شهرکرد؛

بهره برداری غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت عامل اصلی تخریب مراتع زاگرس

بهره برداری غیرمجاز و مازاد بر ظرفیت و توان اکولوژیکی، از جمله دلایل اصلی تخریب مراتع و رویشگاه زاگرس مرکزی در استان چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد،سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاریبا بیان این مطلب گفت:هم اکنون 20 هزار خانوار از مراتع این استان بهره برداری می کنند که حدود سه هزار خانوار از این تعداد، فاقد مجوز و پروانه چرای دام هستند.

علی محمدی مقدم افزود: وجود دام سه برابر ظرفیت مراتع و تعداد بالای بهره برداران، تعلیف دام در مراتع این استان را غیراقتصادی و دامداران را متضرر کرده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در چهارمحال و بختیاری هر دامدار به ازای 40 واحد دامی، تنها 90 هکتار مرتع در اختیار دارد در حالیکه مطابق استانداردهای موجود، در صورتی تعلیف دام در مراتع مقرون به صرفه است که هر خانوار 250 واحد دامی را پرورش دهد و به ازای این تعداد 500 هکتار مرتع در اختیار داشته باشد.

محمدی مقدم اضافه کرد: علاوه بر مقرون به صرفه نبودن دامداری درمراتع، فقیر شدن پوشش گیاهی دیگر آسیبی است که روز بروز بیشتر بر پیکره منابع طبیعی استان ضربه وارد می کند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاریگفت: براین اساس باید با همکاری تمام ادارات و مسئولان، مشاغلی برای بهره داران منابع طبیعی بخصوص مراتع فراهم شود که معیشت پایدار آنان و توسعه منابع طبیعی را به همراه داشته باشد.

محمدی مقدم با بیان اینکه کاهش شدید منابع آبی و نرخ بالای فرسایش خاک از مهمترین تهدیدهای امنیت غذایی بشر به حساب می آید، گفت: محدود بودن منابع آبی تجدید پذیر و مدت زمان بسیار طولانی تولید خاک، بر اهمیت و ضرورت بحث حفاظت از آب و خاک می افزاید.

به گفته وی؛ استان چهارمحال و بختیاری به رغم برخورداری از نزولات آسمانی مناسب و میانگین بارش بیش از حدود 3 برابر میانگین کشوری و تولید 10 درصد از آبهای شیرین کشور باز هم با مشکلات و تهدیدهای جدی در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی مواجه است و بهره برداری غیر اصولی و بیش از ظرفیت از سفره های آب زیر زمینی باعث شده تا تمامی دشت های کشاورزی استان با افت شدید آب های زیر زمینی مواجه و علاوه بر ایجاد مشکلات در بحث کشاورزی، به کانون های تولید گرد و غبار تبدیل شوند.

محمدی مقدم همچنین با اشاره به اینکه در برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری هر ساله بخشی از جنگل‌ها تبدیل به اراضی کشاورزی می‌شود، گفت: تغییر کاربری جنگل‌ها نیز سبب افزایش فرسایش خاک و بیابان زایی می‌شود.

حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار معادل 86.4 درصد از مجموع مساحت استان چهارمحال و بختیاری را عرصه های منابع ملی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد که 307 هزار هکتار آن جنگل ویک میلیون و 90 هزار هکتار آن مرتعاست.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.