باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

«چمران خمینی» یا «چمران بازرگان»؟ + فیلم

هم دوره ای های شهید چمران در مجلس اول شورای اسلامی معتقدند، شهید چمران، «چمران خمینی»، «چمران الهی» و «چمران خدایی» بود.

«چمران خمینی» یا «چمران بازرگان»؟گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی چمران 81 سال پیش در خیابان 15 خرداد تهران - به طور دقیق در بازار آهنگرها - متولد شد.

شاید آن زمان کسی فکر نمی کرد  مصطفی چمران در آینده ای نه چندان دور، برگ زرینی از تاریخ کهن ایران اسلامی را به خود اختصاص دهد ولی بعد از گذشت 34 سال از شهادت این مرد بزرگ، همچنان تاریخ به احترام وی قیام می کند.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدرسه انتصاریه، دارلفنون و البرز گذراند و در سال 1336 موفق شد وارد دانشگاه تهران شود و تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک ادامه دهد.

مصطفی چمران از 5سالگی در تفسیر قرآن مرحوم طالقانی و درس فلسفه شهید مطهری شرکت می کرد و البته در مبارزات سیاسی مرحوم مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت ایران حضور داشت.

ورود جدی وی به عرصه سیاست به بعد از کودتای ننگین 28 مرداد باز می گردد به طوری که به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست، پیوستنی که در مشی، با آنها اختلاف زیادی داشت.

مصطفی چمران که شاگرد ممتاز تمام کلاس های درسی خود بود، با استفاده از بورس تحصیلی به آمریکا اعزام شد تا در معتبرترین دانشگاه آمریکا یعنی برکلی دکتری الترونیک و فیزیک پلاسمای خود را دریافت کند.

وی که از 15 سالگی پای درس افرادی همچون شهید مطهری نشسته بود به خوبی واقف بود به چه سرزمینی گام نهاده و چگونه باید رفتار کند تا عزت ایرانی و اسلامی را در کشوری مثل آمریکا حفظ کند.

دکتر چمران که دست پرورده اسلام ناب محمدی در ایران بود، با حضور در آمریکا انجمن دانشجویان اسلامی آمریکا را پایه ریزی کرد.

اما این آغاز فعالیت درخشان شهید چمران بود چرا که وی پس از قیام 15 خرداد سال 1342به مصر رفت تاسخت ترین دوره های چریکی و جنگ های پارتیزانی را بیاموزد.

دکتر چمران پس از 23  سال دوری از وطن، سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به میهن اسلامی بازگشت تا منشا خیر و برکات برای این مرز و بوم باشد.

شبهه
یکی از شبهاتی که هموراه در مورد شهید چمران مطرح می شود وابستگی این مرد والامقام به نهضت آزادی است.

آشنایی مهندس چمران با برخی اعضای نهضت آزادی از جمله مهندس بازرگان به قبل از تشکیل رسمی این تشکل بر می گردد، زمانی که چمران شاگرد مهندس بازرگان بود و تشکل نهضت آزادی زمانی شکل گرفت که چمران در ایران نبود بنابراین نمی توان گفت مهندس چمران به عضویت رسمی نهضت آزادی در آمده است.

چمران خمینی
احمد توکلی در این رابطه به باشگاه خبرنگاران می گوید: معلوم است که شهید چمران، «چمران خمینی» بود.

وی می افزاید: درست است که شهید چمران به نهضت آزادی احترام قائل بود اما مشی ایشان انقلابی بود و با مشی نهضت آزادی فرق داشت.

نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی که با شهید چمران هم دوره بوده است، تصریح می کند: نهضت آزادی های قدیمی که برخی آنها فوت کرد اند و خدا آنها را رحمت کند، از نظر سیاسی و مبارزاتی ساختار شکن نبودند، اما شهید چمران مرد نبرد و رزم بود، نبرد نه مثل مجاهدین بلکه به روش خودش اسلحه بر می داشت.

توکلی تاکید می کند: شهید چمران همواره به دنبال ساختار اسلام بود چه زمانی که در لبنان جانفشانی می کرد، چه زمانی که وارد دولت ایران شد و چه زمانی که در شورای انقلاب حضور داشت.

چمران الهی
احمد سالک‌کاشانی از دیگر هم دوره ای های شهید چمران در مجلس اول نیز در این مورد به باشگاه خبرنگاران می گوید: شهید چمران از شخصیت‌های بسیار بزرگ و والامقام جمهوری اسلامی ایران است.

وی می افزاید: ایشان چه در زمانی که در آمریکا مشغول تحصیل بود، چه زمانی که به کمک مرحوم شهید صدر در احیای شیعیان در لبنان ایثار می‌کرد، چه زمانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسند وزارت دفاع و چه زمانی که به عنوان یک رزمنده در جبهه‌های جنگ با کفار می‌جنگیدند، چمران الهی،  چمران خدایی و چمران خمینی بودند و این یک واقعیت انکارناپذیر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل شکل‌گیری شخصیت والای شهید چمران معتقد است: رشادت، شجاعت، تدبیر و حضور همیشگی این شهید در مسیر تکالیف الهی همه و همه از این شخصیت، شخصیت والایی را ترسیم کرده بود که وابستگی به گروهی نداشت و خدایی بود و خمینی.

سالک در مورد اینکه بسیاری از جریانات نهضت آزادی همواره درصدد مصادره چمران به نفع گروه و جریان خود هستند، تأکید می کند: بسیاری از جریانات نهضت آزادی برای تطهیر جریان خود به پاکان متوصل می‌شوند اما باید بدانند همان گونه که امام خمینی (ره) نهضت آزادی را مردود اعلام کرد، امروز هم این نهضت در نزد مردم مردود است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید می کند: بنده خود به عنوان یکی از نمایندگان مجلس اول شورای اسلامی، از نزدیک اشراف کاملی به تفکرات جریان نهضت آزادی داشته‌ام و معتقدم این گروه جز برای رضایت کدخدای دنیا کاری برای خدمت به مردم و انقلاب نمی‌کنند.

کلام امام
حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به اتهام «نهضت آزادی بودنِ شهیدچمران» خط بطلان کشید و گفت: «چمران عزیز با عقیده پاک، خالص، غیروابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید. هنر آنست که بی‌هیاهو‌های سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت روانش شاد و یادش بخیر. و اما ما می‌توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند.»

فیلم لحظه شهادت این شهید بزرگوار را اینجا ببینید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین پور
۱۶:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
درود خدا بر امام و تمام شهدا به خصوص شهید چمران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
هدیه به ارواح امام و شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۲:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
چمران بازرگان یعنی چمران دمکرات یعنی چمران آزادی یعنی چمران اصلاحات.....
چمران بعنی مرد خدا
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۰:۱۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
دورد بر فرمانده دوران حساس انقلاب واسطوره شجاعت غیرت ایمان.
روحش شاد ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
وطن دوست
۲۲:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
درود خدا برشهدا به ویژه شهید چمران
آخرین اخبار