جديدترين رويدادهای علمی در هفته‌ای که گذشت + تصاوير

در اين گزارش وقايع علمی که در هفته گذشته در فناوری های نوين رخ داده اند، مرور می شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران ؛ در هفته اي که گذشت اتفاقات جالبي در بخش فناوري هاي نوين رخ داده است. از جمله کشف ابر سياه چاله هايي که هزاران ميليارد برابر بزرگتر از خورشيد هستند، توليد الکتريسيته با کمک چرخش لاستيک خودرو و توليد کفش با استفاده از زباله دريايي و بافت هوشمندي که درد مفاصل را درمان مي کند و...

کشف ابرسیاه چاله هایی هزار میلیارد برابر بزرگتر از خورشید

محققان نجوم دانشگاه دورهام تعداد با استفاده از اطلاعات مشاهدات ماهواره  NuSTAR سازمان فضایی ناسا، شناسایی امواج اشعه X سیاه چاله هایی که می توانند میلیاردها برابر بزرگتر از خورشید باشند را تایید کرده اند.

ابر سیاه چاله ها سکونتگاه دائمی «رازها»ی جهان هستند، و در حال حاضر مهمترین سرنخ برای درک و فهم ساختار و تکامل کهکشان های بزرگ می باشند. همان گونه که از نام آنها پیداست، ابر سیاه چاله ها، چاله های سیاهی هستند که اندازه حجم آنها هزاران میلیارد برابر بیشتر از حجم خورشید است.



تکنولوژی تولید برق با چرخش لاستیک بر روی جاده


یک تیم مهندسی تحقیقاتی از دانشگاه ویسکانسین- مدیسون مدعی اند یکی از بهترین راه هایی که با استفاده از تکنولوژی خودروها  می تواند در تامین انرژی مورد توجه قرار گیرد، حرکت لاستیک های خودرو بر روی جاده است.

این تکنولوژی می تواند بهره وری سوختی برتری را برای خودرو های آینده رقم بزند. بر اساس گفته های دکتر Xudong Wang مسئول این پروژه، اصطکاکی که در اثر سایش لاستیک خودرو بر روی جاده وجود دارد می تواند حدود 10 درصد مصرف انرژی خودرو را تامین نماید.



تولید کفش از زباله هاي اقیانوس برای نجات اوقیانوس


شرکت آدیداس با همکاری گروه Parley for the Oceans به این فکر افتادند که با استفاده از زباله هایی که در آب ها قرار دارند کفش بسازند. هدف Parley for the Oceans با تیم تحقیقاتی شرکت آدیداس این است که با استفاده از راه حل هایی خلاقانه مسئله بحران جدی را که اوقیانوس های جهان با آن مواجه هستند را گسترش دهند.
بر این اساس شرکت آدیداس یک خط برای تولید کفش هایی راه اندازی خواهد کرد که مواد اولیه این کفش ها از الیاف و رشته های بازیافت شده از زباله های دریایی و تورهای ماهی گیری که در اعماق دریاها ریخته شده اند خواهد بود.



جدیدترین سلول ها برای ذخیره انرژی خورشیدی


محققان دانشگاه تگزاس روشی برای ذخیره الکتریسیته تولید شده از سلول های PEC یافته اند که برای مدت زمان طولانی ماندگاری دارد و  این امکان را فراهم می آورد تا هر زمان که به الکتریسیته نیاز باشد از آن استفاده نمایند.

محققان Fuqiang Liu  سلول های PEC تولید کرده اند که دارای فتوالکترودهای خاصی می باشد. بر خلاف طرح های قبلی، فتوالکترودهای تری اکسید تنگستن هیبریدی/ تیتانیوم دی اکسیدی (WO3/TiO2) می توانند با بهره وری بالایی الکترون ها را برای مدت زمان زیادی ذخیره نمایند. و با این کار مسیر سلول های PEC را در داشتن نقشی مهم تر در شبکه هوشمند انرژی هموار می کنند.

این سیستم همچنین دارای یک باتری وانادیوم ردوکس (VRB) است. این یک نوع مخزن برای ذخیره سلول های انرژی است که برای نیازهای شبکه الکتریکی خیلی مناسب است و می تواند برای مدت زمان طولانی بدون اینکه انرژی را هدر دهد مورد استفاده قرار گیرد و در اندازه های کوچک، متوسط و خیلی بزرگ نیز قابل استفاده است.


درمان دردهای مفصلی با کمک بافت هوشمند

دانشمندان دانشگاه ملی سئول و دانشگاه پوسان کره جنوبی با همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد آمریکا، یک لایه بافت نازک دارای باتری ساخته اند که گرمای بدن را مورد استفاده قرار می دهد و آن را در زیر خود نگه می دارد.

این بافت از حلقه های به هم پیوسته نانوسیم های نقره ای تشکیل شده است که بین دو لایه عایق اما قابل تنفس آلاستومر شفاف قرار دارند. هم سیم ها و هم آلاستومرها قادر به اتصال به یکدیگر و بزرگ شدن هستند.

همزمان با استفاده از این بافت برای درمان های توانبخشی، پیشنهاد شده است که این تکنولوژی می تواند برای لباس های کاربردی تری همچون کاپشن های اسکی و صندلی های گرم ماشین نیز مورد استفاده قرار گیرد.




گزارش از محسن شمسی



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار