خرم ، آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

آثار خرم حافظه موسیقیایی حداقل سه نسل از ایرانیان را در سیطره خود دارد .

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران استاد مهندس همایون خرم از پدری درستکار و آزاده و مادری فهیم در 9 تیر 1309 پسری  پا به عرصه وجود نهاد که نام وی را همایون گذاردند . مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از مقام های موسیقی ایرانی به دستگاه همایون علاقه زیادی داشت . به همین دلیل هم نام همایون را برای فرزند خود انتخاب کرد.

همایون خرم در سن 10-11 سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و به علت استعداد شگرف در 14 سالگی یک شبه ره صد ساله را پیمود و به عنوان نوازنده 14 ساله ، در رادیو ساز تنها اجرا کرد. بعدها در بسیاری از برنامه های موسیقی رادیو خصوصا برنامه «گلها » به عنوان آهنگ ساز سولیست ، ویلون و رهبر ارکستر آثاری با ارزش ارائه داد . 

وی بنیاد های علمی آهنگسازی را آموخته بود و بر آنها تسلط داشت  از جمله اینکه هارمونی را با فریدون فرزانه و با شیوه «سارلی » فرا گرفته ودر ساز بندی از کورسالف متاثر بود ، خوش سلیقگی و نو آوری های خرم در تنظیم کارهایش جدا شنیدنی است . شیوه تقسیم ملودی و همراهی سازها نزد خرم بسیار حساب شده و بی نقض بود . قدر مسلم اینکه بخش گسترده ای از آثار خرم حافظه موسیقیایی حداقل سه نسل از ایرانیان را در سیطره خود دارد . دشوار می شود ایرانیای را یافت که نتواند ترانه «امشب در سر شوری دارم » را زمزمه کند . از جمله آثار دیگر او نوی امی بر کجایی «سرگشته » ، ساغرم شکست ای ساقی « طاقتم ده » رسوای زمانه منم و .... که همه بیانگر نبوغ همایون خرم در کار آهنگسازی است 

 آثار اجرایی استاد همایون خرم : برنامه های متعدد گلهای رنگارنگ ، برنامه های موسیقی رادیو اف ام  FM رادیو ، برنامه براهه نوازی در رادیو ، تعدادی برنامه تکنولوژی با همکاری هنرمندان دیگر به صورت همنوازی با هنرمندانی ذمانند : شادروان استاد جواد معروفی ،استاد جلیل شهناز ، استاد فرهنگ شریف و شادروانم منصور صارمی همراه با ضرب شادروان جهانگیر ملک و شادروان امیر ناصر افتتاح 
آثار مکتوب استاد همایون خرم : 

1- ردیف اول چپ «نوای مهر » : شامل آواز ها ، چهار مضراب ها ، قطعات و تعدادی از آهنگها 

2- ردیف دوم راست کوک : شامل تعدادی از پیش در آمدها ، چهار مضراب ها و رنگها که هم اکنون در حال آماده سازی و چاپ است . 

3- از دیگر فعالیت وی می توان به سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه u c l a  دانشگاه گیلان ، دانشگاه پزشکی شیراز درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی ، انجمن موسیقی  فارس و .... می باشد . 

غوغای ستارگان «خاطرات هنری مهندس همایون خرم » از سوی انتشارات بدرقه جاویدان در سال 389 منتشر شده است . 

مهندس همایون خرم ، نوازنده و موسیقی دان و آهنگساز و یکی از اعضای عالی خانه  موسیقی ایران شامگاه 29 دی ماه در بیمارستان دی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان روده چشم از جهان فرو بست و صدای سازش برای همیشه خاموش شد . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.