مدیر انجمن سینما جوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

المپیاد فیلمسازی فرصتی برای کشف استعدادهای بالقوه در کشور است

فرید فرخنده‌کیش مدیر انجمن سینمای جوان به تشریح جزییات برنامه‌ها و اهداف جدید برای برگزاری المپیاد فیلمسازی در سطح گسترده پرداخت.

فرید‌ فرخنده‌کیش مدیر انجمن سینمای جوان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوان کشور گفت: المپیاد فیلمسازی نوجوان کشور طرح ملی و گسترده‌ای است که ساختار اولیه آن با محوریت بنیاد سینمایی فارابی،‌ انجمن سینمای جوان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان ایجاد شد و قصد بر این بود که در این طرح نسبت به شناسایی نوجوانان مستعد در سراسر کشور اقدام شود. 

وی افزود: شالوده و نگاه اصلی این طرح ایده‌ای بود که آقای شجاع‌نوری به عنوان دبیر جشنواره ارائه کردند و این ایده بهترین طرحی بود که باعث شد انجمن سینمای جوان که متولی آموزش سینمای کشور است بهترین موقعیت را برای کاهش پایه سنی آموزش از 18-17 سال به 12 سال به دست آورد.

وی گفت: همانطور که می‌دانیم سن 12‌سال سن حضور در دبیرستان و مدارس آموزش و پرورش سنینی است که می‌توان استعداد‌یابی اولیه افراد را نسبت به توانائیها و علایقی که نسبت به آینده خودشان دارند شناسایی کرد و از این رو از طرح فوق استقبال کردیم.

این مدیر ادامه داد: در حال حاضر این طرح مراحل اولیه خودش را می‌گذراند و شناسایی اولیه این نوجوان علاقه‌مند به این موضوع از طریق 59 دفتری که در سراسر کشور داریم و تا پایان تیرماه 94 امکان‌پذیر است. این امکان برای کلیه نوجوانان بین 12 تا 19 سال وجود دارد که با مراجعه به دفاتر انجمن سینمایی جوان در سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام اولیه خودشان اقدام کنند.

وی بیان کرد: محتوای اصلی و هدف کلان این طرح شناسایی نوجوان‌های مستعد است که طبیعتاً این مستعدین در سینما انتخاب خواهند شد و ما فکر کردیم که شاید این انتخاب، انتخاب بهینه و کارشناسی شده‌ای باشد. پس ما هم همگام شدیم با دوستانی که بخش آموزش کشور را با رعایت نکات پایه و کارشناسی شده به عهده دارند و هدف آنها کاهش سن آموزش از 18 به 12 سال است یعنی ما هم با اعتماد به نکات کارشناسی شده آنها تصمیم گرفتیم سن آموزش را از 18 سال به 12 سال کاهش دهیم.

فرخنده‌کیش افزود: امیدواریم این طرح که به شکل طرحی مقطعی برای انتخاب مستعدین و تولید فیلم و نمایش آنها در جشنواره بیست‌و‌نهم کودک و نوجوان اتفاق می‌افتد بتواند به شکل کلان تسّری پیدا کند که ما همراه با مسئولان آموزش و پرورش بتوانیم از ابتدای سال تحصیلی آتی این نگاه استعداد‌یابی را در مدارس دنبال کنیم و از این طریق مجموعه‌ای از دوستانی را که علاقه‌مند به سینما و انتخاب شغل یکی از مشاغل سینمایی هستند انتخاب کنیم و بتوانیم آنها را در آینده مورد آموزش قرار دهیم و شرایط آموزش را برای آنها مهیا کنیم.

فرخنده‌کیش عنوان کرد: یکی از اهداف کلان و با ارزشی که برای آن احترام قائل هستیم این است که بتوانیم توانایی شناسایی فیلم خوب از بد را در افرادی که به گونه‌ای مخاطب سینما هستند تقویت کنیم و از این طریق بینندگان مناسبی برای رسانه مهیا کنیم.

وی گفت: طبیعتاً تأثیر این چنین طرح این است که مخاطب خاص جشنواره کودک و نوجوان را نسبت به مدیوم سینما حساس کند یعنی به گونه‌ای علاقه‌مندی را که کودک و نوجوان دارد را از طریق آموزشهای مقطعی که به آنها داده می‌شود تقویت کند و حداقل ماجرا این است که بیننده خوب سینمای کودک و نوجوان که بتواند با شاخصهای مناسب فیلم خوب را از فیلم بد تشخیص دهد را به همراه خواهد داشت.

این مدیر اظهار داشت: کلان اتفاقات حادث شده باعث می‌شود که سینمای کودک و نوجوان در کشور تقویت شود این نوجوان امروز جوانهای آینده و سپس پشتوانه‌های سینمای ملی کشور در همین قدمهای اولیه شناسایی می‌شوند و عملاً پشتوانه سینمای ملی ما در آینده همین کودکان و نوجوانانی خواهند بود که امروزه مخاطب جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هستند و در گامهای بعدی مخاطبین انجمن سینمای جوان کشور می‌توانند باشند.

وی خاطر‌نشان کرد: این ساختار در انجمن سینمای جوان ایران وجود دارد. ما از طریق آموزشهای تخصصی که در انجمن سینمای جوان ایران داریم تا به امروز و بعد از گذشت 34 سال گامهای مؤثری را برداشتیم و تنها اصلاحیه‌ای که به این مطلب داریم این است که کلان پایه سن این بچه‌ها را از 18-17 سال به 12 سال کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: طبیعتاً همان اهداف کلانی انجمن داشته، در سالهای آینده هم ادامه خواهیم داد و همانطور که سینمای کشور شاهدش بوده بسیاری از تأثیر‌گذاران سینمای ایران، بزرگواران و بچه‌هایی بودند که در سالهای گذشته و دفاتر انجمن سینمای آموزش دیده‌اند و در حال حاضر سکاندار سینمای ملی ایران هستند.

فرخنده‌کیش بیان کرد: این شورو شوق فعلی که طبیعتاً حاصل‌اش نتایجی خواهد بود که به شکل فیلمهای تولید شده در جشنواره کودک و نوجوان داریم. یکی از اهدافی که باعث شده ما این همراهی با بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره را بپذیریم و این راهی را که می‌خواهیم با دوستان شروع کنیم این بود که در اهداف خودمان به دنبال این بودیم که اتفاق را به شکلی مستمر داشته باشیم.
وی افزود: کاهش سن ورود به آموزشهای سینمایی برای ما بسیار مهم بود که در این طرح به دنبال آن هستیم و این اتفاق را مسلماً به عنوان یک نگاه دراز مدت دنبال خواهیم کرد.
این مدیر گفت: در رابطه با جشنواره رشد هم‌چون خود من تعلق فردی و شخصی به این جشنواره دارم و اتفاقاتی که من را به سینما متصل کرد جشنواره بین‌المللی رشد است طبیعتاً در حال حاضر آن اهداف اولیه‌ای که برای این جشنواره پیش‌بینی کرده بودیم اتفاق نمی‌افتد و بارها خدمت متولیان آموزش و پرورش کشور اعلام کردیم که علاقه‌مندیم نسبت به تقویت این جشنواره که بهترین جایگاه برای جشنواره کودک و نوجوانی که علاقه‌مند به سینما هستند، اقدام کنیم.

فرخنده‌کیش اظهار داشت: اگر حمایت وزارت آموزش و پرورش را داشته باشیم و اگر به تعریف نسبی مطلوب برسیم قصد‌مان این است که از ابتدای سال تحصیلی آینده در آموزشگاه‌های کشور حضور پر‌ثمری داشته باشیم و علاقه‌مندیم که ساعتها و اطاقهای سینمایی در آن مکانها راه‌اندازی کرده و به اهدافمان برسیم که این جز برنامه‌های کلان سال آتی همراه با شروع سال تحصیلی است.
وی عنوان کرد: مادر کشور المپیاد‌های دانش‌آموزی و دانشجویی مختلفی داشتیم که متولیان اصلی آنها سازمانهای متولی آموزش بودند و اکثراً گرایش آنها به سمت مسائل علمی و ورزشی بود و جای هنر خالی بود.

این مدیر اظهار داشت: همچنین در سالهای دور ما شکلهای مختلفی از توجه به هنر را در قالب برگزاری جشنواره‌هایی که اتفاق می‌افتاد را در آموزش و پرورش می‌دیدیم و هیچ‌گاه به شکل المپیاد‌های ملی که می‌توانست تأثیر‌گذار در رفتارهای بین‌المللی باشد نداشتیم که باعث شد رویکرد و هدف ما به سمت ارتقاء بخش هنری و فرهنگی در المپیاد‌های مختلف برود.

وی بیان کرد: متأسفانه در سالهای قبل در تولید و توزیع عجولانه فیلمهای کودک اقدام شده،‌ صرفاً به خاطر اینکه جشنواره کودک خالی از فیلم کودک نباشد اما امسال با نگاه‌های جدید و تأثیر‌گذار شجاع‌نوری قرار است گامهای بنیادین برداشته شود و فکر می‌کنم که موفق شود و از آموزش و پرورش می‌خواهم که با وی همکاری کند و همانطور که برای جشنواره کودک فیلم تولید می‌شود فیلمها صاحب اکرانهای موفق نیز در سطح کشور شوند.

وی اظهار داشت: عنوانی که تابش در رابطه با این ماجرا داشت همان عدالت فرهنگی بود که ما هم به دنبال آن هستیم که اتفاق بیفتد و تا حدی که توان فردی و سازمانی ما است قول می‌دهم که با حمایتهای سازمان سینمایی و شخصی دکتر ایوبی به عنوان علاقه‌مند‌ترین فرد برای اجرای همچنین اتفاق به نقاط مثبت و مستمر دست پیدا کنیم.

فرخنده‌کیش گفت: گام اولیه‌ای که تا پایان این ماه پیش‌بینی کردیم این است که بچه‌های کودک و نوجوان علاقه‌مند بتوانند از طریق دفاتر و فرمهایی که در این رابطه وجود دارد ثبت‌نام اولیه انجام دهند، بعد ز این ثبت‌نام اولیه نسبت به تشکیل کار گروهی اجرایی در هر کدام از استانهای خودشان اقدام کنیم که هر کدام از این کار گروه اجرایی، بچه‌هایی که شناسایی کردند را با آنها ارتباط برقرار کرده و افراد مستعد‌تر را شناسایی کنند و بعد آموزش اولیه در دو هفته اول مرداد ماه اتفاق می‌افتد و بعد به آنها کمک می‌کنند که به تولید خودشان بپردازند ضمن اینکه اگر نوجوانانی وجود دارند که قبلاً فیلم‌هایی را تولید کردند که تعداد آنها هم کم نیستند را در قالب فیلم‌هایی که حداکثر تا سقف 3 دقیقه آماده می‌شود به عنوان فیلم تولید شده ارائه کنند که در کنار بقیه فیلم‌های که تولید می‌شود در یک انتخاب اولیه‌ای که درون استان اتفاق می‌افتد انتخاب شوند و سپس از هر استان 3 فیلم گزینش شده و جهت نمایش در جشنواره 29 کودک ارائه شوند.

وی افزود: المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور با هدف شناسایی مستعدین این ماجرای از بین نوجوانان کشور با محوریت بنیاد سینمایی فارابی به انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان طرح‌ریزی شد و در حال حاضر ما در گام شناسایی نوجوانان علاقه‌مند را در دستور کار داریم.

این مدیر بیان کرد: فرخنده‌کیش اظهار داشت: امید‌واریم از طریق 59 دفتر انجمن سینمای جوان که در سطح کشور وجود دارد و تا پایان تیر‌ماه نسبت به شناسایی این افراد اقدام کنیم و بعد از آن مراحل بعدی این ماجرا را از طریق دوره‌های آموزشی و کار‌گاه‌های آموزشی و سپس تولید فیلم که داریم را دنبال کنیم.

وی افزود: فارابی مسئولیتی در بحث آموزش به شکل مستقیم ندارد و لیکن آنها از محصولاتی که در انجمن سینمای جوان تولید می‌شود و جوان‌هایی که برای آشنایی با سینما آموزش پایه می‌بینند استفاده می‌کند.

فرخنده‌کیش در پایان خاطر‌نشان کرد: ما و بنیاد فارابی عملاً دو سازمان در ادامه هم هستیم یعنی ما تا حرفه‌ای شدن اولیه فیلمساز و تولید اول آنها دو سینمای ایران کمک می‌کنیم و بنیاد سینمایی فارابی آنها را در سینمای حرفه‌ای کشور حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار