شیراز؛

عوامل پشتیبان می تواند کودکان و نوجوانان را در مقابل سوء مصرف مواد مخدر محافظت کند

افزایش عوامل محافظ در خانواده می تواند محیط سالمی را برای رشد كودكان و نوجوانان فراهم كند و علاوه بر آن، حل و فصل چالش های زندگی را بدون اسیر شدن در دام سوء مصرف مواد و الكل به آنها بیاموزد.

عوامل پشتیبان می تواند کودکان و نوجوانان را در مقابل سوء مصرف مواد مخدر محافظت کندبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ندا خورشیدیان كارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: با اعلام این موضوع، افزود: بعضی خصوصیات مثبت در خانواده وجود دارد كه می تواند كودكان و نوجوانان را در مقابل خطر سوء مصرف مواد مخدر محافظت كند.

وی ادامه داد: روابط خانوادگی قوی، تربیت صحیح فرزند، مسئولیت پذیری مشترك، انتظارات روشن و شفاف، اختصاص زمان برای یكدیگر و حس اعتماد متقابل در اعضای خانواده از جمله عوامل محافظت کننده و پشتیبان برای پیشگیری از ابتلا به مشکل سوء مصرف مواد مخدر هستند.

خورشیدیان با اشاره به عوامل خطری كه در بسیاری از خانواده ها وجود دارد و می تواند اثر بسیار مخربی بر فرزندان به جا بگذارد، افزود: عوامل خانوادگی كه ممكن است باعث افزایش خطر مصرف مواد در كودكان و نوجوانان شود، دامنه گسترده ای مانند مصرف مواد در والدین، مدیریت نادرست و كمبود نظارت بر اعضای خانواده، بی توجهی والدین به مشكلات فرزندان، تعارضات خانوادگی به ویژه طلاق و جدایی والدین، سوء رفتار جنسی یا بدنی، مشكلات اقتصادی و بی میلی فرزندان به والدین را شامل می شود.

این كارشناس بهداشت روان در زمینه نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد، گفت: در هر خانواده شرایط و ویژگی هایی وجود دارد كه می تواند كودكان و نوجوانان را به مصرف مواد مخدر تشویق كند یا آنها را از خطر سوء مصرف مواد دور نماید.

برنامه آموزشی نقش خانواده در پیشگیری از سوء مصرف مواد با هدف ارتقای آگاهیكاركنان آموزش و پرورش در زمینه نقش خانواده و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر برای 120 نفر از كاركنان اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار، با همکاری واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز برگزار شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.