باشگاه خبرنگاران گزارش‌ می‌دهد؛

استیضاح وزیر آموزش و پرورش لغو شد؟

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یکبار از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد اما به فاصله کمتر از چند روز هیئت رئیسه اعلام کرد، اعلام وصول طرح استیضاح علی‌اصغر فانی کان لم یکن بوده و اعلام وصول اصلی منوط به تصمیم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری است.

استیضاح وزیر آموزش و پرورش لغو شد؟به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ چند روزی است استیضاح وزیر آموزش و پرورش پررنگ‌تر از قبل از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

حتی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش یکبار از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد اما به فاصله کمتر از چند روز هیئت رئیسه اعلام کرد، اعلام وصول طرح استیضاح علی‌اصغر فانی کان لم یکن بوده و اعلام وصول اصلی منوط به تصمیم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری است.

در آستانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، جلسه غیرعلنی مجلس صبح امروز (سه شنبه 26 خردادماه) با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

علیرضا منادی سپیدان در مورد چرایی برگزاری این نشست غیرعلنی معتقد است؛ 170 نفر از نمایندگان از چندی قبل پیگیر نشستی در مورد وضعیت معیشت فرهنگیان بود که برحسب اتفاق این نشست در آستانه استیضاح وزیر آموزش و پرورش برگزار شده است.

هرچند محسن صرامی‌فروشان یکی از طراحان نشست غیرعلنی معتقد است این جلسه غیرعلنی ربطی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش ندارد، اما خروجی آن تاثیر مستقیمی بر روند استیضاح وزیر آموزش و پرورش داشت.

منادی سپیدان عضو هیئت رئیسه مجلس درباره تاثیر نشست غیرعلنی بر روند استیضاح علی اصغر فانی می‌گوید به نظر من این نشست تاثیر مثبتی داشت و به نفع آقای علی اصغر فانی شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می‌گوید: این نشست باعث شد تا نمایندگان تامل بیشتری در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش داشته باشند.

البته وعده‌های محمدباقر نوبخت و علی‌اصغر فانی در این جلسه نیز بر تصمیم نمایندگان تاثیرگذار خواهد بود، هرچند نمایندگان دیگری نیز همچون محمدحسن آصفری معتقدند همچنان طرح استیضاح را پیگیری خواهیم کرد.

حتی محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان طی تذکری از برگزاری نشست غیرعلنی مجلس انتقاد کرد و گفت: حتی با برگزاری این نشست ما به استیضاح وزیر آموزش و پرورش مصر بوده و استیضاح فانی خواسته اکثر فرهنگیان است.

وی تصریح کرد: نباید موضوع را سیاسی کنیم، چرا که استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل نامدیریتی است.

البته نماینده مردم زنجان پیشنهاد داد علی اصغر فانی خودش استعفا دهد.

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: نشست غیرعلنی مجلس ربطی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش نداشت.

نوبخت در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفته است؛ در سال 90 تعداد دانش آموزان کشور 11.5 میلیون نفر بودند که این رقم در سال 94 نیز ثابت است، ولی بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش دوبرابر شده است.

طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی به خاطر معیشت فرهنگیان این طرح را پیگیری می‌کنند که نوبخت در مجلس به نمایندگان گفته است؛ پرداختی‌ها را باید با استناد به ظرفیت بودجه‌ای کشور در نظر بگیریم و آنچه را که داریم هزینه کنیم.

البته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این نکته اشاره نکرده است که اگر ظرفیت بودجه‌ای کشور مناسب نیست چرا به برخی دستگاه‌ها همچون پزشکان اعداد و ارقام نجومی پرداخت می‌شود.

علی اصغر فانی نیز در این نشست وعده اجرای سند تحول بنیادین را مطرح کرده است.

این وعده نیز بارها داده شده و خبری از نظام جامع پرداخت نیست.

ناگفته نماند در این جلسه مقرر شد کمیته مشترک بین دولت و مجلس در سازمان مدیریت تشکیل شود تا ظرف یکماه آینده تکلیف حقوق و دستمزد معلمان را مشخص کند.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش از خواسته خود دست خواهند کشید؟ و آیا تا زمان تعیین شده دولت به صورت عام و وزارت آموزش و پرورش به صورت خاص به وعده خود در مورد بهبود معیشت فرهنگیان عمل خواهد کرد!

نتیجه هرچه باشد تکلیف استیضاح علی اصغر فانی را تعیین خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: استیضاح ، وزیر ، آموزش ، فانی ، نوبخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار