسط افراد سود جو راه اندازی شود كه به دليل عدم رعايت مسايل بهداشتي باعث انتقال بيماری هپاتيت و حتي ويروس اچ آی وی در افرادیی شود كه در اين مراكز اقدام به خالكوبی می‌كنند.

تجارت ميليونی مراكز غيرمجاز خالكوبی 

خالكوبي يا همان تتو كه اين روزها بين جوانان مد شده باعث شده برخی افراد سودجو به كشورهای جنوب شرق آسيا بروند و در آنجا نحوه تتوهای رنگی با طرح های سه بعدی و جوان پسند آموزش می‌بينند و همراه با خود وسايل و تجهيزات خالكوبي را وارد می‌كنند و در بازگشت به كشور مركزی غير مجاز و زير زمينی را راه اندازی می كنند كه از اين راه تجارتی ميليونی برای خود دست و پا می‌كنند اما اين پايان ماجرا نيست.

هپاتيت در انتظار كسانی كه مِی‌خواهند خالكوبی كنند
دكتر سيد مويد علوييان رييس شبكه هپاتيت ايران درباره شيوع بيماری‌های هپاتيت و اچ آی وی از طريق مراكز غير مجاز خالكوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: جامعه در حال تغيير و تحول است و جوانان تمايل به مد و زيبايی و خالكوبی پيدا كرده‌اند كه اين امر باعث شده در مراكزی غير بهداشتی اقدام به انجام اين كار كنند كه اكثر اين مراكز به دليل عدم رعايت بهداشت و استفاده از سوزن‌های آلوده و غير بهداشتی باعث آلوده شدن فرد به ويروس هپاتيت و اچ آی وی می‌شود. 

وی در ادامه در ادامه گفت: در كشور حدود يك ميليون و چهارصد هزار نفر مبتلا به هپاتيت B  و حدود دويست هزار نفر مبتلا به هپاتيت C داريم. در حدود 20 درصد از كسانی كه به مركز شبكه هپاتيت مراجعه می‌كنند راه های اعتياد ديده نمی‌شوند بلكه بيشتر از طريق مراكز آلوده و غير مجاز خالكوبی و آرايشگاه هايی كه مسايل را بهداشتی رعايت نمی‌كنند، می‌باشد و البته گاهي حجامت غير بهداشتی هم باعث انتقال اين نوع بيماری‌ها می‌شود. 

دكتر علويان در مورد سرنگ‌های آلوده در باشگاه های بدنسازی هم هشدار داد كه بعضي ورزشكاران در باشگاه‌های ورزشی تزريقاتی انجام می‌دهند كه همين امر باعث می‌شود كه اين نوع بيماری‌ها انتقال يابد.

مشكلات پوستی روی ديگر عوارض خالكوبی 
 
یک مطالعه جدید نشان داده است که استفاده از تاتو یا خالکوبی میتواند ریسک بروز مشکلات پوستی را افزایش دهد. با در نظر گرفتن محبوبیت رو به رشد تاتو، محققان در یکی از مراکز تحقیقاتی نیویورک بررسی را بر روی 300 فرد بالغ با سن 69-18 سال که از تاتو استفاده کرده بودند صورت دادند. در هیچکدام از این افراد بیش از پنج تاتو وجود نداشت و تاتو های انجام شده بیشتر در ناحیه بازو بودند. (حدود 67 درصد)

بررسی نشان داد که در شش درصد از افراد مشکلاتی مانند قرمزی یا لکه های پوستی، عفونت، خارش شدید یا تورم که بیش از چهار ماه از زمان تاتو زدن باقی مانده بود وجود داشت و در بعضی موارد مشکلات تا بیش از یکسال هم باقی مانده بود. محققان می‌گویند بعضی از این مشکلات را میتوان با داروهای ضد التهابی استروئیدی درمان کرد ولی ممکن است در بعضی موراد درمان نیازمند استفاده از لیزر باشد.

محققان عقیده دارند علت بسیاری از این مشکلات مواد شیمایی غیر استاندارد و مضر است که در رنگ های مورد استفاده در تاتو استفاده می‌شود. 

دكتر نصرت پورسينا متخصص پوست و مو درباره عوارض خالكوبی بر روی پوست گفت: شايع شدن خالكوبی كه بيشتر به دليل زيبايی انجام می‌شود  باعث عوارض بر روی بدن می‌شود كه اين عوارض در اكثر موارد می‌تواند خطرناك باشد به طوری كه می‌تواند در عملكرد مغز تاثير داشته باشد. 

وی در ادامه گفت‌: با پيشرفت علم پزشكی ثابت شده كه خالكوبی  برای پوست عوارض جبران ناپذيری به دنبال خواهد داشت كه اين عوارض زود رس و ديرس خواهد بود‌. از جمله عوارض ديررس خالكوبی حساسيت شديد نسبت به آفتاب است چرا كه مواد رنگی در خالكوبی‌ها باعث می‌شود نور آفتاب بيشتر جذب شود كه در نهايت باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

همچنين آنچه كه بيشتر باعث نگرانی است سرطان‌های پوستی است كه بعد از 20 تا 30 سال علايم آن بروز می‌كند. از جمله سرطان‌هاي پوستي مي توان به بی بی سي و اس سی سی اشاره كرد كه فرد را درگير می كند كه سرطان‌های بسيار خطرناكی است. 

آنچه كه بايد در اين گزارش به آن اشاره كرد اهميت فرهنگ سازی از طريق رسانه‌هاست چرا كه همه كسانی كه خالكوبی انجام می‌دهند دانسته يا نداسته نسبت به عوارض خالكوبی اقدام به انجام اين كار می‌كنند ولي حلقه مفقوده در جريان فرهنگسازی از خانواده آغاز می‌شود كه نبايد اجازه اين كار را بدهند و قطعا می‌تواند در جلوگيری از اشاعه بيشتر خالكوبی در جامعه امروز در ميان جوانان موثرباشد.   

گزارش از محمد نجف شهرستانکی


انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار