مشهد؛

دختر شوراب ،تنها قلعه سنگی که نام دختر برآن نهاده شده /قلعه‌ای که پیش از اسلام مورد پرستش بود

تنها قلعه سنگی که نام دختر برآن نهاده شده به نام قلعه دختر شوراب یا ناهیداست که درشهرستان گناباد در استان خراسان‌رضوی واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ از نکات زیبای این قلعه شیشه‌هاو سفالهای رنگی هستند که در دل خاک مدفون شده و با کمی کندو کاو نمایان می شوندکه خود نشان از خوش ذوقی صاحب این ویرانه دارد.

قلعه دختر شوراب گناباد از ابنیه دوران ساسانی ، اسماعلیه و سلجوقیان، تشکیل شده از سه فضای معماری است که تمامی آنها به صورت برآمدگی بقایای ساختمانی از شرق به غرب بر روی محدوده قلعه بنا شده است.


بخش تحتانی آن مدخل قلعه ،با دیوارهای عریض و نیم برج‌های تقویت کننده است که قسمت فوقانی آن اختصاص به تالار‌ها ، اطاق‌های وسیع و برج‌های مدور و نیم دایره ای دارد .

وقتی از برج و بارو‌های قلعه رد شوید، به قسمت اصلی قلعه که پر از سفال است، میرسید ، این جا قسمت اصلی قلعه بوده و قسمت اتاق جلسات کمی پایین‌تر قرار دارد.

وجه تسمیه ی این قلعه دختر، به نام "ناهید" به معنای الهه آب و برکت و زیبایی است ، که پیش از اسلام مکان پرستش و احترام ایرانیان بوده و به گفته برخی از اهالی ،وجود قبر شاهزاده خانمی در این قلعه اینجا را معروف به قلعه دختر کرده است، هرچند در چند شهر دیگر ایران نیز قلعه هایی به نام دختر داریم.

قلعه سنگی دختر شوراب، در حدود 15 کیلومتری شهر گناباد در روستایی به نام شوراب و آن سوی شهر بیدخت بر فراز کوهی بلند و خطرناک قرار گرفته است.

برای رفتن به این قلعه تاریخی، از جاده ای اصلی وارد روستا می‌شوید و از کنار آب انبار ، گله گوسفندان و خانه‌های قدیمی عبور می‌کنید و کنار قناتی که آبش حال و حوصله حرکت ندارد و خشک است توقف می‌کنی. از اینجا را باید پیاده بروی.
این بنای کهن از دور به مانند تپه ایی بلند به نظر میرسد که در دوره ساسانیان برای نظامیان ساخته شده و بعد از اسلام در زمان سلجوقیان دوباره به کار آمده و بازسازی شده و بعد از آن زمان تا کنون رها بوده است.


از بلند‌ترین نقطه کوه ، روستا در معرض دید است که این اهمیت قلعه را نشان می‌دهد، قلعه ای که روزگاری در دست اسماعیلیان بوده و قومی که قلعه‌های اسرار آمیزشان معروف است.

در زیر این قلعه باغی با نام کلاته قرار دارد که امروزه دیگر قناتش آب زیادی ندارد.

پس از رسیدن به کلاته بالا رفتن از کوه سخت می شودو شما باید از وسط کوه رد شوید .در بالای این کوه حوضی با عمق حدود ۱۵۰ سانتیمتر وجود دارد که محل ذخیره آب بوده است .دیواره های این حوض با ساروج مقاومی که از نفوذ آب جلوگیری می‌کند پوشانده‌ شده که اکنون نیز کاملا سالم است.


دیوارهای سنگی بلندبا آجرهای سفالی بر بلندای آن سرتاسر قلعه را فراگرفته که اکنون فقط برشی از هر قسمت آن باقی مانده است زیرا مردم بومی آنجا برای زیباکاری خانه‌های قدیمی روستایشان از آجر های سفالی این قلعه استفاده کرده اند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید پیشنیار بازقلعه
۱۴:۱۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۵
متاسفانه آگاهی مردم نسبت به شناخت و حفظ آثار باستانی شهراشون بسیار کمه .چطور مردم بومی برای زیباکاری خانه‌های قدیمی روستاشون از آجر های سفالی این قلعه استفاده میکردن .قلعه ای که زمانی پرستشگاه و مقدس بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۵ دی ۱۳۹۴
اين عکس اخري مربوط به قلعه زيبد هست