افراد با نقاب مجازی نیاز به درمان دارند

دنیای امروز ما،دنیای روابط آدم ها با آدم ها نیست ، دنیای روابط نقاب ها با نقاب هاست...

به گزارش خبرنگار اخبار داغ  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ، آدم ها در دنیای مجازی مدام رنگ عوض می کنند از اسم و شخصیتشان گرفته تاهویت شان، آنها از خط قرمز ها عبور می کنند و فکر می کنند چون ارتباط مجازی است کسی به هویت واقعی آنها پی نمی برد.
نشستیم پای صحبت یک روانشناس تا به ما بگوید چرا اینقدر فرق آدم ها در دنیای مجازی و دنیای حقیقی از زمین تا آسمان است ؟! معصومه رواسی روانشناس و مشاور خانواده در پاسخ به اینکه چرا آدم ها در دنياي حقيقي به يک نحو رفتار می کنند و در دنياي مجازی ، به نحوي ديگر گفت :تناقض و دوگانگي در رفتار، سه دليل اساسي دارد. 

1. اختلالات ژنتيکي و مشکلات رفتاري
2.ضعف تربيت خانوادگي و کمرنگ بودن آموزش مهارت هاي ارتباطي
3. تضاد در رفتارهاي اطرافیان در آشکار و نهان

تفاوت نقاب آدم ها در دنیای مجازی و حقیقی !

اين سه دلیل باعث مي شود افراد، دچار دوگانگي رفتار شوند و به محض به دست آوردنِ فرصتي، جوهر و ذات واقعي اش را نشان دهند. غير از اين سه دليل، يک نکته ديگر هم وجود دارد و آن اجازه داده نشدن به نوجوانان و جوانان براي ابراز وجود است.

وی اظهار داشت : به طور مثال زماني که به کسي، اجازه اظهار وجود و بيان خواسته هايش داده نمي شود، مدام به دنبال فرصتي است تا اميال نهفته و احساسات سرکوب شده اش را مثل آتشفشان، بيرون بريزد. در دنياي امروز هم به اصطلاح فضاهای سايبر، فرصت مناسبي براي اينگونه افراد است.

تفاوت نقاب آدم ها در دنیای مجازی و حقیقی !

وی در پاسخ به اینکه چرا افراد در دنیای مجازی از یک سری خط قرمزها رد می شوند و آنچه که نیستند را نشان می دهند گفت : رفتارهاي دوگانه و عبور از خط قرمزها در فضاي مجازی معمولا به دو شکل است.
يکي آدم هايي که خود را با هويت و اسامي و جنسيت جعلي معرفي مي کنند که ريشه اين رفتار، اختلالات شخصيتي است.

و دوم، آن ها که با هويت و اسم و جنسيت و حتي تصوير واقعي شان فعاليت مي کنند. اما از آنجا که در دنياي حقيقي، به دلايلي مثل موقعيت کاري، خانوادگي و اجتماعي، امکان و اعتماد به نفسِ و جلب توجه و محبت ندارند ،  می آیند در جامعه مجازي با اين توجيه که چون ارتباط چهره به چهره و تماس فيزيکي وجود ندارد، واقعيت درونشان را به نمايش مي گذارند.

تفاوت نقاب آدم ها در دنیای مجازی و حقیقی !

معصومه رواسی روانشناس و مشاور خانواده در خصوص چگونگی کنترل آسیب های ناشی از تناقض و دوگانگي این دو فضا اظهار داشت: از مهم ترين راه ها اين است که خانواده ها، به جاي اين که با تلفن همراهشان مشغول باشند، براي کودک و نوجوانشان وقتِ کافي بگذارند و فرصت لازم را براي ابراز وجود و شکوفايي به آن ها بدهند، تا خلاهای شخصیتی فرزندانشان باعث نشود به سمت های فضاهای مجازی کشیده شوند.
در عين حال، آموزش و پرورش هم باید با طرح نقاط ضعف شخصيت کودکان و نوجوانان کشور، اين کمبودها را پيش از اين که در فضاي مجازي سر باز کند، درمان کند. 


گزارش از : مریم عبدالهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار