قادری:

بررسی خصایص و پارامترهای تئاتر دینی در «همایش رضوی»

دبیر «همایش رضوی» تصریح كرد: در «همایش رضوی» نسبت به آنچه كه تاكنون وجود داشته، آسیب شناسی می‌شود و بخش اصلی آن نیز به تبیین مفهوم تئاتر دینی اختصاص دارد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ نصرالله قادری در گفتگو با روابط عمومی دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، درباره «همایش رضوی»  گفت: در این همایش از اساتید دانشگاه و صاحب نظران تئاتر حضور خواهند داشت كه صبح‌ها سخنرانی و بعد از ظهر نیز میزگرد با حضور شركت‌كنندگان و مخاطبان و پرسش و پاسخ آنها انجام خواهد شد.

دبیر «همایش رضوی»  با بیان اینكه مهمانان از سوی دبیرخانه این همایش دعوت شده‌اند، افزود: به تمام حاضرانی كه قبلا برای شركت در این همایش نام‌نویسی كرده‌اند، گواهی شركت داده می‌شود و محوریت آن نیز درباره تئاتر دینی و تاثیر آن است.

وی با اشاره به مسبوق به سابقه بودن چنین همایش‌هایی، درباره تاثیرگذاری این برنامه‌ها بر نمایشنامه نویسی دینی توضیح داد: ذات نمایشنامه نویسی دینی است؛ هرچند می‌توان شاخه‌ای در قالب نمایشنامه نویسی مذهبی برای آن تعریف كرد. با این حال، وظیفه همایش این نیست كه به غنای نمایشنامه‌نویسی كمك كند، بلكه این همایش وظیفه دارد مباحث تئوریك را مطرح كند و اگر قرار است  در نمایشنامه نویسی تاثیر داشته باشد، آن نمایشنامه نویس است كه باید این نظریات را بخواند و تاثیر خود را از آن بگیرد.

قادری با بیان اینكه هرگز نمی‌توان از پیش گفت این همایش تاثیر موثری در نمایشنامه‌نویسی خواهد داشت یا خیر؛ ادامه داد: وظیفه همایش تربیت نمایشنامه نویس یا تقویت نمایشنامه نویسان نیست؛ بلكه خط اصلی همایش این است كه مفهوم تئاتر دینی را تبیین كند و اینكه چگونه از آن استفاده شود، وابسته به مخاطبین و شركت‌كنندگان است.

این نویسنده و كارگردان تئاتر، با تاكید بر اینكه این همایش صرفا با نمایشنامه نویسی مرتبط نیست، بلكه می تواند در تربیت بازیگر مذهبی، كارگردان مذهبی، طراح صحنه مذهبی و ... موثر باشد، تصریح كرد: این همایش در ارتباط با تئاتر دینی است و درباره كلیت تئاتر بحث می‌كند و به این موضوع می‌پردازد كه تئاتر دینی چه خصایص و پارامترهایی دارد.

وی گفت: در میزگردهای همایش هم بررسی خواهد شد كه نقص‌های ما در این عرصه چه بوده و با آن، چگونه برخورد شده؛ در واقع نسبت به آن چیزی كه تاكنون بوده، آسیب شناسی می‌كند و بخش اصلی آن نیز به تبیین مفهوم تئاتر دینی اختصاص دارد.

دبیر «همایش رضوی» خبر داد: در پایان همایش، نوار سخنان جلسات میزگرد و سخنرانی كه به صورت مقاله ارائه شده، پیاده و تمام آنها در قالب یك كتاب منشر خواهد شد.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، در همایش رضوی كه روزهای 1 و 2 مرداد برگزار خواهد شد، اساتید و صاحب‌نظرانی همچون دکتر محمود عزیزی، دکترقطب الدین صادقی، دکترمهدی حامد سقائیان، دکترمهرداد رایانی مخصوص، دکترمهدی نصیری، محمد ابراهیمیان، حسین مسافرآستانه، منصور(حسین) پارسایی، علی ریاحی نبی و رضا کمال علوی حضور خواهند داشت.

گفتنی است دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 25 الی 29 مرداد ماه سال جاری در استان خراسان شمالی(بجنورد) به دبیری حسین ثابت قدم وحید برگزار می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار