رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی:

لزوم تقویت توان بخش خصوصی و کوتاهی دست دلالان / گشایش بازارهای جدید با لغو تحریم‌ها

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه با لغو تحریم‌ها می‌توانیم میزان صادرات به اروپا را افزایش دهیم گفت: مسولان برای حمایت از این صنعت استراتژیک بایستی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند تا دست دلالان و واسطه‌گران از بازار کوتاه شود.

حسن خسروجردی، در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت دوران پساتحریم اظهار داشت: شکی نیست که لغو تحریم‌ها در جای خود می‌تواند به توسعه صنعت نفت و اقتصاد کشور کمک قابل توجهی نماید اما باید قبول کرد که در طی مدت شش ماهه کل تحریم‌ها برداشته خواهد شد و مسئولان می‌توانند با برنامه مدون به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ، در خصوص صدور فرآورده‌های نفتی در دوران پساتحریم، اظهار داشت: با رفع تحریم‌ها، مشتریان قدیمی نیز بازمی‌گردند که این مساله نیز صادرات را افزایش می‌دهد.

وی با پیش‌بینی اینکه با رفع تحریم‌ها، میزان صادرات فرآورده‌های نفتی کشور افزایش قابل توجهی پیدا کند، افزود: رفع تحریم‌ها، باعث صرفه‌جویی 15 درصدی در هزینه‌های صادرات می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم، ناچار به پرداخت هزینه‌های اضافی برای بیمه، حمل و نقل و انتقال پول هستیم که پس از رفع تحریم این هزینه‌های اضافی حذف می‌شود.

خسروجردی درباره میزان افزایش صادرات به اروپا، گفت: با لغو تحریم‌ها می‌توانیم میزان صادرات محصولاتی مانند نفت و گاز مایع به اروپا را افزایش دهیم به طوری که بازار خوبی برای آنها در اروپا وجود دارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اضافه کرد: البته به دلیل پایین بودن استاندارد برخی از محصولات مانند گازوییل، امکان بازاریابی برای آنها در اروپا وجود ندارد و باید آن را در کشورهای آسیایی و همسایه به فروش برسانیم.

خسروجردی تاکید کرد: فعالان عرصه صنعت نفت باید برنامه اصولی برای پساتحریم داشته باشند تا به ورود سرمایه‌گذاران خارجی صنعت داخلی آسیب نبیند. برای تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از این سرمایه‌گذاران فرصت شش ماهه باقی‌مانده می‌توانند در کنار استفاده از تکنولوژی خارجی از صنعت داخلی نیز حمایت کرد.

وی افزود: متاسفانه هم‌اکنون برخی از افراد بدون اینکه شناخت کافی از بازار داشته باشند بدون برنامه‌ریزی وارد این عرصه شدند و بازار صادرات فرآورده‌های نفتی را با مشکل مواجه کرده‌اند. 

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: مسولان برای حمایت از این صنعت استراتژیک بایستی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند تا دست دلالان و واسطه‌گران از بازار کوتاه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست دولت برای فاصله گرفتن از خام فروشی، بازاریابی و فروش فرآورده‌های نفتی نیز مورد توجه جدی دولت قرار دارد، اما به دلیل تحریم، فرصت صادرات آن به خوبی فراهم نشده بود.

تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و ممنوعیت نقل و انتقال پول از موانعی به شمار می‌رفتند که همچون سدی جلوی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را گرفته بودند، اما با موفقیت مذاکرات هسته‌ای و توافق وین، قرار است در آینده‌ای نزدیک تحریم‌های مرتبط به صنعت نفت و همچنین تحریم‌های بانکی و بیمه‌ای لغو شود که حصول آن باعث جهشی جدید در صادرات فرآورده‌های نفتی کشورمان می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار