مخالفت سازمان ملل و اتحادیه آفریقا با برگزاری انتخابات بوروندی

رئیس جمهور بوروندی با وجود مخالفت قطعی نهادهای بین‌المللی، امروز انتخابات عمومی را در این کشور برگزار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس 24؛ ابراز نگرانی سازمان ملل متحد و مخالفت اتحادیه آفریقا درباره برگزاری انتخابات عمومی در بوروندی موجب نشد "پیر انکرونزیزا ،" رئیس جمهور این کشور، برنامه انتخابات امروز را لغو کند.

" انکرونزیزا" قصد دارد برای سومین دوره پیاپی در پست ریاست جمهوری بوروندی ابقا شود؛ اما احزاب مختلف و مردم این کشور چنین اقدامی را بر خلاف قانون اساسی می‌دانند.

"بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل متحد، به فضای سیاسی و امنیتی حاکم بر بروندی اشاره و درباره پافشاری دولت مرکزی به برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کرد. سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد: گروه تسهیل بین المللی در بوجومبورا سخت تلاش می کند تا احزاب بوروندی را در رسیدن به توافقی درباره برگزاری انتخاباتی آزاد ، عادلانه ، فراگیر و صلح آمیز یاری کند و "بان کی مون" از ناسازگاری احزاب که موجب بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌ها شده‌اند به شدت ابراز تاسف کرده است.
"بان کی مون" همچنین از همه رهبران سیاسی بوروندی خواست منافع مردم کشورشان را در نظر بگیرند و برای حفظ صلح و تقویت آشتی ملی مسائل سیاسی را از راه گفتگو حل و فصل کنند.

اتحادیه آفریقا نیز اعلام کرد بر انتخابات پارلمانی و منطقه‌ای بوروندی که امروز برگزار می‌شود، نظارت نخواهد کرد زیرا شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات معتبر در این کشور فراهم نیست.
"انکوسازانا دلامینی زوما،" رئیس کمیسیون آفریقا، شب گذشته تاکید کرد از نظر اتحادیه آفریقا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات عادی، آزاد، شفاف، معتبر و دموکراتیک در بوروندی فراهم نیست و این کشور نمی‌تواند در شرایط موجود الزامات مندرج در منشور دموکراسی، انتخابات و زمامداری آفریقا را رعایت کند. به همین دلیل اتحادیه آفریقا بر انتخابات این کشور نظارت نخواهد کرد.

طرفداران جناح مخالف و جامعه مدنی بوروندی از هفته ها پیش در اعتراض به نامزدی مجدد "انکرونزیزا،" رئیس جمهور کنونی بوروندی، در انتخابات آینده در شهرهای مختلف به ویژه بوجومبورا - پایتخت این کشور- تظاهرات می‌کنند. این تظاهرات اعتراض آمیز تا کنون چند بار به خشونت کشیده شده است. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد تا کنون حدود 70 نفر در خشونت های بوروندی کشته شدند و بیش از 50 هزار نفر نیز از بیم خشونت و ناامنی به کشورهای همسایه به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو، تانزانیا و رواندا فرار کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار