رپیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

صادرات ۱.۲میلیارد دلاری تجهیزات نفتی به خارج/ نگران حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیستیم

رپیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه سازندگان داخلی به توان رقابت جهانی رسیده‌اند گفت: در سال گذشته حدودا ۱.۲ ميليارد دلار، كاتاليست‌های فرايندی تجهيزات ثابت و مخازن ابزار دقيق شيرآلات پالايشگاهی و پترو شيمی كالا صادر به خارج صادر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا پدیدار رپیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری مجازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص برنامه انجمن سازندگان تجهیزات نفت برای دوران پساتحریم اظهار داشت: با توافقی که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته شرکت‌های نفتی و بعضا مطرح وارد مذاکره و قرارداد با مسیولین نفتی خواهند شد که قطعا برخی کشورها در زمینه بسیاری تجهیزات حرف اول را می‌زنند.
 
وی ادامه داد: اعتقاد دارم که برای رسیدن به توسعه و استفاده از ظرفیت‌های ملی قطعاً سرمایه گذاری مناسب خود را انجام داد که قطعاً اراده ملی را می‌خواهد. ما در این برهه از زمان حساس که فعالان اقتصادی به نوعی هیجان زده هم هستند نیاز به موارد زیر داریم تا منافع ملی را حفظ کنیم و برای حضور در عرصه‌های جهانی هزینه‌ای هم پرداخت کنیم که بعد از بحران‌های متعدد جهانی و ملی در صحنه باشیم.

پدیدار گفت: حفظ منافع متقابل با تسهیل محدودیت‌های حقوقی تجاری سازی فناوری با قبول مسولیت نظارت عالیه بر رعایت استانداردها تدوین دستورالعمل‌ها متقابل تسهیل در امور بازرگانی قبول ریسک با خارجی‌ها در انتقال فناوری اطلاع‌رسانی و تسهیل ارتباطات برای همه دست‌اندرکاران تولید در مورد مدت زمان پیش بینی کرده این که حداقل یک سوم مدت زمان کمتر کالا را تحویل بدهیم به‌شرط اینکه کارفرمایان منابع و تعهدات خود را به موقع انجام بدهند نه اینکه سازندگان از پنج سال پیش تا کنون مطالبه دارند.

وی در خصوص مذاکرات هیات آلمانی اظهار داشت: در مذاکراتی که با مقامات المانی داشتیم با صراحت اعلام کردند که در این برهه از زمان به‌شرطی در ایران حاضر به همکاری هستند که با شرکت های ایرانی همکاری نمایند. خودشان هم قبول دارند که ما در طَی دوران تحریم توانمند شدیم و اگر شرکت خارجی بخواهد موفق شود حتماً از توان داخلی باید استفاده کند.

پدیدار افزود: امروز استفاده از تجربه و دانش فنی متقابل شده سازندگان ما کارهای خارق‌العاده‌ای در تأمین و ساخت قطعات انجام داده‌اند که خارجی‌ها متحیر شده‌اند. اما با توجه به تحول تکنولوژی ما نیاز به روزآمدی داریم که إشکالی هم ندارد و باید بهای آن را بدهیم تا ما هم بروز شویم.

وی تصریح کرد: در مجموع نتایج هر دو مذاکرات بسیار خوب و سازنده بود باعث شد نسبت به هم شناخت بسیاری پیدا کنیم و در توافق اولیه به این نتیجه رسیدیم که در گام اول در پروژه‌های مورد علاقه پتروشیمی که آلمان‌ها به نوعی حرف اول را می‌زنند اقدام نماییم.

پدیدار تاکید کرد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال ٢٠١٥ و ٢٠١٦ حدوداً ٣٢ میلیارد دلار نیاز داریم که در صورت سرمایه‌گذاری آلمان‌ها می‌توان ۵۰ درصد پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم. برای پنج ساله ٢٠١٧ تا ٢٠٢٢ نیز حدوداً ٣٩ میلیارد دلار برای طرح‌های جدید پتروشیمی نیاز است که به‌صورت مشارکت با سازندگان ایرانی خواهد بود.

رپیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: در مورد طرح‌های بالادستی توسعه میادین مشترک جداگانه طرح‌هایی به‌صورت joint venture تهیه شده و جزیئات آن به صورت قراردادهای IPC خواهد بود.

پدیدار در خصوص توان داخلی اظهار داشت: سازندگان به توان جهانی هم رسیده‌اند که توانسته‌ایم در سال گذشته حدوداً ۱.۲ میلیارد دلار لوله‌ها GRP کاتالیست های فرایندی تجهیزات ثابت و مخازن ابزار دقیق شیرالات پالایشگاهی و پترو شیمی کالا صادر کنیم.

وی در خصوص مطالبات سازندگان گفت: با مذاکراتی که انجام شده قرار است مطالبات سازندگان أعم از قراردادهای تحویل شده و تعدیلات در دو مقطع زمانی پایان شهریور و آذر ماه پرداخت شود و قراردادهای جدید نیز بدون وقفه باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار