باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

تشخیص سرطان سینه در پژوهشگاه ملی ژنتیک

محققان با استفاده ار تکنیک‌های جدید و روش‌های نوین، راه حل‌هایی را پیشنهاد کردند که می‌تواند در پیشگیری و درمان و در‌ نهایت افزایش سطح بهداشت جامعه موثر واقع شود به تازگی متخصصان ژنتیک تستی را برای شناسایی ژن سرطان سینه ابداع کردند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ معضلی که مختص یک کشور نیست، بیماری که تا سال 2008 تقریباً 14 میلیون نفر با آن مبتلا شدند و 7.6 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند. صحبت از سرطان است واژه‌ای که ذهن هر شخصی را به مرگ معطوف می‌کند و بی مهابا لرزه به اندام می‌اندازد.

آمار‌ها می‌گوید در ایران سالانه حدود 85 هزار مورد مبتلا به سرطان می‌شوند که 15 هزار مورد آن مربوط به سرطان سینه است این در حالی است که بسیاری مشکل ایران را نه سونامی سرطان بلکه کاهش پیش آگهی می‌دانند  

ررسی عوامل ژنتیکی و اپی‌ژنتیکی  
سید‌احمد آل یاسین متخصص ژنتیک و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در خصوص روش تشخیص سرطان سینه می‌گوید: ما در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اهمیت عوامل ژنتیکی  و اپی‌ژنتیکی را  در ایجاد سرطان سینه مورد بررسی قرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادیم و به این نتیجه رسیدیم که عوامل ژنتیکی  و اپی‌ژنتیکی تأثیر‌‌ زیادی دارند در واقع عوامل اپی ژنتیک هم عوامل ژنتیک را کنترل می‌کند‌. مثلا در سرطان سینه تشخیص جهش‌های ژنتیکی روی ژن‌هایی که عامل اولیه ایجاد سرطان هستند نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از افرادی که مبتلا به سرطان سینه هستند ناشی از جهش‌های ژنتیکی است و 90 درصد بستگی به شرایط محیطی و سبک زندگی دارد. 

فامیلی و‌‌ ارثی دو نوع تفاوت این سرطان  
 وی تصریح کرد: سرطان سینه به دو‌ گروه فامیلی و ارثی تقسیم می‌شوند‌. سرطان سینه فامیلی یعنی در برخی از فامیل‌ها سرطان سینه بیشتر دیده می‌شود‌. سرطان‌های سینه ارثی بیشتر‌ در‌ خانم‌هایی است که در اقوام آنها انواع سرطان‌ها مثل پروستات، ریه، خون و ... دیده می‌شود. 
 
سرطان سینه،‌ شایع‌ترین ‌سرطان‌ در خانم‌ها
سرطان سینه شایع‌‌ترین نوع سرطان در بین خانم‌ها است. در 140 کشور‌د نیا هم شیوع دارد. پیش‌بینی شده است تا بیست سال آینده 90 درصد مقدار این شیوع افزایش پیدا‌ می‌کند که از دلایل آن هم می‌توان به عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد. 
 
 انتشار نتایج مطالعات در نشریه‌های بین المللی
آل یاسین با بیان اینکه مطالعات پژوهشگاه ملی ژنتیک یکی از نشریه‌های علمی نیلی و نیچر‌چاپ شده است اظهار‌کرد: مطالعاتی که ما روی سرطان سینه داشتیم خوشبختانه بعد از چند سال در یکی از نشریه‌‌های علمی نیلی و نیچر چاپ شده است. روش‌هایی در دنیا در حال توسعه است که برای تعیین خطر‌ ابتلا به سرطان سینه استفاده می‌شود. روشی که ما‌ تحقیق کردیم هم همین بوده است. با استفاده از تکنیک‌هایی توانستیم خطر‌ ابتلا به سرطان سینه را مشخص کنیم که حتی در افراد می‌تواند دو تا پنج سال این احتمال را‌ بگوید. این یک قدم بزرگی هم برای آنهایی که سرطان ارثی فامیلی دارند و هم برای افرادی که سرطان سینه ارثی است. چرا که افرادی که سرطان سینه ارثی و فامیلی دارند 100درصد به سرطان مبتلا نمی‌شوند. حتی آنهایی که جهش در ژن BRCA1 و BRCA2  دارند که جزء ژن‌های سرکوب‌گر تومورات است و اگر دچار‌جهش شود، فرد ممکن است مبتلا به سرطان سینه شود. 
 
آزمایش کاملاً کاربردی  
وی تصریح کرد: به نوعی می‌توان گفت این روش یک پیشگویی علمی است، در حال حاضر با پزشکان جراح و چند کلینیک سرطان سینه در حال همکاری هستیم که نتایج بسیار خوبی گرفتیم و نشان می‌دهد می‌تواند به صورت یک آزمایش کلینیکال مورد استفاده قرار بگیرد آزمایشی که بسیار‌ کاربردی است. ما خوشحال می‌شویم که با دوستان پزشک در تعامل باشیم و پاسخگوی هر نوع سؤال عزیزان هستیم.  
 
این متخصص ژنتیک با بیان اینکه ممکن است دانستن نتایج، ترس برای بیمار ایجاد کند، اظهار‌‌‌‌کرد: این مسئله را‌ باید پزشکان حل کنند یعنی جواب را به پزشک بدهیم و خود پزشک با صلاحدید خود و توصیه‌ها بیمار‌ را‌ راهنمایی کند تا دچار اضطراب نشود.


گزارش از زهرا غلامی‌نژاد


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار