معین‌آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

آنچه که تحت عنوان حفاظت ملی و توسعه فناوری علمی اتمی وجود دارد، در این جمع‌بندی لحاظ شده است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به این جمع‌بندی جمهوری اسلامی از نظر شأن و حیثیت به مراتب وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت.

جمع‌بندی در این مذاکرات چه در حال و چه در آینده به نفع ما تمام خواهد شد"حسین معین‌آبادی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد جمع‌بندی هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: آنچه در این جمع‌بندی به دست آمد، مسئله‌ای است که در دیپلماسی تحت عنوان "بده، بستان" شناخته می‌شود. در دیپلماسی باید هر دو طرف با روش‌های مسالمت‌آمیز منافع خود را تأمین کنند.

وی در ادامه افزود: پس طبیعتاً اگر منافعی تأمین نشود، توافقی نیز صورت نخواهد گرفت که این منافع در مذاکرات ممکن است برای برخی کشورها حداکثری و برای برخی دیگر حداقلی باشد. طرف‌های مذاکره در این گفت‌وگوها معمولاً به دنبال این هستند که بتوانند حداکثر منافع خودشان را به دست بیاورند به همین علت، ممکن است مذاکرات طولانی و دامنه‌دار شود.

معین‌آبادی پیرامون تأثیر این جمع‌بندی بر کشورمان، بیان داشت: آنچه که الان در ارتباط با بحث اتمی ایران شکل گرفته، بسیار به نفع ما تمام شده است، چرا که اگر این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید، کمترین فایده‌اش این بود که صلح‌طلبی ایران در دنیا مشخص می‌شد و اکنون هم که به نتیجه رسیده، آنچه که تحت عنوان حفاظت ملی و توسعه فناوری علمی اتمی وجود دارد، در این جمع‌بندی لحاظ شده است.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: با توجه به این جمع‌بندی جمهوری اسلامی از نظر شأن و حیثیت به مراتب وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد، بدین معنا که تبلیغات مرسومی که در گذشته غرب علیه ایران داشت، به میزان قابل توجهی از بین خواهد رفت. پس طبیعتاً جمع‌بندی در این مذاکرات چه در حال و چه در آینده به نفع ما تمام خواهد شد.

وی درباره وضعیت اقتصادی کشورهای غربی 1+5 پس از این جمع‌بندی، تصریح کرد: شرایطی که برای آلمان اتفاق افتاد، این است که ما شاهد کاهش رشد اقتصادی این کشور بوده‌ایم. در مورد فرانسه هم شرکت‌های زیادی از جمله صنعت خودروسازی و در رأس آن شرکت پژو شرایط بدی را سپری می‌کنند.

معین‌آبادی در همین رابطه، اضافه کرد: آن‌ها فرصت‌هایی را که در ایران وجود دارد، زیرنظر داشتند که اکنون این جمع‌بندی می‌تواند برای آن‌ها یک وضعیت مناسبی‌تری را به همراه داشته باشد. بر همین اساس ما شاهد یک رقابت اقتصادی میان این کشورها در ارتباط با ایران خواهیم بود؛ زیرا ایران دارای یک بازار 80 میلیونی با وضعیت ژئوپلتیکی بسیار خوب است.

این کارشناس سیاست خارجی پیرامون نگرانی نتانیاهو بعد از جمع‌بندی میان ایران و کشورهای 1+5 خاطرنشان کرد: نتانیاهو تا به حال توانسته از موج ایران‌هراسی استفاده کند و منافع قابل توجهی به دست آورد و این موضوع را طی دهه‌های اخیر پیگیری کرده است اما اکنون ایران‌هراسی دیگر نمی‌تواند مثل گذشته برای اسرائیل منافعی را دربر داشته باشد. نگرانی آن‌ها نیز از همین رو است، وگرنه آن‌ها نیز می‌دانند که ایران به دنبال جنگ‌طلبی نبوده و نیست. رژیم صهیونیستی به دنبال منافع بیشتر است و تلاش می‌کنند آمریکا را تحت فشار بگذارند تا امتیازاتی به دست آورند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار